Eheim intervallfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    Eheim intervallfilter

    Har sett att eheims intervallmodell reas lite här och var. Och är därför nyfiken och vill ha lite erfarenheter från er som har/haft sådana. Trasslar dom? Vinner man nåt med intervall jämfört med ett vanligt?
    Går den att konvertera till ett vanligt om den skull trassla för mycket?
    Anders L
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Jag är kanon nöjd med mitt låter inte ett dugg och går som en klocka!..
    Hur pass bra det jobbar har jag lite svårare för att säga eftersom jag har 2ytterfilter och ett vanligt i det kar så jag vet riktigt inte vilket som är bäst,
    Jag är nöjd iaf!

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1828

      #3
      Jag är mycket nöjd med min eheim 2227 sen jag bytte intervallstyrenhet. Jag tror att det är just den gamla konstruktionen på intervallstyrenheterna som har gjort att dom är mindre poppulära. Dom gamla styrenheterna lät för mycket, strulade för mycket, man var tvungen att rengöra dom ganska så ofta och så gick dom lätt i sönder. Den nya styrenheten är däremot en kanonprodukt, men den gamla har väl redan förstört tillräckligt för eheim och det kommer nog inte att vara lätt att återfå ett gott rykte på den fronten. Om det filter du vill ha har en raketliknande frigolitflottör i styrenheten så är det den nya. Om det däremot är en flottör som är som en svarvad stav så köp den inte, botten (den delen av flottören som är vänd neråt i enheten) skall vara som en penna eller raket, sakta avsmalnande. Om den har skarpa kanter är det den gamla. Jag ber om ursäkt för min dåliga förklaring, men alla pumpar tillverkade efter 1998 har den nya styrenheten, så jag tror inte att det finns så många av den gamla kvar på marknaden annat än begagnade. Om det är den gamla styrenheten: KÖP DEN INTE. Är det däremot den nya modellen så är det en helt fantastiskt bra pump och mitt råd blir då att köpa, den brukar vara ganska så prisvärd även när den inte reas.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • September 2003
        • 328

        #4
        Hur fungerar egentligen ett intervallfilter...?

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Låter intresseant, skaffar nog ett när jag har renoverat klart mitt 332 L kar.
          HeNkEdeh, tropfrog och andra intevallägare: -Vilken typ av filiter material kör ni i era?
          Anders L

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

            #6
            Ehfisubstrat (stavning?) kör jag med och det är det ända dom rekommenderar varför vet jag inte för det borde juh gå lika bra med andra filtermatrial...Men jag kör med det iaf!

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Bra, efter som jag kör med ehpisubstrat pro i de vanliga filtren.
              Anders L

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1828

                #8
                Jag kör med makaroner i mitt, när jag köpte det så kom det en foamsvamp med. Låter konstigt att dom inte rekomenderar något annat än ehfisubstrat när dom tillverkar foam till filtret.
                MVH
                magnus

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #9
                  En bild från deras sida!


                  och ja det är det ända dom rekommenderar!

                  Kommentar

                  • Uffeman
                    Användare
                    • February 2004
                    • 234

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av anli

                    Låter intresseant, skaffar nog ett när jag har renoverat klart mitt 332 L kar.
                    ...ahhh, lite prylbög är du allt va ?

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1828

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

                      En bild från deras sida!


                      och ja det är det ända dom rekommenderar!
                      Där ser man tydligt hur den nya flottören ser ut. Då behöver ni inte min klumpiga förklaring längre.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Lucifer
                        ...ahhh, lite prylbög är du allt va ?
                        Absolut! Den ser så jäkla ball ut så jag måste bara ha en
                        Funkar den oxå så är det ett plus!
                        Anders L

                        Kommentar

                        • mikro
                          Användare
                          • November 2002
                          • 666

                          #13
                          Är det någon som vågar gissa på om ett intervallyttefilter är mer effektivt än ett "vanlig" ytterfilter? Jag funderar på att uppgradera mitt ytterfilter och kikar runt efter något effektivt och bra : )
                          /Mikael

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

                            #14
                            citat:Är det någon som vågar gissa på om ett intervallyttefilter är mer effektivt än ett "vanlig" ytterfilter?
                            Om man ska tro på vad eheim skriver så är intervall-filter effektivare än traditionella filter. Jag [u]gissar på att dom har rätt.

                            Hämtat från eheim.de:

                            As an external filter the EHEIM professionel Wet/Dry Filter is the first filter to offer the perfect technology of a "breathing" alternating contact with the filter medium. The bacteria colonies are rhythmically flushed and aerated. This creates ideal conditions for considerably accelerated decomposition of almost all solved pollutants. - Faster decomposition of pollutants than with conventional
                            pot filters: ammonium by 2/3, nitrite by 1/3 faster.
                            - Integrated interval control for reliable operation.
                            - Oxygen-rich water in constant quality.
                            - Only filtered water is released into circulation.
                            - 2 years warranty.
                            Slut citat.

                            citat:Jag funderar på att uppgradera mitt ytterfilter och kikar runt efter något effektivt och bra
                            Men intervallfilter är ju mest ett filter som ger effektivare biologisk rening. Är det bättre mekanisk rening som du är ute efter hjälper nog inget annat än ett filter som har högre pumpkapacitet(L/H).

                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Frick
                              Användare
                              • November 2003
                              • 20

                              #15
                              Den som har flest prylar vinner, det är i vart fall mitt motto :-) Jag har precis startat ett Eheim 2329, än så länge mycket nöjd.

                              Blir det möjligtvis någon syresättning av vattnet i ett så kallat "Wet/Dry" filter, kan man möjligtvis skippa den tradiga luftpumpen.
                              /Frick

                              Kommentar

                              Arbetssätt...