Fjäril ciklidernas föräldrar beteenden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vitaliy

    Fjäril ciklidernas föräldrar beteenden

    Hej!

    jag undrar om det är någon som vet om hur det är egentligen med skötsel av ägg och yngel hos dessa fiskar. Ska både föräldrarna vara aktiva under vårdnaden? Jag har fått de i lek några gånger, men alla de gångerna, är det hanen som tar över vårdnaden och jagar iväg honan direkt efter leken. Är det så de gör i naturen ochså?

    Sen har jag en fråga till. Fjärils ciklider verkar inte försvara sina ägg så bra. Har man ett par andra fiskar i lekakvariet som ska utgöra hot för äggen, så bryr sig inte hanen alls som i mitt fall och visar inga aggressions beteende alls mot dessa fiskar. Vad beror det på?

    Mvh /Vitaliy
  • muppins
    Användare
    • September 2002
    • 96

    #2
    Jag tror att de varierar väldigt från fisk till fisk.
    Om de är väldigt oerfarna så kanske de inte alltid vet hur de ska bära sig åt. Det händer ju faktiskt hos andra djur också.
    Jag vet inte hur mycket av detta beteende som är inlärt och hur mycket som är ren instinkt, men oftast så tar ju odlarna bort äggen från föräldrarna och drar upp yngel "för hand".
    Ibland kan det ju också vara så att hanen och honan inte kommer riktigt överrens heller.
    Mitt första fjärilsciklidpar var jätteduktiga föräldrar och vaktade både ägg och yngel exemplariskt. De hjälptes åt båda två, fast oftast var det honan som fläktade och hanen som jagade bort inkräktare.
    När ynglen hade blivit frisimmande så hjälptes båda föräldrarna åt att både köra iväg nyfikna tetror och att samla upp yngel som kommit för långt bort.
    Med nästa hona ( fortfarande samma hane ) så hände precis samma sak som för dig. Hanen tog över allt och jagade den stackars honan över halva akvariet så fort hon tittade fram.
    Jag vet inte varför det blev så den gången, men min teori är attt de helt enkelt inte kom överrens. Eller så var honan inte tillräckligt erfaren.
    Fast mina försvarade dock alltid både ägg och yngel väldigt bra.
    Lycka till i alla fall!
    /muppins

    Kommentar

    • Vitaliy

      #3
      Jo, jag har ochså tänk på det, att de helt enkelt inte kommer överens.

      Hur länge lät du föräldrarna leda ynglen?

      Kommentar

      • muppins
        Användare
        • September 2002
        • 96

        #4
        citat:Hur länge lät du föräldrarna leda ynglen?
        Tills de blev uppätna av tetrorna...
        Tyvärr hade jag ju tetor i akvariet också så efter ett tag blev ju alla yngel uppätna.
        Lite synd, men det var hemskt kul att få se dem vårda sina yngel så bra.
        Jag hade inte heller tillgång till något annat akvarium att flytta dem till eftersom jag inte var beredd på yngel.
        Trodde att rommen blivit uppäten av föräldrarna, men en dag simmade honan fram bland växterna med ett moln av yngel efter sig...
        Hoppas dina fjärilar lyckas bättre nästa gång.
        Om de verkar som om de inte kommer överrens kanske du kan byta någon av dem...
        Fast det bästa är kanske om man skaffar en grupp med relativt unga fiskar där de får para ut sig själva.
        /muppins

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • September 2003
          • 386

          #5
          Enl Jörg Vierke i boken Dvärgciklider, så kan det hända om man har en hona med flera hanar att honan lägger ägg hos samtliga hanar som dessa ensamt tar hand om.
          Detta beteende skulle gälla i akvarier... - och om detta gäller i naturen framkom inte, men det borde ju inte vara helt osannolikt.


          Ovanstående kanske kan tala för en "Hona-Faderfamilj"

          Kommentar

          • Vitaliy

            #6
            Finns det någon literatur, där man kan läsa om fjäril ciklidernas beteenden i deras naturliga miljöer? Skulle vilja veta hur dessa fungerar i naturen.

