Tips på digitalkamera

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henriklh

Det där med shutter lag är ett otroligt underskattat problem enligt mitt tycke. Jag lånade en digitalkamera av en kompis för att ta några bilder på ungarna, men det var ju helt omöjligt då kameran tog bilden en halv sekund efter det att man tryckte på avtryckaren. Säg det barn (eller den fisk) som håller sig stilla så länge!

Jag tror att jag ska köpa en Minolta D500. Vad jag vet så är det den snabbaste av kompaktkamerorna.

//Henrik

Kommentar

• Bjarne Sætrang
      Användare
      • October 2003
      • 167

Olympus 5050 Zoom
      Mvh Bjarne
      www.aquadigital.net

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

Dessa fiskar bör väl gå bra att fota med en digitalkamera pga att de är ganska stillsamma. pröva fota en grupp troffar med digitalkamera, Inte det lättaste direkt. Då börman ha en Canon eos 300d eller liknande för att det ska bli ok.
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Durin

Håller med Cutekid här, Ocsar och Scalare är väl inte så livliga som malawiciklider precis. De står ju aldrig stilla, och därför behövs en snabb AF för att kameran ska hinna med.

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Den för närvarande snabbaste digitalkameran är Nikon D2H, den har en slutarfördröjning på 37 ms vilket är fullt jämförbart med en analog systemkamera. Men då ligger prislappen också på strax under 40 000:- :-(.
            Den kommande Nikon D70 lär också ha en mycket kort slutarfördröjning, hur kort är dock inte officiellt än. Den har också 1/8000 sek. som kortaste slutartid. Dessutom tar den tre bilder per sek., vilket jag tycker är imponerande för en ditalkamera i 10 000:--klassen.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

Tyvärr så fick jag beskedet idag att det inte fanns några Olympus camedia c-750 hemma och att det tog några veckor innan dom skulle få in,så jag beställde en Canon powershot G5 istället.Det kanske tom var bättre eller hur cutekid,det var ju ditt tips........

Ledsen att jag uttalade mig om något som jag inte kunde så bra(det där med slutartider)hoppas att det inte ställde till det för någon.Tur att här finns kunnigt folk som kunde rätta till det......
              mvh Stefan

Kommentar

• Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

krk: du har helt rätt. En "fast lens", eller "snabba objektiv", vilket jag aldrig hört att det heter på svenska, är objektiv med stora maximala bländaröppningar. De kan ge snabbare slutartider med bekostnad på att skärpedjupet blir kortare. "Fast lens" har ingenting med fokuseringshastighet, lag time eller filmframmatningshastighet att göra..

Att det heter f/1,8 etc. har att göra med bländarens fysiska storlek. f står för "focal length":

Ett 400mm f/4 är => 400/4 = 100mm bländare, alltså 10cm. Det är därför objektiven man ser användas vid fotboll etc är så stora. För att de är långa och har stora maximala bländare. Därför är även ett lågt tal en större bländare än ett högt tal.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• SlemPelle

Lite dåligt med expempel bilder på fiskar tagna med digitalkamera,måste man köpa en kamera för minst 10.000:- för att få bra bilder?

Kommentar

• Ralph
                    Användare
                    • May 2002
                    • 736

citat:Ursprungligen skickat av stiffe

Tyvärr så fick jag beskedet idag att det inte fanns några Olympus camedia c-750 hemma och att det tog några veckor innan dom skulle få in,så jag beställde en Canon powershot G5 istället.Det kanske tom var bättre eller hur cutekid,det var ju ditt tips........

Ledsen att jag uttalade mig om något som jag inte kunde så bra(det där med slutartider)hoppas att det inte ställde till det för någon.Tur att här finns kunnigt folk som kunde rätta till det......
                    http://www.cyberphoto.se/olympus/c750.php (finns i lager)

G5:an har två fel och det är högt brus i bilderna om man går över ISO 100 samt att optiska sökaren är korkat placerad så att optiken skymmer ena hörnet (men det påverkar inte bilderna i alla fall). Personligen hade jag hellre tagit C-750:n, men det är jag det.

