Jättehumlamal

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Friberg

Jättehumlamal

Någon som har eller vet någon som har Svartbandad marmorerad mal, jättehumla-mal? Är de svåra att få tag i och ungefär hur mycket kostar de? Är de bra fiskar tillsammans med amerikanska ciklider?
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

ptja kolla här vad denna humlan gör med en Zebra

fish r friend

Kommentar

• Friberg

uppssss. Ser inte roligt ut...

Kommentar

• Friberg

Är de så glupska?

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

cool fisk! Och vilket vackert akvarium!
          Anders L

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

ja speciellt gruset, undra var man köper sånt
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

Friberg: jag har ingen egen erfarenhet av dom. i den tråden jag tog bilden från beskrivs de som "det glupskaste jag hafft förutom redtail mal"

senare förklaras incidenten med att denna Zebra mobbade malen i ett par dagar, sen fick malen nog, högg zebran över magen och dängde honom i skifferstenen tills död inträffade och sedan inmundagades zebran långsamt.

jag har ingen aning om nått är sant

Anli: du önskar du kunde göra så snygga inrednngar va?
              fish r friend

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

citat:Ursprungligen skickat av orm

Friberg: senare förklaras incidenten med att denna Zebra mobbade malen i ett par dagar, sen fick malen nog, högg zebran över magen och dängde honom i skifferstenen tills död inträffade och sedan inmundagades zebran långsamt.
                Men en bra godnatthistoria!

Gruset är fantastiskt... Lila! Värsta "komma ur garderoben" gruset!
                Tänk när man äntligen törs bejaka sitt riktiga jag och skapar en "trollkarlen från oz" inredning.
                Anders L

Kommentar

• Friberg

Zebran kanske fick skylla sig själv då? Är intresserad av lite annorlunda malar som inte kostar skjortan. Hur är jaguarmalarna då? Kan de leva tillsammans med andra firrar?

Kommentar

• salo
                    Användare
                    • April 2002
                    • 314

Liknande grus finns på Hornbach i Götet, de har även en massa olikfärgade grussorter i sina akvarier. En kompis köpte en liten påse röd/gult/blått grus och ett litet skelett till sin brorsa (ja det var ett utslag för ironisk humor).

Så nu vet ni var ni kan få tag på det

/Jonas
                    540 (180x60x50) under uppbyggnad
                    30L Nano under planering
                    Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• mrgreed
                      Användare
                      • July 2002
                      • 494

Jag har fått lära mig att man måste ta jänkarna med en stor nypa salt vad gäller fiskars agressiva beteende.
                      Jag har en Hemibagrus Wyckii och den är ännu inte i närheten av hur den beskrivs.
                      Den ska enligt artbeskrivningen på planetcatfish.com angripa allt levande och ta stora köttbitar av fiskar den inte kan svälja hela.
                      Än så länge har den haft väldigt stor aptit på fiskar den får in i sin mun men den har inte rört mina Festae som den inte får in i munnen.
                      Visst den gillar inte när andra fiskar är i närheten av den då blir den arg.Och visst den kommer säkert bli värre när den blir större.
                      Men för att vara den värsta sötvattensfisken på denna planet vilket den beskrivs som så är den lugn som en filbunke än så länge.
                      Peppar peppar.

Mvh
                      Danne

Kommentar

• pleco
                        Användare
                        • April 2002
                        • 516

Jag har två zungaro malar på ca 7cm i ett 100L med guppy och kejsartetra ,de har inte rört andra fiskarna än så länge ,de är nattaktiva och ligger under sitt gömställe hela dagen ganska tråkiga alltså men hoppas att de vågar mer när de är större.
                        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

Jag har fått lära mig att man måste ta jänkarna med en stor nypa salt vad gäller fiskars agressiva beteende.
                          Jo jag håller med, amerikanarna verkar ha betydligt större problem med aggression än vad vi svenskar har. Jag tror att anledningen till detta är de märkliga standardmåtten deras kar har samt den information som amerikanska akvariesidor ger ut då det gäller minimumstorleken på akvariet för arterna. Tränger man in ett djur i ett hörn så vet man aldrig vad det kan hitta på, jag tror att det är precis samma sak med akvariefiskar, de märkliga måtten på karen i amerika gör alltså att fiskarna känner sig hotade och antastade så fort man står i närheten av karet, därav den ökade procenten "glass-bangers" och fiskar som "slaktar" de övriga fiskarna i karet, de smala och höga karen gör att ytan för att skapa revir i princip blir halverad jämfört med svenska akvarier och jag tror att det är därför som myterna om "monsterfiskarna" alltid härstammar från amerikanska forum.
                          Detta är min teori i alla fall.

Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• mrgreed
                            Användare
                            • July 2002
                            • 494

>F1
                            Jag tror du har helt rätt där då min mal hade gett sig på en ormhuvudsfisk och en stor Sajica i akvarieaffären.
                            Det akvariumet var väldigt litet och jag har som sagt märkt att malen blir väldigt förgrymmad om den inte får vara ifred och lämnas tillräckligt för sig själv.
                            Slutsats:
                            Skulle jag ha min mal i ett alldeles för litet akvarium skulle den förmodligen döda andra akvarieinnevånare.
                            Har man ett tillräckligt stort akvarium där den får vara ifred och man matar den tillräckligt går det bra?

Mvh
                            Danne

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

Slutsats:
                              Skulle jag ha min mal i ett alldeles för litet akvarium skulle den förmodligen döda andra akvarieinnevånare.
                              Har man ett tillräckligt stort akvarium där den får vara ifred och man matar den tillräckligt går det bra?
                              Jo precis så tror jag det fungerar. Jag såg detta då jag flyttade citrinellumhonan jag hade från 375liters karet till 222liters karet, aggressionen ökade avsevärt och den tidigare väldigt revirhävdande och aggressiva fisken blev i det mindre karet helt ohanterbar och bet mig så fort jag nuddade vattenytan. Det kan för övrigt vara samma symptom som har visat sig hos din doviihane sedan han gick hos jinnarparen, det är inte säkert att han har blivit mer aggressiv sedan du tog honom men eftersom jinnarparen har så stort kar så kanske det gör att aggressionerna inte riktigt tittar fram på samma sätt.

Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...