Vieja zonata

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • September 2003
    • 788

FI:Bilden som du har på zoopet, hade du marineglow då också??
    Skulle det kunna funka med ett marineglow och ett aquarelle i ett zonatakar eller blir de för mörkt??

Kommentar

• Mattias Andersson
      Användare
      • September 2003
      • 788

citat:Ursprungligen skickat av orm

FI byter fisk oftare än jag byter kallingar
      Förrutom jaggorna då

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av orm

FI byter fisk oftare än jag byter kallingar
        Då är det nog dags att byta kallingar, jaggorna har jag ju haft i snart 2 år. ;D
        Nej men skämt åsido, helt klart så byter jag fisk rätt ofta, grejen är att jag hellre testar mig fram med egna erfarenheter än att bara lyssna blint på vad alla andra säger. Jag tror inte på det här att kunna läsa sig till om en art är intressant eller ej. Text och bild kan bara skapa ett sug efter en art men det är först då man provar arten som man säkert vet om man gillar den eller ej.
        Men den största anledningen att jag byter fisk lite då och då är ju att jaggorna kräver sällskap just innan leken och att de sedan inte klarar av sällskapet då yngelvården börjar.

222-litrarn är däremot ett renodlat testkar, fengäddorna är givna innevånare men de andra fiskarna är bara där för att visa vad de går för.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Lucipher

FI:Bilden som du har på zoopet, hade du marineglow då också??
          Skulle det kunna funka med ett marineglow och ett aquarelle i ett zonatakar eller blir de för mörkt??
          Jo det var ett MarineGlo och ett PowerGlo. Tyvärr så känner jag inte till vilket ljus aquarelle har så det är svårt att gissa hur blått/mörkt det blir, nu idag så kör jag med 3xPowerGlo+1xMarineGlo och det ger ett fint sken med lagom mycket blått.
          Här är en bild där man kan se ljuset från en sådan kombination, notera att ryggen på jaguarhanen är lite blåaktig, det är för att MarineGlo-röret sitter rakt ovanför.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Mattias Andersson
            Användare
            • September 2003
            • 788

när du hade maringlo + powerglo, vilket hade du fram då??

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

PowerGlo "måste" sitta längst fram, annars blir hela karet blått, man "måste" även ha ljusrampen rätt långt bak och ta bort reflektorn för MarineGlo-röret för att inte det normala ljuset ska slukas upp av allt det blåa. Nu idag så tycker jag nog att det blir lite för blått med 1xPowerGlo + 1xMarineGlo men det beror på vilka fiskar man har, vissa fiskar blir vackrare med ett blått ljus, andra ser ut som skit...

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                • April 2002
                • 2670

De zonata som Lucipher har nu är mina gamla, bilder finns alltså på min sida. Den Zonata som FI hade var en supermodell, har själv aldrig sett någon sådan färgstark zonata förut. Om ni tittar er runt på internet efter bilder så håller ni nog med mig.
                Sedan finns det en snarlik art till, Vieja Guttulata, samt ett antal specar som inte är beskrivna ännu.
                Vem vet FI:s "zonata" var kanske något helt annat!!!

FI Byt inte kallingar nu när du har bifas, duscha och bada med dem på i fortsättningen!
                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Sedan finns det en snarlik art till, Vieja Guttulata, samt ett antal specar som inte är beskrivna ännu.
                  Vem vet FI:s "zonata" var kanske något helt annat!!!
                  Helt säker är jag givetvis inte, viejor är en rätt ny bekantskap för mig. Men då jag började fråga runt på olika amerikanska forum så var nästan alla övertygade om att det var en zonatum, bara en ovanligt färggrann zonatum. Sedan så måste man tänka på att jag hade ett MarineGlo-rör i karet, det är perfekt för att få blåa färger att träda fram, glöm inte heller bort Sony-kameran som ytterligare förstärkte alla färger. I slutändan så hamnar man nog inte så långt borta från de zonatus som du själv har.

FI Byt inte kallingar nu när du har bifas, duscha och bada med dem på i fortsättningen!
                  Var det där en metafor för att du inte tycker att jag ska byta in bifasciatumarna? I så fall så kan du vara lugn, jag har tänkt över det hela och har bestämt mig för att ge dem en rejäl chans. Det viktigaste just nu är att snabbt få reda på om jag har minst en hane och hona, detta bör helst ske innan jaggorna leker nästa gång så det är lite bråttom. Jag dammsuger internet i skrivande stund efter information om könsbestämning, får jag bara bekräftat att jag har fiskar av båda könen så är det jaggorna som åker om problemen blir ohanterliga. Jag skaffade en stor mal för att ytterligare störa jaggornas lekplaner och vinna lite tid, krävs det så suger jag upp äggen och möblerar om direkt de har lekt, jag kommer i alla fall inte att tillåta dem att skada viejorna.
                  Hur som helst, så länge de inte leker så är det lugnt.

