fluval i soptunnan!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • December 2003
    • 70

    fluval i soptunnan!!

    Jag blir galen på mitt ytterfilter fluval 403 det är ett fruktansvärt bök när man ska köra igång den, har tröttnat på dessa kopplingar hit o dit.Har inte fått igång filtret idag har svalt ca 2 l tankvatten.Nu vill jag ha eheim har 350 l burk vilken ska jag ha finns det ngn som har bild på den och pris.Tack snälla någon!!!!
    mbunas
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #2
    2028 blir väl bra, exempel:

    Har ett 2128 (med värmare) som jag e kanon nöjd med, lätt att få i gång.. inge bök!
    Får man en 2028 för drygt 2 lapp så ere ok.
    Anders L

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 647

      #3
      Jag hade inga problem med att starta igång mitt Fluval 403 när jag hade ett. Inte heller uppfattade jag kopplingarna specellt bökiga..

      Tala om vad problemet är kan du säkert få hjälp!
      Har du endå tröttnat på filtret kan du säkert annonsera ut det för ngn hundring..

      Kommentar

      • chrillo
        Användare
        • February 2003
        • 180

        #4
        Det var INGA som helst problem för mig att sätta igång fluval ytterfilter, snarare tvärtom. Tycker Eheim är de filter som är gormiga. Fluval är det självklara valet för mig då det funkar precis lika bra som eheim om inte bättre och är BETYDLIGT billigare. Finns inget som skulle få mig att börja med eheim igen då fluval gjort mig mer än nöjd för ett billigare pris. Rena galenskaperna att lägga ut pengar på en märkes vara då det finns betydligt billigare alternativ som fungerar precis lika bra om inte bättre. Sedan kan jag inte riktigt förstå det svåra i att sätta igång ett?
        720liter Malawi

        Mvh /Christian
        http://www.akvaristforeningnord.org

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Tja, har inte provat Fluval... men känner en del som e djupt besvikna tyvärr. Man de är väl så billiga så man kan ju chansa!
          Anders L

          Kommentar

          • chrillo
            Användare
            • February 2003
            • 180

            #6
            Ja men det går ju båda vägar både jag och folk jag känner är besvikna på eheim så det är ju ömsesidigt. Mitt fluval har funkat perfekt i alla tider utan något som helst problem. Däremot har mina Eheim 2217 och Eheim proffesional harvat och krånglat en massa gånger.
            720liter Malawi

            Mvh /Christian
            http://www.akvaristforeningnord.org

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

              #7
              Säger som anli, Eheim 2028 vore kalas. Vill man ha lite att välja på kan ju 2217 el. 2128 vara något att titta på.
              http://store.aquaristic.net/AQea187c...0,0,0,id762,,0,
              http://store.aquaristic.net/AQea187c...0,0,0,id773,,0,
              http://store.aquaristic.net/AQea187c...0,0,0,id784,,0, om man tycker det är värt merkostnaden att slippa ha doppvärmare i karet.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                citat:Rena galenskaperna att lägga ut pengar på en märkes vara då det finns betydligt billigare alternativ som fungerar precis lika bra om inte bättre.
                Detta har diskuterats ganska febrilt genom åren på ciklid.se och zoopet.com och faktum är att Eheim fungerar bäst och längst generellt sett utan problem.

                Det är bara att läsa olika trådar om filterpumpar så förekommer det ganska ofta klagomål på de billigare alternativen till Eheim.

                Jag köpte en Fluval 404 pga att jag ville spara in pengar på pump, men i slutändan blev det så mycket problem (ljudnivå) att jag blev tvungen att sälja och att köpa en tystgående pump istället...dvs Eheim! Jag köper alltid min teknik från Tysklands postorderföretag och där är priserna så låga att det konkurrerar bort billiga alternativ utan diskussion.

                Kommentar

                • chrillo
                  Användare
                  • February 2003
                  • 180

                  #9
                  Jamen det är ju din åsikt och det faktumet håller jag inte alls med om. Varför fungerar då fluvan 1000000 gånger bättre för mig? mitt fluval låter till och med tystare än eheim. Jag och mina vänner har 100% bättre erfarenheter av fluval än av eheim. Bara för att det är billigare behöver det inte vara sämmre. Det är enbart märket som kostar på eheim märk mina ord ENBART. Men detta kvittar för att alla har olika åsikter om det men av mina egna erfarenheter så är fluval lätt det bästa valet och jag kommer köra på det tills motsatsen bevisats för mig.
                  720liter Malawi

                  Mvh /Christian
                  http://www.akvaristforeningnord.org

                  Kommentar

                  • zeb
                    Användare
                    • August 2003
                    • 34

                    #10
                    Har du ett inner filter sätter du bara en slang mellan utbåset På inner filtre till insuget på 403an när vattnet cirkulerar är det bara att sätta i sladden.
                    Så slipper du svälja vatten.
                    Se bara till att alla eventuella kranar är öpna.
                    Får du inte igång filtret då får du kolla så att inte axeln eller inpellern är trasig.

