är det okej att använda detta till växter är det någon som har erfarenhet goda eller dåliga. Kan det bli farligt för fiskarna.
koldioxid till växter
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Det är okej att köra co2 till växterna, kol är deras främsta beståndsdel, så det växer bättre än du anar med co2 tillsats. En liten bieffekt är att man sällan har alger i ett akvarium med co2 tillsats .
Om du docerar för mycket så kan ph sjunka dramatiskt så att fiskarna mår dåligt/dör av det.
MVH
MagnusKommentar
-
Fiskarna kan teoretisk och i praktiken dö på flera olika sätt pga. koldioxid: koldioxidförgiftning, pH-svängning och syrgasbrist. Syrgasbrist förvärras vid hög koldioxidhalt, särkilt om det sker snabbt så att fiskarna inte hinner kompensera (tar dagar). Kompensation är svårare vid lågt kH/pH. Jag skulle vilja säga att det är "vanligt" att folk dödar fisk med CO2. Gissningsvis är det ren koldioxidförgiftning de råkar ut för, och inte de mer "subtila" sätten de kan råka illa ut på. Det blir knappast bättre av att det oftast minskas på luftningen för att behålla CO2. CO2 ska aldrig ges på natten om man har fisk och om man inte luftar ordentligt. Det är dessutom 100% onödigt att ge CO2 när det inte är ljust. De jag känner för in koldioxid via sin jästkultur i en membranpump (liten slang in i den svarta blåsan tror jag) som man kopplar till timer. Det ger två fördelar: 1. Mindre risk för överdosering, 2. Ingen CO2 på natten (timern).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Hur mycket koldioxid krävs för att få koldioxidförgiftning? Jag kör med 45 mg/l och det verkar inte vara några problem.
Koldioxid och syre har inget konkurrerande förhållande, tvärtom. När man tillsätter co2 i ett akvarium med mycket växter så ökar syrehalten till mättnadsgraden.
Ph döden är egentligen bara en reell risk när kh är för lågt, justera gärna upp den innan du experimenterar, glöm bara inte att byta vatten i sammband med kh justering.
Om man har co2 tillsats på enbart dom ljusa timmarna så kommer man att få ett väldigt ostabilt ph värde som inte är bra för fiskarna. Alternativet brukar vara att sätta co2 på timer och se till att karet får en timme då och då av co2 under natten. Jag kör med ph automatik så jag slipper det, väldigt bekvämt efterssom det kan vara svårt att skapa ett jämt ph värde och co2 tillsats.
MVHY
MagnusKommentar
-
citat:Koldioxid och syre har inget konkurrerande förhållande, tvärtom. När man tillsätter co2 i ett akvarium med mycket växter så ökar syrehalten till mättnadsgraden.
Enligt följande länk (Laboratoriet för akvatisk patobiologi vid Institutionen för Biologi, Åbo Akademi) så är 45mg/l på tok för högt, men jag kan inte bedömma det själv. Mitt resonemang är som jag skrev först, teoretiskt. Sedan hör man då och då hur folk kopplar en slang från en mäsksats rakt ner i akvariet och dagen efter är all fisk död.
citat:Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur. Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
I den här tråden har jag framstått som en ren gnällputte. Det är inte det som är min "plan" utan det jag försöker säga är att koldioxid som så mycket annat inte enbart har goda effekter och man måste tänka lite på vad man håller på med. De goda effekterna är så stora att även jag kommer köra med koldioxid den dagen jag sätter upp den typen av akvaium där det känns motiverat.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Enligt din länk så är 20 mg/liter co2 farligt för fiskarna, kanske även 10 mg/l som jag förstår det.
Tropica rekomenderar här 20-40 mg/l co2 i växtakvarium. Givetvis så menar vi växtakvarium med fiskar i:
http://www.tropica.com/catalog/image...k/co2table.gif. Jag hade under 1,5 år diskus i mitt växtakvarium, och trots att dom anses knepiga så verkade dom inte ha några som helst problem med 40 mg/l. Tvärtom så verkade dom uppenbart ansträngda då co2 tog slut och co2 hann stiga till ca 10 innan jag märkte det, men det tror jag beror på ph ökningen och eventuellt amonium/amoniak utfällningar. Jag har inga flaschiga länkar som ingen förstår, jag har inga grundläggande teoretiska kunskaper, skall jag vara ärlig så förstår jag inte vad intern syrebrist är eller hur det funkar, ditt inlägg är för mig helt ofattbart kunnde lika gärna vara grekiska. Det jag vet är att jag har BÅDE växter och fiskar som trivs och att det inte verkar vara ett problem. Varken i mitt akvarium eller i naturen, jag har sett många sjöar med god växtlighet och fiskar.