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • September 2003
              • 386

              #7
              Lite står det i boken jag hänvisade till, Dvärgciklider...
              Boken finns inte att köpa (?), men du kan nog som jag få tag på den
              via Biblioteket...

              Om jag kommer i håg rätt:
              Tät växtlighet i grunda laguner, där temperaturen ofta stiger till över 30 grader om dagarna. I dessa laguner står fjärilsciklidpar med yngel ganska tätt inpå varandras revir.

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • September 2003
                • 386

                #8
                Muppins?:
                Eftersom du verkar vara en av få som fått fram yngel och dtta flera gånger. När hände detta ? På 80-talet eller ännu tidigare.
                Svenskodlade, tjeckienodlade, vildfångade eller ??

                Kommentar

                • muppins
                  Användare
                  • September 2002
                  • 96

                  #9
                  citat:Muppins?:
                  Eftersom du verkar vara en av få som fått fram yngel och dtta flera gånger. När hände detta ? På 80-talet eller ännu tidigare.
                  Svenskodlade, tjeckienodlade, vildfångade eller ??
                  Hehe....näe, jag väl inte tänka mig att det är så himla svårt att få yngel av fjärilar.
                  Däremot så ska det visst vara lite kinkigt att få dem att överleva. Jag har fick dock aldrig någon chans att prova, eftersom de blev mat åt tetrorna.
                  Det första fjärilsciklidparet fick bara yngel en gång ( detta för ca 1½ år sedan ), honan blev sedan dålig så jag tog bort henne. Skaffade en ny hona till hanen men de kom som jag beskrev ovan inte riktigt bra överrens. Visserligen sparade jag några ägg när hanen andra gången struntade i dem. De kläcktes i en liten burk i akvariet...men sedan hade jag ingenstans att göra av dem. ( skulle bara kolla om det funkade egentligen )
                  Men det är ju helt klart bäst att låta föräldrarna ta hand om ägg och yngel.
                  Fjärilarna var för övrigt "vanliga", importerade(??) fiskar som finns i vilken akvarieaffär som helst ( dock tycker jag att det för det mesta är väldigt dålig kvalitet på dem... )
                  Så jag tror inte alls att det är så svårt som du säger.
                  Däremot är de ju väldigt känsliga och det kan säkert vara en hel jobb med att dra upp yngel till fullvuxna exemplar.
                  /muppins

                  Kommentar

                  • Vitaliy

                    #10
                    Jag har försökt nu flera gångar att dra upp ynglen, men dessa dör efter 3-4 dagar efter de har blivit frisimmande. Och det är inte fadern som äter upp de. Är det dåligt vatten som tar död på dem? Eller så är det kanske av hunger. Jag har försökt att få fram infozurier men vet inte om jag har lyckats. Torrfoder för yngel tar de inte heller. Hur ska jag mata de nästa gång? Och vad är det bästa sättet att få fram infozurier på? Hö? Mjölk?

                    Kommentar

                    • apisto
                      Användare
                      • June 2002
                      • 9

                      #11
                      Hej!
                      Nykläckt artemia går utmärkt till fjärilsyngel. Jag har provat olika sätt med fjärilar och har samma erfarenheter som ni har. Vissa fiskar passar helt enkelt inte ihop eller så får man ha tålamod. Har haft djur som vaktat exemplariskt och det är en härlig syn. Jag har även dragit upp yngel artificiellt, alltså lyft ut stenen som de lagt på och kläckt romen i en separat burk, oftast med antimögel medel som Scheelslösning, detta har funkat sådär ca. 100 yngel vid varje tillfälle. Ger man fjärilsciklider bra förutsättningar så leker de regelbundet ungefär varannan vecka. Detta är vackra och roliga fiskar, lite av en favorit faktiskt. De brukar ha fina fjärilar på Cichlidecentret utanför Köpenhamn. Var där i helgen men då fanns tyvärr inga, skulle ha nya avelsdjur.

                      Mvh Jesper

                      Kommentar

                      Arbetssätt...