                    Kommentar

                    • stiffe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 953

                      #11
                      Jag har haft samma erfarenhet som tricella dvs att Fluval 404 lät aldelles för högt plus att det sattes igen och orkade knappt pumpa efter två veckor.Har efter detta aldrig använt mig av ytterfilter igen så jag kan inte uttala mig om vilket som är bäst,Eheim eller Fluval.När det gäller innerfilter så har jag bara använt mig av Ehiem och det tänker jag fortsätta med eftersom jag aldrig har haft några som helst problem med dom.
                      mvh Stefan

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        citat:Jamen det är ju din åsikt och det faktumet håller jag inte alls med om.
                        Visst är det min åsikt...men om du tittar i olika trådar som tar upp just denna diskussion så hamnar man oftast i en slutdiskussion där Eheim nämns som oöverträffligt kvalitetsmässigt (av många akvarister och inte enbart av mig). Så behöver det absolut inte vara från maskin till maskin, men jag tror att de billigare alternativen falerar oftare och håller lägre kvalitet. Jag tyckte personligen att Fluval kändes tunn i konstruktionen och just den "plastiga" tunna känslan visade sig ge utslag i form av hög ljudnivå.

                        Att din och dina vänners Fluval fungerar såååååå mycket bättre än Eheim är ju kanonbra så det är bara att gratulera...

                        Jag säger inte att alternativen till Eheim är skit...men däremot så får man räkna med att alternativen tyvärr inte, generellt sett, håller samma kvalitet.

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

                          #13
                          Jag konstaterar att Eheim ex. 2217 är en enkel robust och förbaskat bra konstruktion, hur det sen är med andra filter låter jag vara osagt, men överlägsen Eheim är ju förstås uteslutet.

                          Däremot kan jag ju konstatera att Fluval innerfilter är bland det mest misslyckade någon tagit sig för att konstruera, modifierar man dom så kan det väl gå, men det är ju inte tanken när man köper nåt.

                          Köper man Eheim så vet man att det är bra, de genomsysras av kvalitetstänkande och bra lösningar, så varför chansa?

                          Känns som att Eheim utgår ifrån praktiken och inget annat och det kan bli lite dyrare men å andra sidan ser man långsiktigt på sin hobby så tror jag det lönar sig ändå.

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • Mattias Andersson
                            Användare
                            • September 2003
                            • 788

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av jarinen

                            Jag konstaterar att Eheim ex. 2217 är en enkel robust och förbaskat bra konstruktion, hur det sen är med andra filter låter jag vara osagt, men överlägsen Eheim är ju förstås uteslutet.

                            Däremot kan jag ju konstatera att Fluval innerfilter är bland det mest misslyckade någon tagit sig för att konstruera, modifierar man dom så kan det väl gå, men det är ju inte tanken när man köper nåt.

                            Köper man Eheim så vet man att det är bra, de genomsysras av kvalitetstänkande och bra lösningar, så varför chansa?

                            Känns som att Eheim utgår ifrån praktiken och inget annat och det kan bli lite dyrare men å andra sidan ser man långsiktigt på sin hobby så tror jag det lönar sig ändå.

                            Mvh Jari
                            Håller med om att Eheims ytterfilter är kanon!!
                            Däremot så tycker jag att den senaste serien innerfilter från eheim, aquaball om jag inte tar helt fel, e ren skit, Verkar vara allmänt klena, tacka vet jag den gamla lite kantiga modellen av eheim innerfilter.
                            Köpte senast ett Fluval 4+ och det är jag helnöjd med.

                            Kommentar

                            • MagnusL
                              Användare
                              • January 2004
                              • 326

                              #15
                              Hohojaja, det här börjar låta lite som när man tossar ihop en Apple tekniker med en PC tekniker, en disskussion utan ände.

                              En sak har iaf jag lärt mig när det gäller Fluval OCH Ehiem. Båda filterna låter en hel del om man trycker i för mycket filtermaterial. Det hela brukar lösa sig om man tar ur lite material. På mitt 404 brukar det samlas en del luftbubblor i toppen efter att det varit igång ett tag, då brukar jag luta filtret (under gång) 30-40 grader åt sidan, ev. skaka det lite försiktigt. Då minskar ljudnivån betydligt allt eftersom bubblorna letar sig ut.

                              jaja, jag har både Ehiem och Fluval och är nöjd med båda varianterna.

                              Magnus Lovgren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...