Bygga med sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • greenteng

    Bygga med sten?

    Jag var inne på medlemarnas bilder och såg 500 L malwai kar av Nabil Bases. Mycket imponerande.
    Jag undrar om någon erfaren vet hur det är byggt?

    Kan man stapla stenar ovanpå varandra utan att de rasar ihop?

    Kan man luta stenarna mot bakrutan utan att något otrevligt händer?

    Sen en fråga till: Hur får man fram det där trevliga blåa ljuset som man ofta kan se i saltvattensakvarier?
    Jo, en sak till. Vad är det för sand den där riktigt vita sorten?

    Mvh Fredrik
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Det är hålsten staplat på varandra,dom har en benägenhet av att haka fast i varandra pga deras ruffiga yta.
    Man kan bygga ganska högt men man ska vara noga med attha frigilit under stenarna sedan känna att dom lägger sig stadigt mot varandra.
    Man kan luta stenar mot bakrutan men risken att något otrevligt händer finns ju alltid så det e ju lite på egen risk vilket iof allt angående akvarium är.
    I saltvattensakvarier används ofta metallhalogen men i dett fall tippar jag på att det är ett lysrör som heter "moonlight"
    Den vita sanden brukar ofta vara korallkross men det finns även andra varianter som är mer finkorniga som brukar säljas i små påsar och är väldigt dyra.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • greenteng

      #3
      Man tackar för informationen!
      Nu har man lite mer kött på benen!

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • July 2002
        • 790

        #4
        du vet väl att ljust (speciellt vit) sand hindrar fiskarna att visa sina allra bästa färger. De blir mer exponerade och blir lättstressade å får lättare sjukdomar. Jag tycker du ska satsa på hederlig rådasand istället. Om du nu ska ha Malawi..

        Lavasten går oxå bra att stapla.
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

          du vet väl att ljust (speciellt vit) sand hindrar fiskarna att visa sina allra bästa färger. De blir mer exponerade och blir lättstressade å får lättare sjukdomar. Jag tycker du ska satsa på hederlig rådasand istället. Om du nu ska ha Malawi..

          Lavasten går oxå bra att stapla.
          Visst är det många fiskar som inte färgar ut med vit sand i karet men det är även många som färgar mkt bra med ljust vit sand och den mörk bakgrund.
          Ett tipps är att akta dig för lavasten. De är vassa och kan lätt ge en skrämd fisk sår och upprivna ögon när de ska fly iväg när de bli skrämda.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • greenteng

            #6
            ok, jag har också läst att de inte färgar ut fullt så mycket om det är ljust. Men skulle det då inte räcka med att man dämpar belysningen? Så att det blir lite mysig stämning i akvariet?

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #7
              Har haft väldigt ljust många gånger i flera av mina burkar och skulle inte vilja påstå att dom färgade ut sämre för den sakens skull,har läst det jag med men aldrig upplevt det själv.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • July 2002
                • 790

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Cutekid
                Ett tipps är att akta dig för lavasten. De är vassa och kan lätt ge en skrämd fisk sår och upprivna ögon när de ska fly iväg när de bli skrämda.
                DEt kan vara en nackdel med lava ja, men jag har inte sett det på mina fiskar. Inget allvarligt i allafall. Det läker på mindre än ett dygn (det mina har fått). Men varför ska man få skrämda fiskar? Det är bara att placera karet rätt, ha mörkt underlad + lite dämpad belysning.

                JAG tycker inte att ljus (vit) sand hör hemma i sötvattensakvarier, men det är ju alltid upp till var och en. Jag bara undrar varför man inte vill försöka att eftersträva naturen så mycket som det bara går...
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av malawi_voodoo

                  citat:Ursprungligen skickat av Cutekid
                  Ett tipps är att akta dig för lavasten. De är vassa och kan lätt ge en skrämd fisk sår och upprivna ögon när de ska fly iväg när de bli skrämda.
                  DEt kan vara en nackdel med lava ja, men jag har inte sett det på mina fiskar. Inget allvarligt i allafall. Det läker på mindre än ett dygn (det mina har fått). Men varför ska man få skrämda fiskar? Det är bara att placera karet rätt, ha mörkt underlad + lite dämpad belysning.

