Cyanobakterier / blå-gröna alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #16
    citat:Undra var jag har læst att CB bara kan fotosyntetisera... det ær alltså inte så, kanske dom kan andas men att dom får vældigt dåligt utbyte av det?!
    Nog måste de ha cellandning. Vad skulle de annars ha sockret till? Jäsa det? Då skulle växterna få nästan 10 gånger mer energi av varje glukosmollekyl och konkurrera ut CB på ett naffs. Att andas (ok, ha metabolism) är till och med en definition på liv och mina CB lever, det kan jag lova. Jag har det värsta angreppet på decenier just nu Min gissning är att de svälter på nätterna eftersom fotosyntesprodukten (sockret) inte räcker dvs. de kan inte köra cellandning hela natten eftersom sockret tar slut. Oscillatoria som vi har i våra akvarier vet jag inte riktigt hur kvävefix-en funkar hos. Det måste ju vara syrgasfritt men de har inga specialicerade celler som ju CB alltid har i skolboksexemplen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #17
      citat:
      En fråga till: Hur klarar fiskarna behandlingen?
      Dom klarar det jättefint. Om jag inte minns fel så är t ex bakterierna som sköter nitrifikationen gram-positiva, så just Erythromycin är en bra riktad attack.

      citat:
      Jag menar snarare vad är det som gör att det blir så när fiskbesättning, matning och belysning är ungefär samma?
      Kör man sina akvarier så att Cyanobakterier utbryter stokastiskt i bara en av några "identiska" burkar så kör man naturligtvis *alla* burkarna precis på gränsen mellan Cyanoodling och Cyanofrihet. Att en burk hela tiden tippar över gränsen är för att den råkar ha en molekyl mer fosfat eftersom den totala fisklängden är en halv mm längre än det andra (skämt: jag menar naturligtvis att systemet är instabilt med avseende på Cyanobakteriernas trivsel).

      Det är ganska lätt att ligga på den gränsen när det gäller just Cyanobakterier - allt som krävs är växter och en del fisk. Har man lagom mycket växter kommer dom strippa kvävenivåerna varpå dom stannar i växten (den extremt slöa tillväxt alla vanliga akvarister tycker är "jättebra" tillväxt) och fosfatet går då direkt till Cyanobakterierna. En liten bris av dålig cirkulation och några uns för mycket ruttnande mat när fiskarna har en dålig dag tippar över systemet till Cyanoodling. Små subtila ickeiaktakbara skillnader gör såeldes vissa av dom "identiska" burkarna till Cyanoodling.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

        #18
        citat:Nog måste de ha cellandning. Vad skulle de annars ha sockret till? Jäsa det?
        Exakt. Inget syre ingen tillväxt.

        citat:
        Oscillatoria som vi har i våra akvarier vet jag inte riktigt hur kvävefix-en funkar hos.
        Icke-heterocystisk kvävefixering och fotosyntes. Kvävefixering under natten har jag för mig.

        citat:
        Det måste ju vara syrgasfritt men de har inga specialicerade celler som ju CB alltid har i skolboksexemplen.
        Nja. Heterocysterna tål inte syre - det är därför dom sitter separerade från de fotosyntetiserande cellerna, dvs det krävs kolonier där Heterocysterna är klart separerade från de fotosyntetiserande cellerna.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Vadå "Nja" du skriver ju samma sak som jag skrev dvs. att de speciella cellerna kräver syrgasfrihet. Det jag menade var att i skolboksexemplet tar de alltid upp CB med heterocyster. Jag har kollat på CB från akvarier i mikroskop flera gånger men aldrig hittat heterocyster. Däremot beter de sig som maskar dvs. ett typiskt oscillatoriabeteende och oscillatoria är mycket goda kvävefixerare trots att de inte har hetercyster vilket ju är något CB "alltid" har i textböcker på gymnasier och universitet. Kanske för att bilderna blir så "vackra"?

          Sedan är det väl minst sagt en överdrift att påstå att "alla" akvarier ligger och nästan tippar över till CB odling. Jag uppfattar nämligen inte CB som ett stort problem hos folk även om man då och då har det. Samma med gnäll om "god" tillväxt på växterna. De flesta eftersträvar att snyggt akvarium med minimal skötsel, inte tillväxt motsvarande nässlor på en gödselstack. Det sköter man i sitt trädgårdsland ] (jag förs din poäng, men oj vad långt borta det ligger att jag skulle börja med växtnäring. Jag är nöjd med hur det ser ut i min burk http://www.stockholmsciklidklubb.com...ensson&img=107 (orsaken till viss växtbrist beror på grävande fisk). Det är inte tillväxt jag vill ha, jag vill ha ett fungerande akvarium.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

