Filtermodul olika smarta alt!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Det som du länkar till, Cutekid, syns det ganska tydligt att glasskivan för filterkammaren går en betydlig bit nedanför karets täckglaskant...troligtvis så kommer det att komma in vatten ovanifrån...eller?

Allt vatten tar inte den vägen utan ytvattnet. Däremot så kanske filtret inte är optimalt då vatten kan komma den vägen också och inte enbart via filtermattan.

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Vatten tar alltid lättaste vägen, så i ett sådant fall tror jag inte att så mycket som en droppe kommer gå genom filtermattan utan allt kommer från ytan. Visserligen är det glaslisten på helglaskaret som gör att det inte går att ha glaset ända upp, men i ett alu-kar går det fint att täcka hela vägen upp till täckglaset.

Ett förtydligande kanske kan vara på sin plats.. självklart fungerar filterfacket på bilden perfekt, det är ju bara att inte ha ytan ovanför sidoglaset.

Tony Englund

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

citat:Vatten tar alltid lättaste vägen, så i ett sådant fall tror jag inte att så mycket som en droppe kommer gå genom filtermattan utan allt kommer från ytan.
        Visst vet jag att vatten tar den enklaste vägen, men att säga att inte en droppe kommer gå igenom filtermattan är väl ändå en stark överdrift.

Jag har inte glaskivorna upp till aluminiumrams-kanten på mina 105L. Däremot har jag filtermatta ända upp. Vatten sugs -bevisligen- även genom filtermattans nedre delar...trots att vatten kan gå in uppifrån.

Kommentar

• Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

Allvarligt talat tror jag inte det fungerar. Det enda som skulle kunna få vattnet att passera genom mattan är eventuell sugeffekt precis vid pumphuvudets insug. Det innebär att du utnyttjar en ytterst liten del av filtermattan.

Tony Englund

Kommentar

• Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

Jag håller med Tony här. Om du har öppet i överkant på sidan tar nog det mesta av vattnet den vägen. Karet i mitt exempel var på utsidan klätt med en kraftig eklist som dolde vattenytan vilken låg ungefär ½ cm under filtermattans öve kant och alltså ca 5-6 cm under de övre tvärstagen som sys på bilden.

mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

Kommentar

• Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

Där kom det jag väntade på ! He he he
              Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

citat:Allvarligt talat tror jag inte det fungerar. Det enda som skulle kunna få vattnet att passera genom mattan är eventuell sugeffekt precis vid pumphuvudets insug. Det innebär att du utnyttjar en ytterst liten del av filtermattan.
                Jag förstår inte riktigt denna analys. Det skulle innebära att mina filterkammare till de 105L jag har inte fungerar som de skall...?!?!
                Jag har klart vatten i karen och filtermattorna är väldigt lika fördelade med smuts. Jag har också sett att det sugs in smuts.
                Mina powerhead sitter ungefär på mitten bakom filtermattorna.

Har jag missförstått det hela eller?

citat: Där kom det jag väntade på ! He he he
                Vad är det du har väntat på då?

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

"Det skulle innebära att mina filterkammare till de 105L jag har inte fungerar som de skall...?!?!"

Det är precis vad jag menar ja. Jag har själv ~10 kar med filterfack byggda efter samma princip och det händer ibland att jag fyller på för mycket vatten så det rinner över kanten. Vad som händer då är att filtreringen tvärstannar och det förvånar då inte mig det minsta.

Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Jag undrar om du inte missförstått mig här (eller jag missat något).

Jag har filterkammare efter denna modell om du kollar länken.

Du kan även kolla här då de jag har liknar den jag håller på att tillverka just nu:

Jag har kantskivor av glas som är ca 5-6cm breda och sedan är de ca 1-2cm under alu-ramskanten. Hela filterrummet är som en trekant.

Att vattnet endast skulle gå ovan glasskivorna om jag råkar ha vatten ovanför den kanten (jag har dock filtermatta ända upp till alu-ramen) tycker jag låter väldigt egendomligt.

Jag har testat och sett att det dras in smuts genom filtermattans nedre del och det syns väl på filtermatta att insugsfunktionen fungerar som den skall...

Jag kan tänka mig att det kan komma vatten BÅDE från ovan (genom den övre delen filtermatta där glasskiva ej finns) och undre del...inte enbart ovan...tyvärr...det får jag inte ihop.

citat:Vad som händer då är att filtreringen tvärstannar och det förvånar då inte mig det minsta.
                    Man kan förklara...man behöver inte idiotförklara någon annan för att man inte hänger med i diskussionen eller inte håller med.

Kommentar

• Hank
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1321

citat:jag har dock filtermatta ända upp till alu-ramen)
                      ...då kan väl vattnet inte ta någon annan väg än genom filtret,
                      eller hur.....
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Stefan, på bilden som hänvisar till filterfacket som vi talar om ( http://www.thecichlidgallery.com/bil...howtank_24.jpg ) är det ingen hörnvariant. Filtret på bilden kommer inte att fungera om vattenytan går över glaskanten. Din variant kan mycket väl fungera så länge filtermattan är tryckt mot akvariets bak- och sidoglas.

Tony Englund

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Ok...nu förstår jag.

Min konstruktion är ju lite annorlunda...

Tack Tony och Hank för svaren!

Kommentar

• Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

Jag väntade på Fredrik H:s inlägg. Thats all.
                            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Cutekid:

Inte för att jag vill "tjöta", men det är enklare för andra (mig) att förstå vad du menar om du hänvisar till något citat eller person vid kommentarer...

Kommentar

• Ricard
                                Användare
                                • August 2003
                                • 476

[u]HEJ PÅ ER!
                                Jo, den filterficka som Fredrik har gjort, den verkar väldigt liten, alltså den är varken bred eller djup...

I länken så får man en känsla av att det från gavelsidan fram till filtermatta bara är 5-7cm. Stämmer det? Det kanske inte behövs mer...?

Sedan har jag en fråga till...
                                Är det ide att sätta på en slang på pumpens insug och på så sätt få större avstån från pumpens insug till filtret - för att på så sätt öka den yta från vilen punpen suger... Förstår ni? Alltså, om man fälle rin en pump i mattan, så kommer det kriftigaste suget att vara precis vid insuget....

Någon som har ngt att säga om detta..?

[u]Mvh.
                                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...