Eheim intervallfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #31
    Har "stelin" redan gjort men det gör inget att du skicka med
    ska bli mycket kul att höra vad dom säger!

    Kommentar

    • mikro
      Användare
      • November 2002
      • 666

      #32
      oups, får se vad de säger då.

      Hittade det här förresten. Verkar vara en del som menar att det inte är mycket att ha som ensamt filter utan bara som komplettering till något som filtrerar mekaniskt.

      /Mikael

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #33
        Japp ska bli kul att höra vad dom säger,Och jag tror nog fortfarande att det är mest en affärsidé..

        Så använder jag mitt filter som du skriver,Men borde man inte kunna göra tvärtom egentligen ? Jag tycker nog att man borde kunna köra det filtret med typ makaroner eller filtermatta eller nått annat..Och köra ett vanligt filter som mekaniskt filter...Det låter lite skummt detta så det ska som sagt bli kul att höra vad dom säger ;P

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #34
          Så här stod det på Eheim Frequently Asked Questions (FAQ):

          citat:Q. I HAVE AN EHEIM WET/DRY 2227/2229 FILTER. CAN I USE MEDIA IN THIS MODEL OTHER THAN EHFISUBSTRAT.

          A. EHFISUBSTRAT is the only media to be used in the 2227 & 2229 wet/dry filters. If other materials are used, it will affect the filling and emptying of the filter.
          Det stod såhär på Troubleshooting angående "Filter does not empty - no wet/dry function". Under svaret "Wrong filter media" står det detta:

          citat:Only use EHFISUBSTRAT as filter media. Do not overfill media containers. Do not use filter cotton wadding, filter pads, plastic media, ceramic, lava, or peat only use carbon for short-term specific filtration.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

            #35
            Fattar liksom inte..Om man byter ut allt Ehfisubstrat mot t.ex biobollar skulle ut/inblås inte gå jämt då eller what?!..Det är väll ändå inte filter matrialet som styr det!..Och om det t.ex skulle packa igen på endel ställen i filtermatrialet mer än på andra ställen så skulle det då inte funka?...
            Esh det är nog så att det är nått dom bara säger!;P...
            Ska testa nångång för skojs skulle med t.ex biobollar!

            Den som låter mest troligt är detta..Vilket eheim filtermatrial är dyrast, jo just d..;]

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #36
              Jag tror inte heller helt på att Eheims Ehfisubstrat är det enda som fungerar, men troligtvis så är det bäst funktionellt av det filtermaterial som de har...dvs optimal filtrering tillsammans med att filtrets funktioner fungerar optimalt.

              Jag tror inte att Eheim vill "lura" sina kunder Henke...men jag förstår vad du menar. Man kan dock inte förbise Eheims rekommendationer då de med största sannolikhet testat fram vilket material som fungerar bäst till just denna produkt.

              Kanske kan prissänkningen ha något att göra med produktens funktionalitet i förhållande till andra produkter som är billigare. Att det endast rekommenderas att använda Ehfisubstrat kanske innebär att reningen inte kan uppnå så mycket bättre värden än t ex Classic (enligt kunderna)...dvs att produkten "Wet/Dry" hämmas av att den är låst att endast använda en speciell sorts filtermaterial?
              Kanske är denna produkt en halvflopp från Eheim...dvs inte det steg i utveckling som det var tänkt? *bara funderingar*

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

                #37
                Ahaa, en guldstjärna till tricella för att han hittade detta.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #38
                  Jo d'r kan jag hålla med dig Ehfisubstrat verkar vara bra (bästa filtermatrialet?) Men att dom just rekommenderar bara det till Intervalfiltrena låter knepigt för mig,Medens dom t.ex till sin 2260 rekommender foam,makaroner och ehfisubstrat..Jag kan mycket väl ha fel om att det är mycket affärsidé bakom detta men för mig låter det lite oförklarligt!..

