Tips på digitalkamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ralph
    Användare
    • May 2002
    • 736

    S414 är till att börja med en utgången modell, bara så du vet. Dessutom drar den mycket batterier och bildkvaliteten är väl ok men inte utmärkande direkt.

    Köp hellre C-750:n som är en riktigt trevlig allroundkamera. Hur den är på akvariefoto kan jag inte svara på däremot, men bildkvaliteten i sig kan man inte klaga på.

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      Jag håller med Ralph. C-750:n verkar dessutom ha riktigt fin närgräns så du kan smyga tätt inpå firrarna.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        Ok, då väljer jag nog C-750:an. Tack ska ni ha.

        Ralph skrev:
        citat:men ska man kontrollerat få enbart bra bilder så krävs det lite bättre grejor.
        Kan du ge mig några exempel på någon kamera som är vad du kallar för lite bättre grejor? Vilket "prisläge" måste jag upp i?
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • May 2002
          • 736

          Det jag skulle sätta som krav är en ljusstark optik, möjlighet till manuella inställningar samt en blixtsko + ordentlig extern blixt då förstås.

          Jag brukar sätta blixten på full kräm och sedan ställa in exponeringen efter det, dvs välja en lagom slutartid för att få en "fryst" bild samt en lagom bländare för att få lagomt skärpedjup. På de flesta digitalkamerorna är sensorn väldigt liten vilket leder till ganska stora skärpedjup ändå, så därför kan man ofta köra på stora bländare (låga bländartal). Det är ingen nackdel för då kan man använda kortare slutartider också.

          Låter det som grekiska? Bläddra i en bra bok eller sök information på nätet (www.fotosidan.se är inte fel).

          Faktum är att C-750 klarar allt detta, men Olympusblixten FL-50 är lika dyr som kameran. Piratblixtar fungerar ofta bara i manuellt läge, vilket iof ofta är det man (jag) är ute efter så det finns billigare alternativ. Jag har en http://www.cyberphoto.se/blixtar/dg280az.php till min andra-kamera (Olympus C-5000) och med lite pillrande blir det rätt ok bilder. Men att fota fiskar är inte lätt med den kameran, den är för slö för rovmalawi helt enkelt. Men med lite tur kan det bli rätt bra (om man nu inte har scalarer t ex, då är det enklare)

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            Jo det låter som grekiska. Jag är helt novis när det gäller kameror och har inte ens en vanlig sådan.
            Det känns egentligen lite dumt att satsa på något dyrare när man inte kan någonting om fotografering. Och det verkar ju också som c-750:an är ett rätt bra val.
            Jag kör på det och hoppas på att jag så småningom ska lyckas ta bra bilder. (kameran väntas inte in där jag hade tänkt köpa den förrän vecka 18 så det blir en del väntetid innan fotograferandet kan börja)

            Tackar för både länktips och köpråd
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • sundelin
              Användare
              • October 2003
              • 234

              Är sugen på en Minolta DiMAGE Z1 och undrar om det finns några nackdelar med denna kamera? finns det några liknande kameror som är bättre? kommer inte enbart att fota fisk så det är inte bara det som är viktigt men har ju tänkt fota en del så....

              Kommentar

              • Pelle
                Användare
                • May 2002
                • 387

                Hej

                Har inhandlat en "Sony CyberShot DSC-T1". Är det någon som har någon erfarenhet av den, i samband med akvariefotografering?

                Mvh/ Per

                Kommentar

                • davide
                  Användare
                  • December 2003
                  • 335

                  Jag köpte en C-750 strax innan jul. Måste säga att jag är nöjd med den. Blir bra bilder trots att jag inte kan ett smack om fotografering.
                  Kan lägga upp lite högupplösta bilder ikväll om du vill...

                  Tror för övrigt att det var Ralph som stod på andra sidan disken då jag köpte den.
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    Jag körde trots allt iväg och köpte en Minolta Dimage S-414(2295kr). (Samt extra minne och en batteriladdare)
                    Jag har tagit ett par foton med kameran och jag måste säga att som första bilder så verkar det lovande.
                    För en nybörjare o amatör som jag så verkar det som om kameran duger väl. Det blir nog till att tillbringa hela kvällen till att läsa manualen och prova sig fram med de manuella inställningarna också.

                    Hursomhelst, det här verkar hur kul som helst.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • zeb
                      Användare
                      • August 2003
                      • 34

                      citat:Ursprungligen skickat av sundelin

                      Är sugen på en Minolta DiMAGE Z1 och undrar om det finns några nackdelar med denna kamera? finns det några liknande kameror som är bättre? kommer inte enbart att fota fisk så det är inte bara det som är viktigt men har ju tänkt fota en del så....
                      Minolta DiMAGE Z2 http://se.pricerunner.com/photograph...196898/details

                      Kommentar

                      • sundelin
                        Användare
                        • October 2003
                        • 234

                        Jo jag har sett den oxå men vet inte om jag vill lägga ut en tusing extra, tycker z1:an verkar duga åt mig men vill ju gärna höra lite för o nackdelar med den, kanske någon annan kamera som är bättre i prisklassen 3-3500:-

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          Jag vet inte så mycket om kameror, men t ex Olympus modellerna C-740 och C-750 verkar ha en del av de egenskaper som behövs...

                          De har fått väldigt fina betyg. Prisbilden ligger omkring 3-3500kr.

                          Jag funderar starkt på att köpa någon av dessa modeller.

                          Kommentar

                          • zeb
                            Användare
                            • August 2003
                            • 34

                            citat:Ursprungligen skickat av sundelin

                            Jo jag har sett den oxå men vet inte om jag vill lägga ut en tusing extra, tycker z1:an verkar duga åt mig men vill ju gärna höra lite för o nackdelar med den, kanske någon annan kamera som är bättre i prisklassen 3-3500:-
                            Jag är nöjd med min Z1 ända nackdelen är att den inte fårplats i bakfickan.

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

                              tricella:

                              Jo dom är nog ett bra val. Men C-750:an kostar mellan 4100-4400kr om man köper den över nätet(inklusive moms). (I en vanlig ej nät-butik häromkring kostade den 5000kr.)
                              Sen verkar ju inte minneskorten som följer med räcka särskilt länge. Så detta behöver man också köpa till, c:a 6-700 kronor för ett 128MB. Kanske även en uppsättning batterier till, inräknat frakt så är man helt plötsligt uppe i c:a 5300 kronor för en C:750:a på nätet...
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                Bästa pris enligt Pricerunner på en C-750 är just nu 3687kr. En C-740 Zoom kostar 2855kr. Båda har den högt betygsatta 10x optisk zoom.
                                C-750 har ett minne på 16mb och vad jag läste så räcker det för 49 bilder. Man kan radera en enskild bild som man inte tycker är bra...och fortsätta fotografera.

                                Sedan så är jag mer intresserad av vad för bilder den kan ge vid typ akvariefotografering än hur stort minne den har vid inköp.
                                Får jag tag i en kamera som kan uppfylla mina krav (och mer) så ser jag inte en extra utgift för större minne som något hinder.

                                *Ursäkta om nån hoppar till av det jag skriver...jag är en rookie i dessa sammanhang men försöker ta till mig all teknik och all fakta...en del kanske fel så rätta gärna*

                                Kommentar

                                Arbetssätt...