Mat till Centralamerikaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikrock
    Användare
    • November 2003
    • 97

    Mat till Centralamerikaner

    Jag är ganska ny på CA och undrar vad ni andra använder för mat till era CA. Själv har jag Jack Dempsey och Eldbuk och dem matar jag med Krill, Mysis, Räkmix och Pellets. Vad kan i övrigt rekomenderas? Mina firrar är lite skeptiska till både Mysis och Krill och äter väldigt dåligt av dessa, är inte dessa foder lämpliga eller är fiskarna bara ovana vid maten? Tacksam för svar.

    Henrik
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    låter som en bra blandning. jag ger hela okokta räkor med. hackad mask är bra men smutsar ner har jag hört. jag ger dem även oxhjärta nån gång varannan vecka kanske.
    fish r friend

    Kommentar

    • GurraG
      Användare
      • January 2004
      • 75

      #3
      Tjena !!
      Om du skall mata med mask så ta lövmaskar !
      dom 'grisar' nästan inget.
      Vanliga som lever i jord/sand får man helt enkelt 'tömma' o skölja
      då funkar det bra också.

      /Gunnar
      Dygnet har 24 timmar ...minst !
      Gunnar

      Kommentar

      • jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

        #4
        Finhackad filé från torsk eller liknande fisk brukar jag använda mig av. Inte så bra till de rena växtätarna men mumma för rovfiskarna. Annars är det pellets av olika slag, räkmix, skalade räkor.

        Har vid något enstaka tillfälle provat med gröna ärtor till växtätarna men resultatet har varit sisådär.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • September 2003
          • 386

          #5
          Hur är det med centralamerikaner och röda mygg ?
          Röda mygg är väl ganska fet mat...

          Har sajicor med sydamerikaner...
          - Jo jag vet detta om olika optimerade vattenvärden

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Röda mygg är inte så fett. Främsta orsaken till att det bör undvikas är att det orsakar svårartade allergier hos människor. Daggmask lär vara väldigt fett. Personligen ser jag just nu ingen orsak till att mata med daggmask som nte lever. Mysis är en höjdare men man måste stå på sig om de inte är vana. Ärtor gillar de inte direkt, men de äter upp dem om de inte får annat.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

              #7
              Är det bara jag som har dåliga erfarenheter med mysis då det gäller att det grisar ner i karet?
              Det blir som ett stort vitt moln då jag matar med mysis, det är som att räkorna är mosade... Har jag bara lyckats köpa paket som är dåliga eller ska det vara så här?

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • September 2003
                • 386

                #8
                Då kan jag tolka ditt svar som: Om man bortser från allergirisken är det alltså ingen problem att ge dem röda mygg..

                Kommentar

                • matt.is
                  Användare
                  • September 2003
                  • 386

                  #9
                  Nu verkar ju tråden har fått en annan vändning..
                  Golden Gate (vit blå röd påse) är en av de bättre mysis-produkterna - fiskarna ratar inte denna i lika stor utsträckning som de gula påsarna..
                  Sen tycker jag att Åleds gula påsar har mycket högre kvalitet på sina än tex Fina fisken (också gul, men med en spägghuggare som logo.)


                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #10
                    Tråkigt att det ska skilja så mycket mellan de olika fabrikaten, ännu tråkigare att Fina fisken nästan har monopol på frysfoder åtminstone här i Luleå... Men jag ska snacka lite med butikerna och höra om de kan ta in några paket Golden Gate mysis.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

                      #11
                      Fina Fiskens mysis är totalt värdelös. På lagret köpte jag förut mysis fångad i skärgården av nån lirare. stora kakor med fin stor hel mysis i. Helt kanon som foder. Går inte att få tag på nu :-/
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #12
                        Jinnarparen: Finhackad filé av torsk... du menar att det blir mindre skräpigt då eller? Jag undrar, för tänkte prova i helgen.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Jag har aldrig köpt Mysis då det är enkelt att fånga kilovis själv. Som jag ser det finns det ingen orsak till att använda röda mygg bortsett från matvägrande fisk. De luktar starkt och fiskarna gillar dem därför. De lär inte ha speciellt bra näringsvärde och påstås ofta fångas i vatten där det mesta annat liv är dött pga. tungmetaller och andra föroreningar. Oavsett om det fortfarande är sannt eller inte så tycker jag att allergirisken är tillräcklig för bojkott. Jag känner flera som har problem med att ens gå in i akvarieaffärer och rödamyggallergi är av den sorten att när den utvecklats så blir man även allergisk mot annat. Det finns områden där man har stora problem med astma pga av flygande "röda mygg", även de har det allergiframkallande hemoglobinet. Det är det röda som är illa, inte tungmetallerna som det ofta felaktigt påstås.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

                            #14
                            Ola S: när var hur fångar du (vi nästa gång) mysis?
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

                              #15
                              anli: Jag skär det i små tärningar (5-10 mm). Trisse kommer nog att älska det!!!

                              Jag köper block (oftast är de 400 g), dessa delar jag upp i 7-10 delar. När jag sedan matar så tar jag en bit och skär upp i småtärningar. Fungerar bäst om man använder den __breda__ kökskniven.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...