Sand från naturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • April 2002
    • 114

    Sand från naturen?

    Ni skriver om att ta sand från ex en sandstrand - är det bara att ta var som helst ifrån, skölja som vanligt och i med det i karet? Dum fråga kanske, men man får ju lätt för sig att det "måste" vara köpessand.
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Först och främst så är det förbjudet!..Det ska man veta MEN det är nog ingen som bryr sig ifall du tar en 10liters hink med sand i från stranden ..
    Ta där det inte är allt för skitigt och där vattnet är rent och fint!..Alltså inte vid nått utsläpp eller så!
    Sen är det bara att skölja den ordentligt som man gör med "vanlig" akvariesand!

    Kommentar

    • Lena
      Användare
      • April 2002
      • 114

      #3
      Oj, får väl gräva sand på natten då... (men bör nog vänta tills snön smält bort iallafall).

      Då borde det väl vara ok att ta från ett sandtag också (eh ja, förutom att det är förbjudet då...*s*)

      Kommentar

      • Uffeman
        Användare
        • February 2004
        • 234

        #4
        Och vill man vara riktigt säker på att inte få med några sjukdomar så kokar man sanden innan man lägger den i karet...

        Kommentar

        • sundelin
          Användare
          • October 2003
          • 234

          #5
          Bara en fråga, varför är det olagligt? har hört förut att det är olagligt men aldrig förstått varför?

          Kommentar

          • Pelle
            Användare
            • May 2002
            • 387

            #6
            Det är helt ok om man tar ett par hinkar sand på en badplats eller i ett sandtag. Ingen vettig person kommer att polisanmäla dig!
            Lagen är till för att förhindra kommersiell skövling av sandtäkter och stränder.
            Dessutom så följer inga sjukdomar med natursand in i akvariet. Det är rent nonsens. Då skulle väl alla fiskar vara sjuka i naturen, eller hur? Det faller på sin orimlighet :-)

            Mvh/ Per

            Kommentar

            • Tess
              Användare
              • June 2003
              • 29

              #7
              Per: Vadå nonsens? Vad för fakta ligger till grund för ditt påstående? Det är nämligen inte nonsens att sand från naturen i Sverige (eller annat land) kan göra akvariefiskar sjuka. Enkelt exempel: Har du aldrig blivit sjuk på en semesterresa p.g.a. bakterier som din mage är ovan vid eller inte känner igen? Akvariefiskar och fiskar i våra sjöar och hav är helt skilda varelser.

              Enligt lagen får man faktiskt inte ens ta en 10-liters hink med sand från stranden, faktum är att man i teorin inte ens får ta ett enda sandkorn med sig... MEN, som alla har konstaterat; det är nog väldigt få, om ens någon, som skulle bry sig om de såg dig ta ett par hinkar med dig hem! Jag har "natursand" i mitt kar, och jag tycker att det är snyggast hittills av de sorter jag testat. Självklart är den NOGGRANT sköljd ;0)

              Jag fick ett tips av en snubbe på Akvarielagret (eller var det Leasing?) en gång för länge sedan; att man kan micra stenar o annat som man tänker använda i karet. Alltså inte länge, utan bara någon sekund. Enligt honom skulle det döda bakterier. Jag har ingen aaaaning om huruvida det stämmer eller inte, någon som vet? Mike? Hur som helst, om man gör så, får man kolla så att det är sten som inte innehåller någon metall, annars får man ett alldeles eget spännande fyrverkeri i sitt kök, och en micro som aldrig, ens efter långvarig terapi, blir sig lik.

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

                #8
                Fiskar med diaré, vilken syn

                Kommentar

                • Lejonmarie
                  Användare
                  • April 2003
                  • 429

                  #9
                  Hur gör man smartast när man sköljer sanden!??
                  Nått bra tips.[?]

                  Jag har badkar, men har inte börjat skölja igenom min sand (köpt på Biltem, den större varianten)
                  ;-) LejonMarie
                  540L Vieja synspila
                  500L Cichlasoma bocourti

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                  Kommentar

                  • Uffeman
                    Användare
                    • February 2004
                    • 234

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Lejonmarie

                    Hur gör man smartast när man sköljer sanden!??
                    Jag brukar fylla en spann till hälften med smutsigt grus, sedan köra ner en slang i gruset o låta ljummet vatten flöda genom gruset och samtidigt med båda händerna röra runt så att gruset gnuggas mot varandra och smutsen rinner bort.
                    ..lätt som en plätt...

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • April 2002
                      • 880

                      #11
                      Personligen brukar jag inte ta mer än högst 1/4 sand i hinken.
                      Det brukar vara svårt att kunna röra runt ordentligt i sanden utan att den följer med vattnet ut, så prova dig fram.

                      Kommentar

                      • Nille_Pe
                        Användare
                        • September 2002
                        • 121

                        #12
                        När jag gjort rent mitt grus har jag fyllt 75% av en tioliters hink med sanden och sedan kört ner duschslangen i hinken. Jag spolar sedan igenom sanden 10 - 15 minuter och grötar runt med slangen i hinken med jämna mellanrum. Efter ett tag när man grötat runt ser man att inte gruset är lika grumligt längre.

                        /Nille
                        //Nille

                        Västerås akvarieförening har fått ny hemsida;
                        www.vaaf.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...