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

                    #39
                    Jag brukar behöva bra förfiltrering (makaroner å grov matta) för den värsta skiten, då man har trä-ätande malar som producerar bra med sågspån... så bara ehfisub blir det inte för mig.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 1913

                      #40
                      citat:Jag tror inte att Eheim vill "lura" sina kunder Henke...men jag förstår vad du menar. Man kan dock inte förbise Eheims rekommendationer då de med största sannolikhet testat fram vilket material som fungerar bäst till just denna produkt.
                      Tricella jag har aldrig sagt att dom försöker lura oss!...
                      Men att tjänna pengar tackar dom nog inte nej till ?
                      Och om dom säger att det enda som funkar är Ehfisubstrat så hur många köper då inte Ehfisubstrat till sin intervall filter?..Ca 99%..

                      Och vilket filtermatrial som funkar bäst till denna variant?..hmm
                      Då kvarstår min fråga varför skulle inte detta matrial funka bäst till alla deras filter?

                      Och att packat ehfissubstrat inte skulle göra så att in/utblås går som det ska men att Biobollar som vattnet lättare och jämnare tränger sig igenom låter för mig Skit konstigt...

                      Om det är en flopp eller ej har jag skit svårt för att säga men tyst och funkar gör den iaf...
                      Men ska man ha som ensamt filter så är nog 2250/2260 ett bättre val!som är i ungefär samma prisklass!..

                      Filtret som låter mest intressant just nu för mig är nog sandfiltrena som jag tänkte testa som nästa filter ska bli kul att
                      se!

                      *ber om ursäkt tricella såg inte dina " " ibland läser man för snabbt vet du

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #41
                        Henke:

                        Jag skrev lura inom situationstecken. Jag vet, precis som du skriver, att det givetvis finns en röd tråd av ren "business" i deras rekommendationer. Det är ingen slump att de lanserar det dyraste filtermaterialet som "enda" fungerande material till en ny produkt (då den kom ut).

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1834

                          #42
                          Jag har som jag skrev tidigare keramikmakaroner i mitt 2227 filter. Det fungerar hur bra som helst. Jag fick också med ett foam filter när jag köpte det, men det har jag aldrig använt efterssom jag har ett annat filter med foam i. foamfiltret är eheim original och gjort för 2227.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #43
                            Hittade dessa rader på nätet som kanske kan ge lite klarhet...

                            citat:Eheim also makes a totally unique Wet/Dry canister filter available in two sizes. This design starts with the Professionel filter system and adds a float chamber. This results in a canister filter that will have a fill/flush cycle. The suggested Ehfisubstrat media will alternate between a submersed and emerged mode. This exposes the Ehfisubstrat to the atmosphere and its much higher oxygen levels, providing a more efficient environment for the nitrifying bacteria. The water flow is from the top to the bottom, so it is recommended to change the upper 2 to 3 inches of the Ehfisubstrat every 6 to 9 months.
                            Taget ifrån denna sajt: http://www.petsolutions.com/FBarticle8.html
                            ---------------------------------------------------------------------
                            Utanför denna diskussion...men ändå...Online manualer, som jag hittade under mitt sökande, på Eheims produkter (ytterfilter).

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

                              #44
                              I länken du hänvisar till står det ju faktiskt också att filtret pga hur det jobbar och sin effektivitet även klarar av att bryta ned större partiklar. Och därmed finns det ju inte något behov av makaroner och filtermatta som förfilter/mekaniskt filter.(även om man inte ska gå på allt som skrivs)

                              Citat:
                              In addition, due to the bi-directional water flow within the filter it mechanically breaks down larger debris rather than trapping them. As a result its service life is extended to approximately one cleaning every six months.
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1834

                                #45
                                Men den högre syrehalten som verkar vara det vikigaste får du ju för att filtret andas inte för att du har ehfisubstrat. Nerbrutningsbakterierna borde vål i rimlighetens namn få lika mycket syre om dom sitter på biobollar som om dom sitter på ehfisubstrat, eller? Sen kan det ju stämma att ehfisubstrat har större yta, men det ha diskuterats här förr och folk har väl kommit överens om att stor yta inte är det viktigaste om den sätter igen lätt. Ur det perspektivet borde dom små bollarna vara det bästa.
                                MVH
                                Magnus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...