Sjukdom på Discus???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaReV
    Användare
    • February 2004
    • 109

    Sjukdom på Discus???

    köpte nyligen in "ett lekpar" discusar samt 6st små...har haft 2 st skalarer i akvariett i 2veckor innan för att se att vattnet e okej m.m. den ena av de stora discusarna andas väldigt häftigt o e mörkare en den andra stora, men den äter o simmar runt som alla andra fiskarna.
    har märkt att den försökt klia sig lite men inte mycket.
    "lekparet" har gjort stjärtslag o buffat på varandra kan det vara så att den e stressad p.g.a på börjad lek?...

    oroar jag mig i onödan?
    kan den ha gälparasit?
    kan det vara att den förlorade slemhinnan under flytten?
    e det för lite fisk för ett 600liters?
    det borde ju inte vara vattnet när alla andra e helt lugna,eller?
    kan det vara att jag matar dem med oxhjärta?(tog bort det mesta fett o senor jag såg)

    snälla hjälp mig
    /orolig Discus ägare.
    / David
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Hur tror du någon kan svara på vad det är när du ej kan tala om vad du har i akvariet samt temp.,vatten värde,filtrering.Har nyligen köpt diskus , när 1/2 halvår sedan eller i förgår.Du säger ju inget om vad du har,bara att du har diskus och det är allt,det har jag också med flera.
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

      #3
      Visst kan man köpa ett lekpar till dyra pengar. Men det innebär inte att du har ett. Diskuspar som leker är en sak, det är (nema problema). Men par som blir produktiva och klarar yngelvården är något helt annat. Det får man jobba för.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • DaReV
        Användare
        • February 2004
        • 109

        #4
        p.h. ligger runt 6.5 29 grader köpte fisken NYLIGEN ca en vecka sen..filtrering eheims största pump 1900l/h men ingen torv filtrering eller nått...hårdheten vet jag ej.men det borde ju inte vara vattnet eftersom ALLA andra fiskar mår bra ju... t.o.m. den "sjuka" fisken kommer o äter ur min hand när jag matar dem. O jag skrev att jag har &st små discus 6-8cm o d två stora 17-20cm + 2 skalarer o 2 algätare.

        o kaj.p jag skrev ju lek par inom citat tecken " " hallo jag påstod inte att jag hade ett par uten försäljaren gjorde det. hallo eller.
        / David

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Min tanke är att din fisk är lite stressad.Har du haft igång dit kar länge eller är det ny startat.Hade det varit mina fiskar skulle jag höja tempen upp till 31-32 gr. svag belysning och ej mata med oxhjärta för det belastar vattnet(avfall samt att det går ner i botten matrialet) hårt samt att du måste ha hög temp.för att fisken skall tillgodo göra sig protoinet.Små vatten byten med Aqua safe,salt säger en del men inte jag i första taget.Lekpar beter sig på följande sätt att dom simmar mot varandra stannar upp och bugar sig förvarandra,simmar jämnsides och buffar lite småt på varandra.Dom små diskus du har skall ha temp som inte går under 30 gr.Så här skulle jag gjort om det var mina fiskar,kan ha fel.
          MVH Mats
          Ps.Skulle strypt pumpen för det är för stor fart på vattnet.Ds
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

            #6
            Hej,

            Har läst att om man kan se det röda inne i gälarna på Discusen så är det sannolikt angripen av gälparasiter.

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            • DaReV
              Användare
              • February 2004
              • 109

              #7
              kan det hjälpa att lägga i salt i karet??? hur mycket salt bör man ha isåfall? har hört typ 1/2 dl per 100liter vatten... har även lagt märket till att d små discusarna äter på d stora. o d stora discusarna verkar inte gilla det,kan det vara därför den ena gömmer sig???
              / David

              Kommentar

              • tona
                Användare
                • March 2003
                • 24

                #8
                Hejsan!!!
                Det du beskriver och tror själv kan vara mycket riktigt!!!Symtom som att fiskarna mörknar samt skrubbar sig mot något i karet kan vara gäl hudparasiter eler något liknande.

                Efter att du beskrivit att dom står och "äter" på varanda eller som jag kan beskriva putsa på varandra.

                Detta betende förekommer ofta vid ett infusorie angrepp på gälar eller hud.De yngre fiskarna står då ofta och putsar på de äldre under ifrån sett.En salt kur på 2dl/100 liter i 5 dagar kan rekomenderas.

                Att du fått detta kan vara att du har över matat och vattnet har smutsats ner kraftigt.Mata med lättare mat under en tid,Tex artemia röda/vita mygg.Bits av olika typer.Du kan också fått med detta när du handlat din fisk.

                När du köper fisk kör gärna en salt kur eller medicin kur på dem innan du blandar dem med de ordinarie i ett separat kar i 6 veckor.Har du dyr fisk kan du råka ut för mycket tråkig heter.Jag har själv gjort samma fel men lärt av mina misstag

                Funkar inte detta så kör en flubenol kur på dem!!

                Att du skulle ha för stark pump som någon sade kan jag inte hålla med om.I mina 540 kar pumpar jag runt 3000 liter i timmen!!!!!

                Antalet fisk som du har i karet är i minsta laget för att de skall trivas.Trivsel faktorn samt mycket annat kan också inverka på diskusar hälsa.!!!

                Bsök gärna min hem sida om diskus

                Mvh Tony Johansson

                Kommentar

                Arbetssätt...