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

citat:Var det där en metafor för att du inte tycker att jag ska byta in bifasciatumarna? I så fall så kan du vara lugn, jag har tänkt över det hela och har bestämt mig för att ge dem en rejäl chans.
                    Bra! Då kan jag sluta med mina Novalucol nu

Angående din Zonata, så grämer jag mig än idag att jag inte var lite mer vaken för då hade jag kanske kunnat få ner några sådana ex. (affären hade kanske kunnat skickat dem till mig)
                    För det fanns väl mer än det ex:t som du hade?
                    De blåa markeringarna på de som jag har haft har alltid varit mer i form av prickar och fläckar, den du hade var mer helblå, om du förstår vad jag menar.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Vannar
                      Användare
                      • April 2002
                      • 339

Nog tror jag det ær zonata, dom kan tona ner færgen om dom inte ær dominanta. Mina fiskatr såg sådær ut nær dom var små, men sen nær dom parade ut sig och børjade leka, ojojoj... jag har några bilder ska se om jag kan leta fram dom! satsa på rør med stor andel blått, sera blue sky ær ett mycket bra rør, power glo ett budgetalternativ.

/ Jonas Vannar

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

För det fanns väl mer än det ex:t som du hade?
                        Nej det fanns faktiskt bara den där, det märkliga vara att den såg ut ful som stryk i affären, den var typ riktigt mörkt grågrönblå eller nåt... Sedan typ en dag efter den hade släppts ned i karet här hemma så såg den ut som på alla bilder ni har sett här på forumet, snacka om helomvändning!
                        Butiken är för övrigt ett kanonbra ställe just för att hitta lite större inbytesfiskar, de tar in i princip hur groteska saker som helst och säljer dem sedan riktigt billigt, bra för de som vill köpa stora fiskar, dåligt för de som vill sälja...

Bara för oskull, hur mycket får ni pröjsa för stora firrar där nere i södra sverige?

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Det finns stora jaguarer i södra sandby nu, har för mig att de går för 250:-/paret. de största är väl 25 och de minsta runt 12.
                          Sen går där en jättegurami för 1000:-
                          Så det finns både billigt och lite dyrare
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Inte så farligt då, jag trodde faktiskt det var betydligt större prisskillnad, här i Luleå så är det ganska få som håller på med stora fiskar så för att det ska bli lite omsättning på dem så får man dem oftast för runt en hundring oavsett art.
                            Ovanliga fiskar som t.ex fengäddor får man däremot hosta upp rejält för, Mina polypterus ornatipinnis gick på 450 kr/styck, L-malar är inte heller billiga, vildfångade fiskar får man också pröjsa lite mer för. Men ciklider får man ofta väldigt billigt av någon konstig enledning, zonatan gick t.ex. på 70 spänn, bifasciatumarna på 300.

Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Lejonmarie
                              Användare
                              • April 2003
                              • 429

Jag har ett nyinköpt Vieja Zonatum par! eller?
                              Men jag blir lite osäker när jag ser era bilder som skiftar mer i blått!

Se länken till zoonen. Här är några bilder på mitt Zontatum par, helt nya i karet. De är inköpta i tron att det är ett Synspilum par, men så var inte fallet fick jag reda på, utan det är ett Zonatum par.
                              De var extremt svåra att fota och jag har fått använt mej av special blixt och fotat dem i mörkret på vissa bilder, jag har 4 lysrör med grolux rödton, och lite brunfärgat vatten av en stor rot som färgar så ni inte lurar er av de kanske väl bruna/röda färgen.

Kan Ni hjälpa mej med vilken art ni tror att det är!

Fråga gärna om mer detaljer!

Jag är nöjd över paret iallfall [:p]
                              ;-) LejonMarie
                              540L Vieja synspila
                              500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• jarinen
                                Användare
                                • April 2003
                                • 1888

Tycker det ser ut som Fenestrata eller Synspila på grund av det gula och röda inslaget i teckningen.

Dock brukar handlare kalla alla Viejor för Synspilor, köpte en gång en Maculicauda och handlaren insisterade på att det var en Synspila, näe det är en maculicauda påstod jag och mycket riktigt var det så när den färgade ut : http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=869.

Kunskapen om Viejor verkar inte hög, de är väl rätt ovanliga ändå hos handlare.

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...