            #20
            citat:
            Vadå "Nja"
            .. det lät som du menade att dom bara kan leva och föröka sig anearobt (vilket jag vet att du inte menade - därav både ja och nej). Jag hör ofta akvarister som tror att lösningen på Cyanobakterieproblemet är att öka cirkulationen. Säger man då att dom innehåller något som inte tål syre så späs den skrönan på, men det är egentligen helt fel (därav "Nja" - både ja och nej).

            citat:
            Sedan är det väl minst sagt en överdrift att påstå att "alla" akvarier ligger och nästan tippar över till CB odling.
            Ja på samma sätt som det är en överdrift att säga att man har si och så många "identiska" akvarier där man bara får Cyanobakterier i ett av dom. Därav min överdrift tillbaks.

            citat:
            Jag uppfattar nämligen inte CB som ett stort problem hos folk även om man då och då har det.
            Jag har kontakt nästan dagligen med växtakvarister som har problem med Cyanobakterier. Du är ingen växtakvarist. Jag är inte nöjd med hur min burk ser ut:

            ..alltid påjakt efter en snyggare design.

            citat:
            Samma med gnäll om "god" tillväxt på växterna. De flesta eftersträvar att snyggt akvarium med minimal skötsel, inte tillväxt motsvarande nässlor på en gödselstack.
            Vi har inte samma infallsvinkel på akvaristiken. Jag eftersträvar snabb tillväxt eftersom jag vill pyssla med det jag *egentligen* tycker är kul: Att designa växtakvarier. Att få växterna att täcka en botten snabbt för att snabbt få fram ett slutresultat, ungefär som Amano.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              citat:Ja på samma sätt som det är en överdrift att säga att man har si och så många "identiska" akvarier där man bara får Cyanobakterier i ett av dom. Därav min överdrift tillbaks.
              Kanske dags att lägga ner ordmärkeriet?

              Den poäng jag försökte framföra är att om du kan stå ut, trixa lite med ljus, vattenbyten och växter samt lite andra miljöparametrar. Min erfarenhet är att det är lättare att "tippa över" till att inte ha CB odling jämfört med att "tippa över" till att ha det. I procent så skulle jag nog vilja påstå att CB odling är "ovanligt". Lite tips om hur man lyckats tippa åt olika håll är ju alltid intressanta. Om man däremot har ett akvarium där växterna inte känns utbytbara utan är dyra, fina och/ eller har gigantiskt affektionsvärde (jag har ju växter av samma sort i andra akvarier och det stör mig inte om växter inte mår så bra i ett akvarium) så är det ju inte konstigare att våndas och behandla detta mot CB än att behandla bukvattensot eller hålihuvudetsjukan. Men om det inte är så så tycker jag alltså att is i magen och trixande är det man ska försöka sig på.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #22
                citat:
                så tycker jag alltså att is i magen och trixande är det man ska försöka sig på.
                Absolut! Vi är helt överrens.

                Växtakvarister bör t ex i första hand testa att börja dosera KNO3 för att få upp nitrathalten, förutsatt bra parametrar i övrigt. På det sättet fosfatbegränsar man tillslut sitt växtakvarium och det avskyr Cyanobakterier.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Vannar
                  Användare
                  • April 2002
                  • 339

                  #23
                  Hmm men konstigt nog har jag aldrig haft problem med mina Cyanobakterier sen jag slutade ha væxter i mina akvarier!

                  Å dær borde ju inte næringskonkurrans vara något problem!

                  Jag tror på att modifiera ljuset så att man undviker problem.

                  / Jonas Vannar

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

                    #24
                    citat:
                    Hmm men konstigt nog har jag aldrig haft problem med mina Cyanobakterier sen jag slutade ha væxter i mina akvarier!
                    Usch ett så irriterande roligt problem att lösa

                    Inga växter - mer ljus och färre skuggiga platser. Skitigare vatten (mer kväve i vattnet). Roligt för de flesta typer av alger.

                    Att Cyanobakterierna försvann tror jag isåfall beror på antingen:

                    1) Andra alger tog över pga mer ljus och mer näring. Cyanobakterier har i princip bara övertag jäntemot andra alger och växter när det inte finns kväve i vattnet.

                    2) Är akvariet *helt* fritt från varenda typ av alg trots att du inte har några växter tror jag man ska kolla på kopparhalten i ditt vatten. Cyanobakterier (och de flesta alger) är känsliga mot koppar och växterna tar upp koppar i ganska ansenlig mängd.

                    3) Du kör med någon typ av fosfatabsorberare i filtret (men då har det inget att göra med att du tog bort växterna)

                    4) Du kör med någon typ av vattenberedningsmedel/kemikalie som binder för Cyanobakterier viktiga ämnen (men då har det inte heller med växterna att göra).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Vannar
                      Användare
                      • April 2002
                      • 339

                      #25
                      1) Andra alger tog över pga mer ljus och mer näring. Cyanobakterier har i princip bara övertag jäntemot andra alger och växter när det inte finns kväve i vattnet.

                      Ja troligen

                      / Jonas Vannar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...