Ang. Bakgrundsfärg.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rigan

    Ang. Bakgrundsfärg.

    Undrar vilken typ av färg man skall ha när man vill måla på akvariet?..Har sett en del riktigt djupblåa bakgrunder, tex på F. Hagbloms gästbilder...såååå snyggt tycker jag. Vore tacksam för info om färgsort och metod att måla.

    Mvh Rigan
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Jag hittar inte det som du menar...kan du inte länka till de bilder du sett?

    Kommentar

    • Rigan

      #3
      Här är en bild på en burk med fin blå-målad baksida....typ så här vill jag ha.....



      Mvh Rigan

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Ok då förstår jag vad du menar...men jag tror inte att den är målad. Jag tror nog att det är någon plansch-liknande sak...

        Kommentar

        • GurraG
          Användare
          • January 2004
          • 75

          #5
          Hej !!
          Har målat ett par akvarium tidigare !
          Nyans måste du ju välja själv ! min erfarenhet är att nyansen
          blir ett par snäpp mörkare när akvariet är klart med vatten o inredning.Tänka på att mörk bakgrund 'stjäl' mer ljus än vad en något ljusare gör. Jag använde mig av en oljebaserad HÖGblank färg(servalac eller en topcoat för båtar, som rollades på(utsidan). Viktigt att den flyter ut bra så man inte ser ev.roller/penseldrag.
          Tyckte att det blev helt ok ,speciellt då man fått lite algväxt.
          Lycka till/Gunnar
          Dygnet har 24 timmar ...minst !
          Gunnar

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

            #6
            Jag körde halvblank svart latexfärg som jag rollade på utsidan av karet. Latex-färg har fördelen att den sitter bra men är lätt att få bort om man ångrar sig. Efter det experimentet kör jag bara med helsvarta bakgrunder.
            fish r friend

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Ja tror visst det är målat på det kortet!...Och det är också mycket bättre än att ha affisch bakom eftersom den inte sitter slickad mot rutan så reflekterar det lite i bakrutan iaf!..
              Dom färger jag tycker är snyggast är röd-brun eller nån blå aktig jag målade en gång med blå hammarlack och det var mycket bra men tyvärr är den lite dyrare än vanliga färger!..
              Tänk på att du kanske ändrar dig nån gång och vill ha bort färgen från rutan så tänk då på att du lätt ska kunna ta bort färgen!,

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Anledningen till att jag tror att det är en plansch-liknande sak är den igenkännande ojämnheten som man får av plansch som är tejpad. Man kan se den i övre vänstra hörnet...

                Men jag kan ha fel...givetvis.

                Bra idé som du skrev orm. Faktiskt enkelt och full funktionell för att få bort tråkiga "glasblänket" en del om man nu inte vill hålla på och vara en DIY-kille som jag (frigolit) eller vill lätta på plånboken för en BTN...

                Kommentar

                • stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

                  #9
                  Det finns en självhäftande plastfolie som man kan köpa på tex Bauhouse(ursäkta stavningen)på tapetavdelningen,som man fäster på baksidan av karet,den kostar 50:-för en rulle.Annars går det bra med vanlig plastfärg(som är lätt att ta bort)som man blandar till önskad färgnyans.
                  mvh Stefan

                  Kommentar

                  Arbetssätt...