Ser att mina ÅÄÖ blev lite skumma i mitt tidigare inlägg...

Kommentar

• Ralph
                      Användare
                      • May 2002
                      • 736

citat:Ursprungligen skickat av krk

Det här med digital kameror diskuteras även mycket på dyksidorna och anledningen till att 5060 skulle vara "långsam" är att linsen inte släpper in så mycket ljus, 5050 är bättre på det här tex.
                      5050: Ljusstyrka lins f1,8 - f8,4
                      5060: Ljusstyrka lins f2,8 - f4,8/f8,0

Detta medför som jag förstått det en kortare slutartid för samma exponering på 5050 än 5060 modellen. Detta är ju viktigare än några teoretiska slutartider.
                      Japp, stämmer bra. Det är stor skillnad på 1,8 och 2,8. Enda egentliga nackdelen med optiken på C-5050 är att den inte är superskarp vid 1,8, men ofta bländar man ju ner ett steg eller två och då blir skärpan riktigt bra! Dumt av Olympus att sluta tillverka 5050:n...

Kommentar

• Ralph
                        Användare
                        • May 2002
                        • 736

citat:Ursprungligen skickat av SlemPelle

Lite dåligt med expempel bilder på fiskar tagna med digitalkamera,måste man köpa en kamera för minst 10.000:- för att få bra bilder?
                        Även om man har en kamera för 10000 eller kanske 40000 kr så garanterar inte det bra bilder, utan det handlar väldigt mycket om att lära sig kamerans, och sina egna, begränsningar och möjligheter istället för att bara handla det dyraste som finns.

http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=628 tog jag med en "gammal" Digital Ixus (den första varianten) och jag hade säkert lite tur att den blev någotsånär skarp, men det [u]går</u> alltså att ta bra bilder även med en seg 2 Mpixelkamera.

Kommentar

• Ralph
                          Användare
                          • May 2002
                          • 736

citat:Ursprungligen skickat av henriklh

Jag tror att jag ska köpa en Minolta D500. Vad jag vet så är det den snabbaste av kompaktkamerorna.

//Henrik
                          Tänkte du på G500? Den är rätt så kvick men en generation äldre än G400 som antagligen är den snabbaste av småttingarna, tillsammans med Casio QV-R40/41/51.

Kommentar

• GoSatta
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1686

jag fortsätter då att pusha för sony kameror. Här är lite bilder från dsc-717 om jag itne har helt fel så är den väldigt lik dsc-1 med lite anorlunda objektiv bara.

Bilderna är tagna med automatläge, näst lägsta kvaliten och autofocus utan stativ, men dom manuella inställningarna så går det säkerligen att få det enu bättre om mman lär sig (känner mgi fortfarande rätt vilsen där)

bilderna är från aquaria vattenmuseeum
                            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                            http://www.gosatta.org

Kommentar

• Ralph
                              Användare
                              • May 2002
                              • 736

Har haft modellen före, F707, och de är i stort sett identiska. Jag har massor med bra bilder (om jag får säga det själv) tagna med den och förhoppningsvis är någon med i nästa Ciklidblad.

Jag körde i stort sett alltid med blixten HVL-F1000, klart att rekommendera så att man slipper "blixt rakt på"-bekymren.

Kommentar

• henriklh

citat:Tänkte du på G500? Den är rätt så kvick men en generation äldre än G400 som antagligen är den snabbaste av småttingarna, tillsammans med Casio QV-R40/41/51.
                                Ja, det gjorde jag. (jag trodde att det var D som i Dimage). Jag har faktiskt upptäckt det där med G400, men det som är irriterande med den är att den är Dyrare än G500 (iaf i pricerunner), fast den har färre Mpx. Casio har jag inte funderat på, men det ska jag absolut göra! Tack för tipset!

Nu har jag ju dessutom upptäckt att det finns ett UV-hus till Canon A-80 (har jag rätt bokstav nu?), men den är inte så snabb å andra sidan...

HILFE! /Henrik

Kommentar

Arbetssätt...