Panik..."stenskott" på akvarierutan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeb
    Användare
    • August 2003
    • 34

    #16
    Det är nog ingen större fara jag har sett dom som lappatihop spruckna bottenglas med en glasskiva över.
    Jag har ett 720 kar som det har gått några flisor ur.
    Fylde bara hålen med silikon och silikona fast en klasskiva över.
    Det har hålt änsålänge.
    Annars fins det reparations-kit för trasiga vindrutor på Jula för 149 kr www.jula.se artickel nr:600-061.

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • May 2002
      • 736

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Tricella

      Kan man limma dit en glasbit som är 5cm*5cm ovanpå "olycksplatsen" för att förhindra att den blir större eller är det en omöjlighet?
      Jag köpte ett 160-liters som var lagat på så sätt (spricka i bakrutan från ovankanten och ner 10-11 cm) och det höll tätt i de 2-3 år jag hade det. Då jag skulle ha det som yngelburk tyckte jag utseendet var oväsentligt.

      Kan kanske tillägga att det var väääldigt billigt, annars hade jag inte köpt det alls. [8D]

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Nu har jag gjort olika eftersökningar på nätet och förfrågningar hos Glasmästeri. Alla ger den känsla jag själv har...osäkerhet...

        En del säger att det inte är någon fara...och jag känner mig oroad över att få över 350L ut på golvet.

        Glasmästerierna som jag pratat med har varit "kluvna" i sitt rådgivande och om man frånser att de vill sälja glas så verkar det som om risk finns att glaset kan spricka.
        Ett förslag jag fick var att limma en hel glasskiva (6mm) i samma storlek (150*50) som bakrutan. Kan detta vara ett alternativ som jag borde göra?

        En Glasmästare bad mig att sätta tummarna på var sida om "sprickan/repan" och trycka allt jag hade för att se om något hände med den...inget skedde alls och jag vet inte exakt vilket tryck jag hade där men troligen någonstans mellan 20-25kg. Nu vet jag inte vilket "punkt tryck" det blir i ett akvarium som detta...

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #19
          av de alt som finns så är nog limma på en ruta det enklaste.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Jag har också pratat med en tillverkare av akvarium och han påstod att det inte var någon fara alls. Han t o m påstod att den filterkammare som jag nu gör, och eftersom "skadan" är innanför, hjälper till att avlasta tryck.

            Det fanns inget behov av att sätta en ruta på insidan om bakrutan, men om jag skulle göra den så var den tvungen att täcka hela...dvs jag skulle bli tvungen att ta bort silikonfogarna och limma om akvariet efteråt. Detta ansågs onödigt med tanke på "skadans" storlek och plats...

            Resultatet om hur det gick till slut visar vad som var rätt att göra...eller fel.

            Jag får ta ett beslut snart då mitt projekt blivit rejält försenat pga detta...

            Tack för alla svar och engagemang.

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

              #21
              Frågan är väl hur du sova om nätterna; bra,dåligt eller inte alls. När du väl har svarat på frågan, vet du hur du ska göra. Jag råkade göra något liknande en gång för länge sedan. Som lite av den spelarnatur jag är, gjorde jag inte någonting, men verkligheten korrigerade mig tyvärr på ett handfast sätt.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Hur såg ditt "problem" ut?

                Det märke som finns i akvariet är inte större än markören som blinkar när jag skriver detta inlägg. Den är på sin tjockaste ljusa del 2mm och märket har en form som ett öga.

                Om märket hade visat "strålar" ut från själva repan så skall glaset ha försvagats. Nu har märket inte några strålar alls utan bara en jämn mjuk ljusning. Enligt de jag talat med så innebär detta att det inte är speciellt djupt.

                Hade märket varit i centrum på glasskivan hade risken varit större...och hade det varit i någon kant (kantstött) så hade risken ökat ytterliggare. Nu ligger mitt märke 10cm från bottenglaset och ca 10-15cm från sidorutan.

                Enligt akvarietillverkaren så är repor i bottenglaset en större försvagning än det märke jag har (kan uppkomma när folk tar ur sand och skrapar sanden/gruset mot rutan). Visst...det finns en risk med allt...och man är aldrig säker.

                Jag vill väldigt gärna ha mer diskussion om detta och välkomnar alla vinklar.

                Kommentar

                • Viggo
                  Användare
                  • March 2003
                  • 17

                  #23
                  Hej igen! Jag måste säga att jag anser att det är riskfritt att fylla karet.
                  Med tanke på att det lilla "stenskottet" är såpass nära fogarna, och det låter i mina öron som att tillverkaren har helt rätt. Filterkammarens fogar kommer att förstärka/avlasta ditt kar.

                  Men jag tror inte att någon kan övertyga dig om att det är riskfritt att fylla karet!!?? Så här kommer ett förslag: Ut med karet ur huset.. Klura ut något bra ställe där du kan fylla karet och där det inte gör något ifall det skulle spruta vatten vid ev olycka! Och när karet är fyllt är det bara att köra ner nävarna i karet och trycka till rejält vid skadan.
                  Det låter kanske som ett relativt drastigt och omständigt tilltag, men samtidigt tror jag att detta "prov" skulle få dig att känna dig lugn när det är dags att fylla karet hemma.

