Panik..."stenskott" på akvarierutan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Panik..."stenskott" på akvarierutan!

    Jag råkade tappa en liten glasbit på akvariets bakre ruta när jag skulle prova sätta ihop filterkammarens glas. En skärva åkte ur glasbiten, men det efterlämnade också ett mindre stenskottsaktigt utseende på akvariets bakruta i storleken på ca 7mm lång och ca 2mm bred!


    Finns det risk att detta stenskott kan göra så att akvariets glas går sönder? Om risk föreligger...är byte av bakruta enda alternativ?

    *svettas*[V]
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    oj, ja fick ett stenskott på 1mm på liknande sätt, på framrutan. jag var orolig i ett par dar

    10mm hujj, hoppas nån som kan glas läser detta!
    fish r friend

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Jag vet inte hur stor risk det är att den "vandrar" (blir större) och att det till slut blir en spricka som knäcker glaset.

      Det ser mer ut som en repa...men en ljusnad bit på var sida om "repan". Det verkar inte vara så att det gått igenom utan ser mer ut som en repa...

      Kommentar

      • Viggo
        Användare
        • March 2003
        • 17

        #4
        Hur pass djup är repan? Med tanke på att biten du tappade (efter vad jag förstått) inte vara särskilt stor och tung så att den lyckats göra någon större skada.
        Jag har ett par mindre små "jack" i ett av mina kar, och det har funkat 1 år hos mig nu. Men det är iofs ingen garanti! Varje liten repa påverkar ju hållfastheten negativt, och är en form av brottanvisning!
        Men jag tror att ifall skadan skulle orsakat någon olycka skulle den skett redan när du tappade glasbiten.
        Vilda teorier från min sida.. Men ring proffset (glasmästaren) och fråga, det är väl det mest tillförlitliga.
        375l Malawi
        100l Malawi/spott/yngel
        112l Malawi/uppväxt

        Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Repan ser inte speciellt djup ut, men det är ljusnaden bredvid som oroar mest. Man kan lugnt säga att jag känner mig aningen frustrerad över detta.

          Jag tappade en glasbit som är 210mm*30mm. Jag tappade den ca 6-7cm ovanför glasrutan, men den landade så illa att en bit åkte ur glasbiten och ett stenskottsliknande repa uppstod. Jag trodde först att det bara var glasbiten som fick smällen...men till min fasa så hade även bakrutan fått sig en törn!

          Vad kan en ruta på 150cm*50cm gå på? Används 8mm eller 10mm glas till 375L?

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            8mm kör dom som standard vid en höjd av 500mm.
            Vet inte va dom kostar men en ny 375 går ju på en 3200 ink arbete så en långsida kan ju inte kosta mer än 500kr skulle jag tippa på.Personligen skulle jag byta om det är 8mm glas eftersom man då redan ligger på rekomenderad tjocklek som gäller oskadat glas.Väldigt tråkigt är det iaf =(Nu har du ju iof möjligheten o byta till ett 540 utan att frugan märker något =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Jag har mätt skadan nu och den är 7mm lång och 2mm bred på tjockaste stället (ljusnaden). Den är liksom "ögonformad"...

              deelay: Hur ska jag kunna byta till en 540 genom att bara byta ut en bakruta på 150cm*50cm? Jag tvivlar på att min fruga är sååå ointresserad av akvariet att hon missar den...finten...

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #8
                Du får ju ta burken till "reparatören" sedan kommer ett 540 tillbaka =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Viggo
                  Användare
                  • March 2003
                  • 17

                  #9
                  Det är vad jag kallar maximal otur!!! Ljusnad bredvid? Jag vill minnas att det brukar bli så när en "flaga" av glaset lossnat. Jag tror knappast att det kan vara något att oroa sig över eftersom repan inte är djup.
                  Men vad vet jag, jag kan ju bara haft tur som klarat mig!

