Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle

    Alger

    Vad göra för att hindra algtillväxt i ett relativt nystartat kar?
    Har precis satt i gång ett nytta kat efter en tids vila. Jag kan inte minnas att en sådan rigrös algtillväxt i starten. Jag har ytter filter som pumpar ca 1000lit i timman (kar=250li)som är fylld till bredden med eheim efi substrat. Växter finns också i akvariet i relativt stor mängd. Mat till de få fiskarna som finns i akvariet ges sparsamt. Inte mer än 12 timmars ljus om dagen. Nya rör. Dock så kommer det direkt soljus på karet under någon timme om dagen. Jag har haft ett annat kar på samma plats utan dessa problem. Ph ca 7,5 hårdhet ca 3. Algerna är av rödbrun karaktär och sprider sig snabbt. Jag har identifierat dem till att vara kisel alger. Vad göra? Någon som har några kloka tips?
  • malawi_voodoo
    Användare
    • July 2002
    • 790

    #2
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1832

      #3
      Svaret du kanske inte hoppats på? Om det är kiselalger så är dom väldigt vanliga i nystartade kar, dom kommer såp småningom att dö ut för att ge plats för grönalgerna som är nästa steg. Regelbundna stora vatten byten (om du har nitrat och fosfatfritt vatten) funkar för att mildra blommningarna. Om du har mycket växter kommer du dock att missgynna växterna med mycket vattenbyten. Alternativet för att få både växterna och algerna att trivas är att sänka ph till 6,5 (gäller endast kh 2-4) med hjälp av co2, då kommer växterna att ta fart och konkurera ut algerna ganska så snabbt. Använd gärna snabbväxare så som vattenpest och limnophila sessifolia. Att slänga i en rejäl grupp algätare kan hålla symptomen nere då skötselen fallerar. Amano använder cardina japonica (algätande räka) och ottocinclus affinis. Men ancistrus skulle också kunna funka om du inte har några svärdsplantor eller andra storbladiga växter dom kan suga ut clorofyllet ur. Siamesisk algätare (crossicellus siamensis) är också bra speciellt på nytillväxt av trådalger, men dom behöver ett ganska så stort kar och stor grupp för att trivas. Men siameserna är enligt mig dom roligaste algätarna. Algbekämpning görs oftast på många olika sätt sammtidigt.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • Kalle

        #4
        Tack ni som har svarat för tipsen!

        Har dock lite betänkligheter.

        En explosion av alger är det som sker nu. Jag har nu sänkt ph värdet till 7 och har redan snabb växande plantor (Valinseria) som som ger avlöpare rask takt. Problemet är dock detta att algerna börjar att sätta sig på växterna. Kan det vara något anat än kiselalger? Algerna är röda med svarta inslag som ää som små små tofsar. De är väldigt tunna i skitet men är väldigt helteckande. Det som jag finner konstigt är att jag aldrig har haft detta problem förut när jag jag starta ett kar. Gruset som algern började på kommer från ett annat kar som hade liknande problem. Jag gjorde doch rent gruset noggrant i skollhett vatten. Är det verkligen ett uppstart problem? Tacksam om någon kunde med kunskap kunde fördjupa sig i mitt problem?

        Kommentar

        Arbetssätt...