Vilket EHEIM ytterfilter ska jag ha till 222L Malwi?
Vilket EHEIM ytterfilter ska jag ha till 222l
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Stelin
2217222L Malawi
112L yngel
20L yngelKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av johanm3
2217
222L Malawi
112L yngel
20L yngelKommentar
-
Personligen så tycker jag om filterna i classic serien. [u]Dom ger bra funktion till rimliga pengar.
Som ensamt filter så lär det fungera fint med just 2217. För den delen även filtrena 2227 och 2229.//Stefan LindstedtKommentar
-
Personligen så tycker jag om filterna i classic serien. [u]Dom ger bra funktion till rimliga pengar.
Som ensamt filter så lär det fungera fint med just 2217. För den delen även filtrena 2227 och 2229.
mvh johan222L Malawi
112L yngel
20L yngelKommentar
-
-
Hämtat från eheims sida:
Citat:
The EHEIM professionelwet/dry filters offer efficiency surpassing that of a trickle filter. The water movement within the filter is bi-directional allowing for extended contact time between bacteria colonies, oxygen and toxins, which are thus decomposed much more rapidly than in a traditional filter
Decomposition of ammonium - 73% faster, nitrite - -67% faster.
Exchange of oxygen and CO2 is accomplished by means of displacement through the specially designed breathing tube.
The water output pulsates as the filter fills and empties, achieving a wavelike action
Slut citat.
(vatten utblåset pulserar när filtret fylls och töms, och skapar därmed en vågliknande rörelse-[u]min översättning av det som är markerat med fet stil)//Stefan LindstedtKommentar
-
Hämtat från eheims sida:
Citat:
The EHEIM professionelwet/dry filters offer efficiency surpassing that of a trickle filter. The water movement within the filter is bi-directional allowing for extended contact time between bacteria colonies, oxygen and toxins, which are thus decomposed much more rapidly than in a traditional filter
Decomposition of ammonium - 73% faster, nitrite - -67% faster.
Exchange of oxygen and CO2 is accomplished by means of displacement through the specially designed breathing tube.
The water output pulsates as the filter fills and empties, achieving a wavelike action
Slut citat.
(vatten utblåset pulserar när filtret fylls och töms, och skapar därmed en vågliknande rörelse-[u]min översättning av det som är markerat med fet stil)222L Malawi
112L yngel
20L yngelKommentar
-
Det som jag vill framhäva med min översättning var främst skillnaden i hur ett intervall filter jobbar jämfört med ett vanligt ytterfilter.
Tanken är att iom att filtermaterial kommer i kontakt med luft/syrerikt vatten så trivs nedbrytningbakterierna bättre och därmed ska filtret vara effektivare än ett vanligt filter. Ska man tror rekommendationerna på max storlek på kar för de olika filtrena(2229-2217) så verkar detta inte stämma riktigt.
Om vågrörelserna i sig har någon funktion vet jag inte. Kanske det ger en ökad syresättning i karet, vad vet jag.
Men som sagt jag hade hellre satsat på ett traditionellt arbetande filter. Något annat argument än det jag sa tidigare har jag inte.//Stefan LindstedtKommentar
-
Jag har ett EHEIM ecco 2236 comfort som jag är väldigt nöjd med. Tyst, smidig hantering och väl fungerande.
Jag köpte mitt från Tyskland till kanonpris med filtermaterial inkluderat. http://www.aquaristikshop.comKommentar
-
-
citat:Ursprungligen skickat av anli
Jag kör med 2128 i mitt 222 kar. 2217 skull funka det med.
det är väl inte så bra?222L Malawi
112L yngel
20L yngelKommentar
-
vad tror vi om Eheim 2028 professional II är ju billigare än 2128..222L Malawi
112L yngel
20L yngelKommentar
-
Spelar kanske inte så stor roll vilken modell det är,
huvudsaken är att det är ett ytterfilter med bra fart i,
dvs som pumpar runt karets volym 3-4 ggr/h.
Sedan är det alltid positivt om man kan fylla filtret med någon
biologisk filtermassa.Kommentar
Kommentar