                  JAG tycker inte att ljus (vit) sand hör hemma i sötvattensakvarier, men det är ju alltid upp till var och en. Jag bara undrar varför man inte vill försöka att eftersträva naturen så mycket som det bara går...
                  En fisk kan bli skrämd p olika sätt. Den kan bli jagad, den kan bli skrämd av någon som klampar fra mtill karet osv. Jag nämnde inte att lava ä en nackdel utan det vara bara ett tips. Tyckte själv att lava var grymt bra innan 2 jagade acei honor rev upp ögonen mitt framför mig.

                  MVH
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • demasoni
                    Användare
                    • April 2002
                    • 163

                    #10
                    Hej
                    De blåa lysrören har färgen actinic. Bara så du vet.
                    Filip
                    tropheus chimba
                    Fuelleborni Katale

                    Kommentar

                    • tli0817
                      Användare
                      • March 2004
                      • 207

                      #11
                      Till dig som vill ha det där trevliga blå ljuset i ett sötvattenakvarie så kan du leta efter Grolux lysrör..finns i närmaste akvarie shop!

                      Kommentar

                      • hultanhasek
                        Användare
                        • October 2004
                        • 15

                        #12
                        vill man ha saltvattenslook kan jag råda att köpa ett marine-glo 20000k ...http://www.pwss.se/home.php?cat=31&s...ction=0&page=2

                        310 liter Malawi

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

                          #13
                          greenteng; bara lite tankar från mig...
                          Angående sten, så (givetvis beroende på övrig inredning)använder jag lavasten i mina kar, och har inte haft några som hellst problem med detta. Ett bra sätt att säkra sten på är att du använder cilikon och "limmar ihop" stenen, så att fisken inte kan gräva eller ändra balansen om du bygger på höjden. Nu när jag börjat använda moduler och bakgrund, känns dock inte lavasten helt 100%, dom har fel färg och är för kantiga s.a.s!

                          Jag använder ett mörkbrunt/svart bottenmaterial som Imazo säljer, kolla deras hemsida, finns massa bilder där!

                          Ett problem är som sagt var ljuset. Har man för svagt ljus får man garanterat kisel/brunalger och har man rikligt med rätt ljus får man vanliga alger....och med riktigt ljus botten får man problem med att det ser skitigt ut...MEN det finns ju malar!!!

                          I vilket fall som hellst är botten äldrig kritvit i Malawsjön *asg*

                          Mina tankar - Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • Ted
                            Användare
                            • November 2003
                            • 157

                            #14
                            Har sjäv byggt bakgrunder i sten till 2 kar.. mitt förta var ett 600l, i det byggde jag av lavasten. Lavastenen är perfekt att bygga med eftersom den är så lätt och även porös, så stenarna liksom fastnar i varandra.

                            I mitt nuvarande 350 liters hörn har jag byggt av en svart sten (vet inte namnet) men jag hittade den bland en massa dolomit..
                            Se bild:

                            Stenen är väldigt tung och står på frigolit. Byggde med stora stenar i botten och lite mindre upptill. Gömde juwels filterfack bakom stenarna.
                            Man måste vara noga med att stenarna står stadigt och inte ramlar, ett tips är att bygga bakrunden först och sedan hälla på sand så fiskarna inte kan gräva sig under och rasera bygget.
                            Malawisarna gillar verkligen när det blir massor av naturliga grottor.
                            Det kan vara bra att ha någon mörk bakgrund på utsidan så det inte lyser ur alla grottor och springor.

                            lycka till med byggandet..

                            mvh Ted
                            /Ted
                            750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • January 2005
                              • 1042

                              #15
                              Ted: Jag såg den stenen någonstans med ett ganska "normalt" kilopris. "Härligt" tänkte jag och tog tag i en stor och lyfte och då var jag inte fullt så köpsugen längre =) Det måste ha kostat massor det där?

                              Angående vit sand (inte grus, sand) så är det väl visst väldigt, väldigt ljus sand i vissa delar av sjön? I vissa scener ur "det vilda afrika" som gick på tv för ett tag sedan var det iallafall det, men jag kanske minns fel?

                              Hursomhelst tycker jag det ser naturligt ut om man anpassar den övriga inredningen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...