Eheim intervallfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    #46

    citat:Nerbrutningsbakterierna borde vål i rimlighetens namn få lika mycket syre om dom sitter på biobollar som om dom sitter på ehfisubstrat, eller?
    Javisst, men självklart så rekommenderar dom istället det som har störst yta i sitt eget sortiment. Givetvis för att dom hellre säljer sitt eget än tex Duplas.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1834

      #47
      Precis, tillbaka på ruta 1. Dom vill sälja sitt överdrivet dyra filtermaterial. Krossad Leca kulor har lika stor yta som ehfisubstrat. Men för att vara ett bra biologiskt filter måste det kunna släppa igenom skiten, eller filtrera bort den i ett förfilter.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        #48
        citat:Krossad Leca kulor har lika stor yta som ehfisubstrat.
        Det är ju kanon att om det är så.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1834

          #49
          Jag menar att det inte är det eftersom allt skitet fastnar i filtret. Ett biologiskt filter antingen släpper igenom skiten eller har ett mekaniskt förfilter som tar hand om det. Poängen med biologisk filtrering är att det inte skall sätta igen så lätt.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            #50
            citat:Ett biologiskt filter antingen släpper igenom skiten eller har ett mekaniskt förfilter som tar hand om det.
            [u]Teorin är ju att det inte ska behövas någon mekanisk förfilter eller något speciellt filtermaterial i [u]intervallfilter enligt online manualen Tricella länkar till tidigare i tråden. Men du menar alltså att filtret inte fungerar om man sätter upp filtret enligt rekommendationerna.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1834

              #51
              Nej det menar jag inte, jag menar att det finns bättre material om man vill ha "optimal" biologisk filtering.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

                #52
                Ok...
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

                  #53
                  Jag fick svar från eheim på min email fråga.
                  Det jag frågade om var varför det inte finns behov av mekanisk filtrering/förfiltrering till deras intervallfilter som rekommendationen är till de traditionella ytterfiltrena.

                  Svaret löd såhär:

                  Dear Mr. Lindstedt,

                  thank you for your emailinquiry.

                  You shouldn´t use some filter pads in you wet dry filter, because this
                  filter works differently as the other eheim filters. If you would use the
                  pads in you filter these wouldn´t work. The water is going in this filter
                  from the pumphead trough the filternedia to the lowest place in the filter,
                  and will be then going to the pumphead and back to the aquarium. If you put
                  some pads in this filtert the pumphead would´t get the water an the pump can
                  go broken. So you have use only the substrate.

                  if you had further questions please don´t hesitate to contact us.

                  > Mit freundlichen Grüssen aus Deizisau
                  > EHEIM GmbH + Co. KG
                  > i.A. Eduard Gerzen
                  > Customer Service


                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1834

                    #54


                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • mikro
                      Användare
                      • November 2002
                      • 666

                      #55
                      eftersom jag inte la märke till att stelin skickade en fråga till eheim så gjorde jag också det för ett tag sedan. Har nu äntligen fått svar, och ett rätt vettigt svar dessutom!

                      Här följer frågor och svar ifall någon är intresserad:

                      1. The interval filter is said to have a superior biological filtration than other external filters. How does this affect the pure mechanical filtration? Is it better, equivalent or worse?

                      The mechanical filtration is equivalent to other external filters. But in
                      the first 6 - 8 weeks you need a pre filter coarse foam over the intake
                      strainer to have a good filtration of fine particles. After this period, on
                      the surface of the substrate is a film of protein which hold the fine
                      particles.

                      2. Is is possible to use some kind of prefiltration as with normal external filters (some coarse filtermedia used first in the filter), or is it not needed?

                      It is not necessary and not possible to use other filter medias for a pre
                      filtration. The reason for this, please see point 3.

                      3. Why do you only recommend ehfisubstrat pro as filtermedia to the intervalfilters? There are other filtermedia with large area/volume which promote the bacterias as well. Is it really not possible to achieve a good filtration with this filter using any other filtermedia than ehfisubstrat pro, and if so why?

                      For the wet / dry filter we recommend only to use EHFI substrate or
                      Substrate pro because the wet / dry function only works with this filter
                      media. Important that the wet / dry function works properly is the input and
                      the output of the water in a appointed time. If the water flows very fast
                      through the filter media, the canister is filled with water and the pump
                      can't empty it.If the water flows slowly, the canister can not filled,
                      because the pump pumps to much water out of the canister.



                      /Mikael

                      Kommentar

                      • Mohlin
                        Användare
                        • May 2002
                        • 139

                        #56
                        Ursäkta en okunnig, men varför heter det Wet/Dry?


                        Vet ni filterexperter förresten om man kan köra CO2 genom de "vanliga" Eheim 22-serien? Läste nånstans på forumet att det kan skada pumpen. Varför skulle det göra det?
                        Vad jag menar är alltså att ta "utblåsslangen" från CO2 pet-flaskan och peta in i insugsslangen till filtert inne i akvariet och därmed "dra runt" cO2:n en vända innan det kommer ut i akvariet igen. För att optimera effekten. Men det kanske ni begrep.

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1834

                          #57
                          Detta kan jag motbevisa,
                          citatf the water flows very fast
                          through the filter media, the canister is filled with water and the pump
                          can't empty it.If the water flows slowly, the canister can not filled,
                          because the pump pumps to much water out of the canister.
                          Jag själv använder makaroner i mitt (det följde med vid köp)och intervallfunktionen fungerar utmärkt, den enda gången den störs är när förfiltret blir för igensatt. Vilket innebär att vi har fått ett svar på frågan: JA, eheim rekomenderar sin ehfisubstrat för att sälja dyrt filtermaterial inte för att det är optimalt.

                          Eheim rekomenderar också enbart eheim orginaltillbehör, jag använder fluvals avstängare och kopplingar utan problem. Givetvis så är det av samma anledning här.

                          Ett hett tips: På harald nyborg kan ni köpa 5 kg "aquarock" för 100 kr, den har samma funktion/filteryta som ehfisubstrat men kostar en 1/8 del.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

                            #58
                            Ja lavasten är billigt. Tydligen också billigare på Harald Nyborg än på Bauhaus där jag också sett denna aquarock.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

                              #59
                              Ett annat tips på filtermaterial är [u]Aquavitals Zeranix. T.o.m större yta än eheims ehfisubstrat och klarar även av att bryta ned nitrat. Allt enligt länken nedan. Att det också är billigare än ehfisubstrat skadar ju heller inte.

                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • Muggen
                                Användare
                                • July 2003
                                • 26

                                #60
                                Kollade på http://www.harald-nyborg.se/ men hittade ingen form av "aquarock". Någon som kan skicka länk?
                                375l Malawi
                                152l Växtodling, yngel.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...