                  Jag har 8mm i mitt 375 iallafall, och glas är inte direkt billigt tyvärr, men jag skulle tippa på en sisådär 4-500 för en ny bakruta. Lite grovt överslagsräknat.. Vet inte ifall jag fått bra eller dåligt pris av den lokala glasmästaren dock..
                  375l Malawi
                  100l Malawi/spott/yngel
                  112l Malawi/uppväxt

                  Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    citatet är vad jag kallar maximal otur!!!
                    Menar du det...just nu är jag förföljd av otur inom akvariehobbyn tycks det. Först problem med Troffar som får soten och dör bort...nu ett stenskott på bakrutan för några tiondelars otur/slarv.[V]

                    Frugan tror däremot att det inte är några problem...men så är hon Thai...där löser sig det mesta "no problem". Säkerhetstänkande går inte först om jag säger så...

                    Vi kollade "stenskottet" igen och troligen så är det inte djupare än 1mm om ens det.

                    Tack alla för de svar ni gett hittills...

                    Kommentar

                    • Viggo
                      Användare
                      • March 2003
                      • 17

                      #11
                      Tyvärr är slarv och oaktsamhet akvaristens största fiende verkar det som!!
                      Liknande tabbar gör vi alla, fast jag skulle dock aldrig erkänna det.. Nädå, skojar bara..

                      Men förresten, har jag fattat rätt att det är bakrutans insida som är skadad? Det borde vara hur lungt som helst! Det vore betydligt värre med en skadad utsida enligt av vad jag fått lära mig om hållfasthet.

                      Om det är till någon lättnad/tröst så har jag med egna ögon sett större kar med betydligt större skador (än den lilla du beskriver) som varit i bruk.
                      375l Malawi
                      100l Malawi/spott/yngel
                      112l Malawi/uppväxt

                      Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..

                      Kommentar

                      • Torsten
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 647

                        #12
                        Alternativet, om nu inte du har en framruta som är helt repfri, är att byta bakglaset och "vända" akvariet om..

                        Att ha ett "stenskott" som KAN påverka hållfastheten, känns lite som att köra med lite för dåliga vinterdäck. Det kan ju hålla...

                        Oavsett så hade jag kollat upp vad ett byta av glaset hade kostat.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          citat:Men förresten, har jag fattat rätt att det är bakrutans insida som är skadad? Det borde vara hur lungt som helst! Det vore betydligt värre med en skadad utsida enligt av vad jag fått lära mig om hållfasthet.
                          Det är mycket riktigt på insidan. Skadan är som sagt inte stor, men jag är rädd för att den sprider sig...
                          Kan frigolitbakgrunden hjälpa bakrutan från tryck eller är trycket detsamma även om jag har bakgrund? Kan man limma dit en glasbit som är 5cm*5cm ovanpå "olycksplatsen" för att förhindra att den blir större eller är det en omöjlighet?

                          citat:Om det är till någon lättnad/tröst så har jag med egna ögon sett större kar med betydligt större skador (än den lilla du beskriver) som varit i bruk.
                          Tack för att du gör ditt yppersta för att få upp mina mungipor ett par millimeter!

                          citat: Alternativet, om nu inte du har en framruta som är helt repfri, är att byta bakglaset och "vända" akvariet om..
                          Jo...om jag skall byta bakrutan så blir det att kasta om akvariet så att jag får en helt repfri front. Men då blir det också till att ta loss de glasbitar av filterkamrarna som jag redan gjort. De sista glasbitarna var meningen som pricken över i:et...men blev istället början till något helt annat.



                          Kommentar

                          • malawi_voodoo
                            Användare
                            • July 2002
                            • 790

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Viggo

                            Det är vad jag kallar maximal otur!!!
                            de e klart, det är ju freda den 13:e =(

                            Jag lider med dej Stefan, jag hoppas allt löser sig.
                            /Glenn Wouda

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Tack för orden. Nu är det trots allt inte det värsta som kunde hänt...det hade ju varit värre om akvariet var fullt med fisk och glaset spruckit eller någon fog gett med sig som en del andra tyvärr råkat ut för. Det här ska nog reda ut sig till det bästa...hoppas jag.

                              Ingen glasmästare som har akvarium som hobby??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...