Växterna trivs inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffeman
    Användare
    • February 2004
    • 234

    Växterna trivs inte

    Jag har stora problem med mina växter, dom tycks inte alls trivas utan bara sakta gulnar och försvinner.

    I karet har jag bra med grus (grov och något finare) och även tryckt ner en växtgödningstablett under varje planta samt bytt mina lysrör
    (ett växtrör och det andra är för fiskarnas färger) men växterna tycks inte trivas alls.
    Nästa steg jag funderar på att ta är att sätta in reflektorer och byta till finare sand.

    -Några tips på vad jag kan göra ?

    -Hur ofta ska jag ge dom gödning samt med vilket preparat ?
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #2
    Växtgödningstabletter innehåller oftast bara järn vilket växter extremt sällan är begränsade av. Gul färg tyder snarast på kaliumbrist som du råder bot på med t ex Tropica Mastergrow.

    Det går åt ca 50-200 ggr mer kalium än järn. Järn är ett spårämne. Kalium är ett makroämne.

    Att i ett läge av näringsbrist dunka på med *ännu* mera ljus är att skjuta sig i foten med den berömda algpistolen.

    Visst *kan* det vara ljusbrist som får blad att gulna (bara dom gamla skuggade bladen isåfall), men har du nya rör och tidigare i ditt akvarium upplevt hyffsad tillväxt så kan vi utesluta det.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      #3
      Defdac:

      Vilket är bäst, att ge den rekommenderade veckodosen av TMG(och eventuellt ferrogan) en gång/vecka i samband med vattenbyte eller dela upp dosen och ge en skvätt var dag istället?
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

        #4
        Hua. Nu kommer jag få på pälsen.

        Jag får sämre tillväxt i mitt vattengödda akvarium om jag delar upp den totala mängden gödning i smådoser varje dag jämfört med om jag skjuter ner gödningen i ett par/tre fulldoser mellan vattenbytena.

        Detta kan förmodligen härledas till att jag bara delade upp TMG i smådoser, och blev därmed slarvig med KNO3 och KH2PO4.

        En annan anledning är säkert att jag borde skjutit ner en fulldos TMG efter 50%-vattenbytet och *därefter* småfjuttat varje dag - så förmodligen låg min järnnivå på ett stabilt men väldigt lågt värde, medans när jag fulldospulsar så hoppar järnhalten mellan perfekt och låg nivå.

        Det var obekvämt att dosera varje dag, men hade jag haft en doseringsapparat skulle jag inte tveka att använda den istället för mina fulldospulser. Det enklaste är oftast bäst.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #5
          KNO3 och KH2PO4, dessa finns alltså inte i TMG, eller? Minskar behovet att göda med detta i ett fisktätt kar?

          Tycker inte det känns "jobbigt" att samtidigt som man ger fiskarna mat även ge växterna(om det kommer att behövas). Så är detta att föredra så kör jag på det.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #6
            citat:
            KNO3 och KH2PO4, dessa finns alltså inte i TMG, eller?
            Precis. Det är N:et i KNO3 och P:et i KH2PO4 man vill åt. Kväve och fosfor.

            citat:
            Minskar behovet att göda med detta i ett fisktätt kar?
            Ja KH2PO4 kan man oftast skippa. KNO3 är lätt att kolla om man behöver dosera med ett bra nitrattest som är hyffsat exakt mellan 0 och 10 ppm. Är nitrathalten omätbar innan vattenbyte är det en stark indikation på att växterna behöver extra nitrattillsats.

            citat:
            Tycker inte det känns "jobbigt" att samtidigt som man ger fiskarna mat även ge växterna(om det kommer att behövas). Så är detta att föredra så kör jag på det.
            Ja det är ju faktiskt helt sant. En skvätt TMG och lite fiskmat är inga problem.

            Problemet är när man har 3 olika burkar med gödning, varav vissa ska blaskas och skakas med och fipplas med doseringssprutor och den viktiga anteckningen i sin gödningsjournal och rota fram datum ur ett yrvaket huvud. Och fiskmat ovanpå det.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

              #7
              Tackar för svaren, defdac.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              Arbetssätt...