koldioxid till växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1832

    #16
    [quote]citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

    citat:[i]
    Jag kan inte funktionen med flera citat så jag skall försöka att besvara dina påpekande en i taget.
    Du använder knappen som föreställer ett pappersark med en röd pil.


    Den funktionen kan jag, men hur gör jag för att rada upp en massa citat i samma inlägg och ha mina komentarer i mellan?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1832

      #17
      Jag trodde att ämnen måste vara i gasform för att kallas gas. Men där verkar jag ha fel efterssom du är så toksäker (och tokdryg)
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

        #18
        du skriver:

        blablabla bla drygheter bla bla
        (quote)
        olas drygheter
        (/quote)
        blablalblajaharrättduharfel
        (quote)
        nånting annat
        (/quote)
        nu är vi alla vänner å springer mot regnbågen

        fast byt ut () till []
        fish r friend

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1832

          #19
          citat:blablabla bla drygheter bla bla
          (quote)
          Sedär ja


          citatlas drygheter
          (/quote)
          Nja eller Magnus drygheter


          citat:blablalblajaharrättduharfel
          (quote)
          Jag har alltid rätt


          citat:nånting annat
          (/quote)
          Som vad då?


          citat:nu är vi alla vänner å springer mot regnbågen
          Jag följer med, vad kul nu vet jag hur jag gör, men fasen vad lång tid det tar att få det rätt.
          MVH
          Magnus


          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

            #20
            eller också trycker du på knappen med en röd pil
            citat:skriver nått där
            Sen vill du göra det igen så trycker du på den pilen igen
            citatch skriver nått där
            och det tar inte många sekunder!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              Man kan ju först kopiera in texten, sedan skriva det man vill "inne" i den kopierade texten, och slutligen "markera" allt man inte skrivit själv på samma sätt som med fet, itallic, [u]understruken eller överstrukent.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

                #22
                ojoj datahaxx0r Ola!
                fish r friend

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #23
                  citatjoj datahaxx0r Ola!
                  ?
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

                    #24
                    Jag tror främst problem med CO2 uppstår när man:
                    1) Inte stänger av CO2 på natten.
                    2) Har sänkt cirkulationen i syfte att inte vädra ut CO2 varpå gasutbytet blir dåligt med luften under natten. Speciellt om man inte vispar runt ytan överhuvudtaget. Det testade jag häromdagen i ett icke-CO2-berikat växtakvarium och alla fiskarna flåsade rejält på morgonen efter testet.
                    3) Har täta täckglas vilket också påverkar gasutbytet med luften.

                    Växterna kan inte producera så mycket CO2 att det skulle påverka pH:t speciellt mycket - isåfall skulle nettot vara en förlust av kol över hela dygnet vilket det naturligtvis inte är. Respirationsnivån (konstant under hela dygnet) hos växterna är försvinnande liten jämfört med t ex fotosyntesen under dagen.

                    Däremot kanske den totala respirationen i ett akvarium med mycket fisk och mycket växter på natten kan göra vattnet väldigt syrefritt om cirkulationen är dålig och man har täta täckglas. Mitt test indikerar att det bara behövs dålig cirkulation för att få fiskarna att flåsa. Jag hade inget täckglas men ytan var helt orörlig. Synd att jag inte mätte pH/KH. Får göra det en gång till
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #25
                      Mycket växter brukar leda till mycket dött växtmaterial vilket leder till koldioxid. I naturen är det viktigt och jag har en känsla av att det är viktigt i ett igengrott akvarium. Jag känner en person som odlar akvarieväxter (i luft) och koldioxidgödslar med kompost (påstår han, men han borde veta). Växternas tydligaste påverkan på pH är att de tar bort CO2 (tror jag, kommer inte på något annat de gör som borde påverka pH). Hursomhelst så kan pH i sjöar med rejäl växtproduktion få pH upp mot 9 lokalt när solen gassar på och det är näringsrikt. Det sjunker under natten och kan lokalt gå ner mot sex (eller var det strax under sju?) om jag inte missminner mig.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

                        #26
                        Ja det stämmer. Vissa områden i naturen är extremt CO2-rika och det är där vi hittar alla vora roligaste och svåraste akvarieväxter som vi med högljus-CO2-akvarier gillar.

                        Exakt hur den CO2-gasen produceras i naturen har jag ingen aning om, jag vet bara att jag inte kan göra på samma sätt i mitt extremt rena akvarium (som inte har alltför mycket ruttnande växtdelar, eftersom alla växterna stormtrivs).

                        Jag har försökt göra en sump med ruttnade överblivna växter i syfte att producera CO2, men det gick inge vidare. Och jag skulle absolut inte vilja ha den hemska geggan i min burk
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #27
                          En intressant grej med mitt exempel är ju att pH i naturen svänger våldsamt samt varierar lokalt. En fisk som simmar upp bland växterna utsätter ju sig själv för OH- koncentration som är hundra gånger högre (pH 7 - pH 9). I samband med det så lär ju temperaturen stiga 10 grader också (runt 20 till runt 30). Om vi skulle ta en fisk med håv och flytta den mellan två akvarier med så skilda miljöer så skulle den dö (för att inte tala om en växt).

                          (en kommentar, när defdac och jag skriver om CO2 produktion så finns det alltid en O2 konsumtion dvs syrgasen sjunker).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #28
                            citat:Exakt hur den CO2-gasen produceras i naturen har jag ingen aning om
                            Nedbrytning av organiskt material. I akvarium så kan du säkert fixa något liknande med ett kompostrikt bottenmaterial och låg cirkulation. Kan tänka mig att man får fundera en del på bottenmaterialet. Då får kanske inte vara för fosfor och kväverikt. I det akvariet så skulle jag hålla amfibier, labyrintfiskar och tarmandande malar och under inga omständigheter ha täckglas (dvs. nät om jag höll salamandrar).
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • April 2002
                              • 865

                              #29
                              Japp kör man (lowtech)-växtakvarier enligt Diana Walstad-metoden så kör man ett riktigt tjockt lager (ickegödslad) humus under ett litet lager grus och använder inget biologiskt filter samt en ganska svag genomströmning. Mycket fisk så man får bra med kväve. Fast man får ju inte den tillväxt man eftersträvar i Amanoakvarier direkt.

                              Ett exempel (ganska maffig fisklast

                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...