Juwel-akvarie

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Viggo
    Användare
    • March 2003
    • 17

Juwel-akvarie

Jag funderar nu på att köpa mig ett "juwel rio 400". Och det innerfilter som medföljer ser ju väldigt vettigt ut på bild, men med en pumpkapacitet på 1000l/h låter onekligen lite "fjuttigt" med tanke på att jag skall ha malawi i karet.
    Så nu till frågan.. Går det att byta ut juwels pumphuvud mot ett lite kraftigare? Har sett att juwel har ett eget pumphuvud som ligger på 1500l/h, men även det låter ju lite klent till ett kar på 400l! Finns det något pumphuvud på minst 2000l/h som man skulle kunna "trycka" ner i kammaren istället för det medföljande? Någon som har några erfarenheter av detta?
    375l Malawi
    100l Malawi/spott/yngel
    112l Malawi/uppväxt

Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..
  • Mr_Speed

Jag var på Herkules Zoo i Göteborg idag och de säljer Rio 400 för 5695:- (Själv köpte jag en Rio 180.) Men i vilken fall så hade de en 400 uppmonterad med en extra pump i andra änden av karet... Vilken får mig att tro att det inte är möjligt att byta den befintliga. Annars hade de nog gjort det. Dessutom kan jag tänka mig att garantin inte skulle gälla om du bytte ut pumpen, men man kan ju komplettera med en.

Kommentar

• Sven W
      Användare
      • October 2003
      • 157

Det går enkelt att byta ut pumphuvudet mot juwels andra originalpumpar. Körde själv med juwels 1500 l/h när jag hade Malawi-ciklider. Om jag minns rätt gör juwel inte pumparna själva utan sätter egentligen bara etiketter på någon annans produkt. Tittade på detta för några år sedan och vill minnas att det fanns ett större utbud hos originalproducenten. Kommer dock tyvärr inte ihåg vem det är.

Det går också att ta bort filterbehållaren om man vill. Den är dock fastsatt med silkon så man måste vara ordentligt försiktig. Jag har gjort detta i två juwel-kar och då använt en lång mjuk spackelspade som jag körde in mellan behållaren och glaset och på så sätt skar sönder silikonfogen. För att göra rent glaset sen behövs lite kemikalier, kommer tyvärr inte ihåg vad jag använde men det var någon vanlig hushållskemikalie.
      /Sven

Kommentar

• Viggo
        Användare
        • March 2003
        • 17

Ja faktum är att karet ska införskaffas på just Herkules zoo! Det är visst riktigt billigt med juwelpaketen i gbg!

Men vad synd att du inte minns vilka som tillverkar juwels pumpar. Men det ska jag genast försöka ta reda på! Det kanske är någon här inne som vet?

375l Malawi
        100l Malawi/spott/yngel
        112l Malawi/uppväxt

Ytterligare 2 kar på 180l och 240l om en vecka..

Kommentar

• imported_n/a

Jag såg en bild på ett aqua clear pumphuvud och det såg ut som om det eventuellt skulle kunna passa på anslutningen i juwélfilterbehållare.

MVH
          Mikael Johansson
          Rio 125 pga utrymmesbrist

Kommentar

• Trandem

Hej Viggo (eller nån annan)!
            Är själv intresserad av att byta mitt pumphuvud på min Rio 300. Den har idag 1000 l/h. Skulle vilja ha 1500 l/h. Min lokala handlare säger att Juwel själva slutat med 1500 l/h. Någon som vet om Aqua Clear Power Head 802 (1500 l/h) passar? (verkar vara denna som Juwel själva hade tidigare?)

MVH
            Magnus Trandem

Kommentar

• salo
              Användare
              • April 2002
              • 314

Den pump (1000L/h) som följde med mitt RIO400 (för övrigt också från Herkules, ska vi starta en klubb? :-)) har helt andra dimensioner än den AquaClear 802 som jag använder istället (monterade bort allt och kör filter bakom BTN). Så jag betvivlar starkt att det går att bara ersätta juwelpumpen med något annat märke. Att däremot justera filterbehållaren och dona till någonting borde gå att lösa med lite händighet och lagom med våld :-)

/Jonas
              540 (180x60x50) under uppbyggnad
              30L Nano under planering
              Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• Trandem

OK, tackar så mycket Salo!
                Kanske läge att inse fakta, utan våld :-) ingen ny pump.
                MVH
                Magnus Trandem

Kommentar

• salo
                  Användare
                  • April 2002
                  • 314

Fast Magnus, Herkules kunde sälja en 1500l/h när jag frågade efter en. Men sen blev det ett vanligt powerhead ändå. Kan vara värt att slå en pling och fråga. www.herkuleszoo.se

/Jonas
                  540 (180x60x50) under uppbyggnad
                  30L Nano under planering
                  Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• Ralph
                    Användare
                    • May 2002
                    • 736

Varför inte ha ytterligare en pump vid sidan av den på 1000 l/h? Om man har t ex en BTN-filtermodul syns den ju inte heller...

Kommentar

• stiffe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 953

Trandhem skrev
                      citatkulle vilja ha 1500 l/h. Min lokala handlare säger att Juwel själva slutat med 1500 l/h.
                      Du kan beställa en Juwel pump på 1500l/h hos PWSS http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=486 för 550:-och det funkar perfekt,du behöver inte ens bruka våld
                      mvh Stefan

Kommentar

• Trandem

Det är ingen sak när man får sån här bra hjälp!
                        Tack Stefan, jag har redan gjort en beställning.
                        Tack också Jonas!

MVH
                        Magnus Trandem

Kommentar

• Per H
                          Användare
                          • March 2004
                          • 147

Fråga om pumpar: Har ett nytt 375-liters (inga fiskar i än) Fick med två st "innepumpar" modell 4 Fluval. Räcker kapaciteten?
                          (Har en tredje på lager) Vad har ytterfilter för fördel? /Per H

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1840

citat:Ursprungligen skickat av Per Hanstorp

Fråga om pumpar: Har ett nytt 375-liters (inga fiskar i än) Fick med två st "innepumpar" modell 4 Fluval. Räcker kapaciteten?
                            (Har en tredje på lager) Vad har ytterfilter för fördel? /Per H
                            Pumpkapaciteten räcker, kan till och med vara lite för mycket beroende på vilka fiskar du tänkt dig.
                            Filtervolymen är väl tillräcklig för begränsat med små ciklider. Om du skall ha större ciklider eller många fiskar så behöver du större filtervolym.
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

Arbetssätt...