Inredning, fiskar osv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annahl
    Användare
    • February 2004
    • 56

    Inredning, fiskar osv

    Hej.

    Har lite frågor om mitt framtida akvarium. Akvariet är på 455l med måtten 130*70*50cm. Akvariets inredning består av en pangea bakgrund av modelen rocky II och botten stenen kommer vara nått som heter flodsten(ser ut som små skiffer bitar, ganska grova och med färgen svart/grå). Tänker ha en till två rötter vid ena sidan och på andra sidan lite skiffer eller kolsten eller annan sten inte riktigt bestämmt mig. Skulle vilja ha lite växter med, mest för jag tänker ha praktbotior och en eldstärt. Det ciklider jag skulle vilja ha är Zebra ciklid och guldsömsciklid. *två av mina favoriter.

    *malar med förstås.

    Då undrar jag skulle detta funka? (blandningen av fiskar och inredningen)

    Har läste lite om att zebra fiskarna gräver upp växter och t.o.m biter sönder dem, nån som har lite erfarenhet/info?
    Det rekommenderas att ha finkornig botten sten/sand med zebra ciklider med. Nån som vet om de kan ha lite grövre botten sten och
    ändå trivas eller finkornig är ett måste?

    Vill ha lite mer "praktisk" info.

    Mvh.

    Ann




  • nybörjaren
    Användare
    • June 2003
    • 18

    #2
    Jag har zebraciklider vilka inte är så stora ännu men de har slitit sönder mina växter totalt! Jag har engelsk sjösten i det akvariumet som de för tillfället går i och de verkar trivas med det också. Fast det bästa är nog 2-3mm grus så att de kan gräva lite mer.
    Pa

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • December 2003
      • 54

      #3
      håller med nybörjaren. mina zebraciklider har slitit sönder PLASTVÄXTERNA till och med...nåja, dom försöker iallafall..

      Kommentar

      • Linda A
        Användare
        • July 2002
        • 404

        #4
        Hej! Jag måste bara säga att mitt par som jag hade, rörde aldrig mina växter på ett sånt sätt som ni beskriver det på..
        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

        Kommentar

        • annahl
          Användare
          • February 2004
          • 56

          #5
          Tack för alla svar!

          har fått lite andra tips angående botten sten/sand. Så det bli nog lite finkornigare mer sandliknande botten sten.

          Tack åter igen.

          Kommentar

          • ankku
            Användare
            • December 2003
            • 79

            #6
            mina zebra ciklider slet sönder alla växter.... sen dess har ja inte haft några växter... tycker att d går bra ändå...
            //Joanna

            Kommentar

            Arbetssätt...