MVH
MagnusKommentar
-
Ursprungsfrågan var bl a. "Kan det bli farligt för fiskarna". Svaret på den frågan är ja. Är det verkligen provocerande? Ärligt talat så förstår jag inte vad som är provocerande i mitt inlägg.
citat:Jag hade under 1,5 år diskus i mitt växtakvarium, och trots att dom anses knepiga så verkade dom inte ha några som helst problem med 40 mg/l.
citat:Jag har inga flaschiga länkar som ingen förstårcitat:jag har inga grundläggande teoretiska kunskaper, skall jag vara ärlig så förstår jag inte vad intern syrebrist är eller hur det funkar, ditt inlägg är för mig helt ofattbart kunnde lika gärna vara grekiska
citat:
Det jag vet är att jag har BÅDE växter och fiskar som trivs och att det inte verkar vara ett problem
citat:Varken i mitt akvarium eller i naturen, jag har sett många sjöar med god växtlighet och fiskar
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
"Tropfrog".
Den stil som vissa använder på Zoopet.com är skön att slippa här på Ciklid.se (är någon nyfiken på vad jag menar så kolla denna länk: http://www.zoopet.com/akvarium/forum...62&whichpage=1. ), där "Tropfrog" och "Poseidon" nästan slår Robinson-Robbans rekord i pinsamhet...
Håll en god ton, det tjänar alla på.
Kommentar
-
-
För det första så har jag inte hittat något i olas inlägg som verkar provocerande. Att du antar det tycker jag är synd. Frågan har både jag och ola svarat på fast på olika sätt. Svaret på frågan är JA det kan var skadligt för fiskarna.
Jag kan inte funktionen med flera citat så jag skall försöka att besvara dina påpekande en i taget.
Det kan vara som du säger att diskus klarar höga co2 nivåer bättre än andra fiskar och det stämmer troligtvis att din länk syftar till fisk som är anpassade till helt andra förhållanden. Alla fiskar är inte lika inte heller alla växter. Men angående syrehalten så är det aldrig något problem i ett kar med co2 och växter tvärtom, det vet många växtakvarister. Jag vill minnas att jag läst någon stans att syrehalten är väldigt hör i amazonas, men jag är inte helt säker på det. Sen pratar vi om löst syre i vattnet och inte om syrgas som du skriver, men det är pettitesser.
Att jag inte begriper det du skriver om "intern syrebrist" vill jag absolut inte att du tar som en förolämpning. Det är ju förmodligen inte ditt fel. Jag har inga vidare stora teoretiska kunskaper i biologi och vad som händer i cellerna har aldrig interesserat mig. Dock vet jag att syrebrist inte uppstår i mitt kar där jag har 45mg/l co2, det borde man ha sett på fiskarna, eller?
Till Tommy K vill jag bara säga att om du har något att säga om corydorastråden så är du välkommen att skriva i den och inte dra in den här, denna tråden har inte ett dugg med den att göra. Vore ju justast om posseidon fick ta del av dina synpunkter. Att du jämför mig med robinson robban tar jag som en grov förolämpning.
MVH
Magnus
Kommentar
-
Koldioxid försämrar upptaget av syrgas. Det är poängen. Syrgasbristen blir [u]i fisken, inte i vattnet. Jämför med syrgasbristen hos en storrökare. Det är samma sak (fast mekanismen skiljer sig något). På natten förbrukas syrgas av både växter och fisk. Därför kan syrgasen bli låg på morgonen. Hur det blir i ett akvarium vet jag inte men i sjöar med kraftfull växtlighet så kan det ge fiskarna (och faktiskt även växterna) rejäla problem.
citatock vet jag att syrebrist inte uppstår i mitt kar där jag har 45mg/l co2, det borde man ha sett på fiskarna, eller?
citaten pratar vi om löst syre i vattnet och inte om syrgas som du skriver, men det är pettitesser
citat:Jag kan inte funktionen med flera citat så jag skall försöka att besvara dina påpekande en i taget.
Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:
Jag vill minnas att jag läst någon stans att syrehalten är väldigt hör i amazonas,/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.orgKommentar
-
citat:[i]citat:Jag kan inte funktionen med flera citat så jag skall försöka att besvara dina påpekande en i taget.
MVH
MagnusKommentar
Kommentar