                  Hur du än väljer att gå tillväga så önskar jag dig lycka till! Och förresten.. Ännu ett tips: Pyssla aldrig med akvarier fredag den 13:e Gå inte ens i närheten av ett

                  Mvh/Viggo
                  375l Malawi
                  100l Malawi/spott/yngel
                  112l Malawi/uppväxt

                  Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #24
                    citatyssla aldrig med akvarier fredag den 13:e Gå inte ens i närheten av ett
                    Du hade inte kunnat sagt detta den 12:e??

                    Jag har testat att trycka med båda tummarna på var sida och inget hände alls. En annan teori jag hörde var att om skadan var inuti (vilken den är) så är det mindre farligt än om skadan satt utanför pga att glaset trycks utåt. Det skulle innebära att min lilla skada teoretiskt sett minskas (går ihop) vid vattenpåfyllning.

                    Jag kan inte flytta ut karet för att testa då jag bor i en hyreslägenhet...
                    Nu skall jag istället börja bygga färdigt filterkamrarna och sedan även min modulbakgrund (vilken också borde hjälpa till för att avlasta bakrutan).

                    Jaja...nog sagt om detta nu...den som lever får se som det brukar heta.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

                      #25
                      Se till o ha flytväst bara när du fyller det =)
                      Hehe nä förlåt men kunde inte hålla mig det kommer säkert gå bra:p
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #26
                        citate till o ha flytväst bara när du fyller det =)
                        Tack för det rådet...

                        Kommentar

                        • colinthecorgi
                          Användare
                          • July 2007
                          • 31

                          #27
                          Jag kan inte låta bli att lägga mig i detta lite grand:

                          Jag kan ingenting "empiriskt" om detta, och har alltså ingen hantverksmässig kunskap om det hela. Däremot kan jag lite om fysiken i det hela, och hur man brukar resonera när man bygger karen:

                          - Bottenglaset brukar ha en högre säkerhetsmarginal än sidoglasen. För ett 375 brukar det betyda att bottenglaset är 10+mm tjockt, och sidoglasen 8+mm tjockt (proffsbyggda grejer ligger i underkanten, andra kan ha ett par millimeter extra för säkerhets skull).
                          - Det man strävar efter är böjhållfasthet i förhållande till tryck per ytenhet, alltså hur stora böjkrafter glaset tål när det buktar ut pga vattentrycket. Tanken med att ha fetare bottenglas har väl att göra med att all bråte (sand, sten etc) hamnar på det, samt att det glaset utsätts för maxtrycket i karet över hela sin yta.

                          Har du 8mm ordinarie akvarieglas i sidorutan, så har du 1mm extra godstjocklek jämfört med den siffermässiga säkerhetsmarginalen, så om skadan är sådan att det är jämförbart med att glaset blivit 1mm tunnare så skulle det sannolikt vara lugnt även om skadan satt mitt på rutan (i sidled).
                          Sprickor däremot är värre, för glastjockleken har ju de facto minskat med sprickans djup just där den går. Då är det nog tvunget att åtgärda.

                          Trycket på ett givet djup är lika överallt i karet (precis som det man upplever när man dyker), och stiger proportionellt med djupet. Däremot ger det kringliggande materialet i ett vanligt akvarium bättre hjälp för sidoglaset på större djup, eftersom sidorutan sitter fast i nederkant och därför inte böjer sig lika mycket. Därför kan jag köpa det där med att en filterfackskonstruktion skulle kunna hjälpa till på något vis.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #28
                            Nu är det mer än tre år sedan detta skedde, men jag kan tala om att jag hade inga som helst problem med denna lilla skada. Jag silikonade fast en glasbit utanpå skadan som var ca 8*8cm. Kontrollerade skadan en stund men inget förändrades så det var säkerligen inga problem. Dock några nervösa dygn för mig innan lugnet återfann sig.

                            Jag hade karet igång under ett par år och sålde karet i början av 2006.

                            Kommentar

                            • colinthecorgi
                              Användare
                              • July 2007
                              • 31

                              #29
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Nu är det mer än tre år sedan detta skedde, men jag kan tala om att jag hade inga som helst problem med denna lilla skada. Jag silikonade fast en glasbit utanpå skadan som var ca 8*8cm. Kontrollerade skadan en stund men inget förändrades så det var säkerligen inga problem. Dock några nervösa dygn för mig innan lugnet återfann sig.

                              Jag hade karet igång under ett par år och sålde karet i början av 2006.
                              Haha!

                              Jag fick upp det som en ny tråd, måste ha varit något skumt med mina cookies eller datum eller något

                              Kommentar

                              • Malawi Micke
                                Användare
                                • October 2006
                                • 167

                                #30
                                Tog bort en gammal frigolit bakgrund i mitt 540 och det var rejält limmat så när jag mejslade med en morakniv i högsta hugg körde jag ett rejäl Repa/Hack i bakglaset. tänkte att det skulle vara kört med den rutan. Test fyllde ändå (måste ju våga ibland oxå) och det gick bra testade även som du oxå har gjort med tryck runt skadan med hjälp av tummarna men inget hände.. Nu är det i full gång och har varit det i 3år utan att skadan har blivit värre.. Men som sagt när allt kommer omkring så är det ju ett beslut som du får tänka över och bestämma.

                                Summan av detta är ju i alla fall att det är jäkligt trist när nått händer med våra kära baljor...
                                malawi 4 life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...