Sajica och Eldbuk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jorsa
    Användare
    • December 2003
    • 199

    Sajica och Eldbuk

    Har tänkt mig att ha ett par Eldbuk ihop med Sajica i mitt kommande 300 liters hörnakvarium.

    Frågan är nu hur många Sajica kan jag ha ihop med 2 st Eldbuk?
    Funkar det med 3-4 st(1 hane och 2 honor alt. 1 hane och 3 honor), eller är karet för litet för det?

    Kommer nog att ha ett stim Corydoras samt ngn L-mal i det också.
    Bara ekonomin och boytan sätter gränser...
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Varför fler honor än hanar? Sajican är parbildande. Är de små, så köp hellre 4-6 stycken, och låt dem para ut sig själva, men det kan också räcka att köpa en hane och en hona, om de är stora nog. Men man kan få ett par som trivs bättre ihop om de får lite fler partners att välja på. Men fler honor än hanar är ingen idé, eftersom de bildar par.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Jorsa
      Användare
      • December 2003
      • 199

      #3
      VOre det alltså bättre med 2 hanar och 2 honor.
      Tanken var att det kanske blir för mycket med 3 par ciklider. Dom kommer ju trots allt att ta revir vid ev. lek.
      Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • January 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Ja, men köper du fler honor så kommer de bara att bli jagade av paret som blir. Köp hellre bara en hane och en hona då, de rätt lätta att se skillnad på, och hyfsat lätta att para ihop.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Rob
          Användare
          • April 2003
          • 143

          #5
          Eldbuk är ganska ilskna av sig. Du bör nog inte ha mer än ett par Eldbuk och ett par Sajica. Det funkar utmärkt att köpa en hane och en hona av både Sajica och Eldbuk. Det gjorde jag och de hade inga problem att fatta tycke för varandra.
          "Bättre sent än aldrig" []

          Kommentar

          • Jorsa
            Användare
            • December 2003
            • 199

            #6
            då blir det 2 av varje...
            Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

            Kommentar

            Arbetssätt...