Tips på digitalkamera

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

[/quote]
    Ang optiken så fotar/fotade jag väldigt mycket med Canons plastbit 50/1,8 för typ 1200 spänn. Det är nog omöjligt att hitta mer skärpa för pengarna.
    [/quote]

Hur tycker du att objektivet funkar?? Är på jakt efter 50mm macro och har kikat på just detta objektiv. Har du någon bild att visa?

MVH
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Ralph
      Användare
      • May 2002
      • 736

Det fungerar kanon (canon?) men är inget att ha för macrofotande då närgränsen är halvkass, 45 cm om jag inte minns galet. Bortsett från det finns det inget att klaga på egentligen.

Sigma 50/2,8 eller Canons 50/2,5 är båda riktigt bra och kompletterar man med mellanringar kan man komma otäckt nära.

Eller spara en månad till och köp Tamron SP 90/2,8 eller Canon 100/2,8. Bästa macrogluggen jag har provat är nog Tamronen. Själv har jag en riktigt billig macro-optik då jag inte fotar så mycket macro (än), och den är ganska långsam men ger riktigt bra skärpa.

Den heter Soligor 100/3,5 och titta t ex på http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=89993 eller http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=114839 som båda är tagna med den optiken. Kostar typ 1600 spänn bara, men är egentligen för långsam för akvariefoto om man inte har tröga firrar, typ scalarer och sånt jox

Kommentar

• Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

Då blir det Sigmas 50/2,8 eller Canons 50/2,5 som jag kommer att slå till på. Kommer även att införskaffa en negativscanner så att man kommer åt orginalbilden och får en bättre upplösning.
        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• stiffe
          Användare
          • April 2002
          • 953

Fick idag kostnadsförslaget på reperationen av kameran,det fanns tre olika alternativ att välja på.1)Att godkänna reperationskostnaden på 2344:- 2)Att inte godkänna och få kameran tillbaka skickad med en undersökningsavgift på 500:- + moms och + ev returfraktsavgift.3)Att inte godkänna och att produkten(kameran)skrotas av Canon för att då slippa undersökningsavgiften.

Är det någon som tycker att det är lönt att lägga ner dom pengarna på att reparera den?
          mvh Stefan

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

Dom här har jag tagit med min Nikon Coolpix 4500:

Den går väl på runt 4500-5000 ny idagsläget tror jag. Billigt sätt att få smaka på de flesta manuella inställningar och börja lära sig hur allt hängerihop.

Nästa kamera skulle bli en D70 eller 300D beroende på hur övertygande dpreviews testbilder blir.
            http://www.defblog.se

Kommentar

• stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

Helt fantastiska bilder ni tar
              mvh Stefan

Kommentar

• Ralph
                Användare
                • May 2002
                • 736

Ja, CP4500:an är rätt grym på macro... Synd bara att den inte hänger med i "akvariehastigheten".

D70:n ser på papperet bättre ut än 300D på det mesta, och även D100 och 10D också på vissa grejor faktiskt, medan den är sämre på annat. Det lär inte vara något större fel på bildkvaliteten.

Kommentar

• Ralph
                  Användare
                  • May 2002
                  • 736

Skulle förresten nog inte själv lägga ut 2400 för att få den fixad, då den är värd kanske 1500...

Kommentar

• technofish
                    Användare
                    • January 2004
                    • 23

Jag tycker att Olympus C-4000 är helt ok och tar bra bilder.
                    540L Malawi/Tanganyika
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=139133

Kommentar

• magnuso

Har själv en D300 och är mycket nöjd, vi har nog Canon att tacka för att D70 hamnade på 10k o inte 15k har jag en känsla av

Är själv lite nyfiken på att se vad 10D mark II kommer att bli, för canon har lovat en hel del nya kameror i år så jag tvivlar inte på att de kommer nått mer. Dom har ju redan vräkt ut flera nya modeller i år

Har en Canon Ixus också men den läpar sig inte att ta inomhusbilder eller akvariebilder pga ingen manuell focus eller bra blixt.

Extern blixt kan vara att rekomendera för akvarie foto så se till att ha möjlighet att ansluta en sådan innan du köper nått.

Kommentar

• Ralph
                        Användare
                        • May 2002
                        • 736

citat:Ursprungligen skickat av magnuso

Är själv lite nyfiken på att se vad 10D mark II kommer att bli, för canon har lovat en hel del nya kameror i år så jag tvivlar inte på att de kommer nått mer. Dom har ju redan vräkt ut flera nya modeller i år
                        Den dyker som det låter nu inte upp förrän i september, men det är bara ryktesvägen. EOS 3D ska viss också komma då och även en ny "vanlig" EOS 3 som lär få ett V i beteckningen precis som 300V, 30V och 1V.

Den som lever får se!

Kommentar

• stiffe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 953

Som det är nu lutar det åt en Nikon coolpix 4500 måste säga att var defdac:s bilder som övertygade mig om detta.Tycker även priset till vad man får låter ganska så ok.Har oxå nosat lite på Canon S50 eftersom jag har haft Canon innan så är det kanske lite lättare att lära sig den kameran.
                          Ralph du skriver att det är synd att inte Nikon cp 4500 hänger med i akvariesvängarna tror du att Canon S50 skulle hänga med bättre?Har du,defdac,inga bilder som du tagit från akvariet så man kan få se hur de ser ut?
                          mvh Stefan

Kommentar

• defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

S40 har kortare shutter release lag (0.1 sek) jämfört med CP 4500:an på hela 0.3 sek. Så den hänger förmodligen med lite bättre än CP4500 om man ska jaga fisk.

Däremot har S40 en närgräns på 10 cm medans CP:n har 2 cm.
                            http://www.defblog.se

Kommentar

• stiffe
                              Användare
                              • April 2002
                              • 953

Hur är det med att kunna ansluta externa blixtrar?
                              Det var något jag saknade på min Canon S20.
                              mvh Stefan

Kommentar

• Ralph
                                Användare
                                • May 2002
                                • 736

Den stora boven är fokuseringen som inte alls hänger med, och så är det på många kameror. En kollega hade med sig sin 4500:a hem till mig när jag hade diverse Mbunas, och han fick inte en enda skarp bild. Nu har vi ju alla olika krav, men vi båda tyckte att det blev skräp.

Kommentar

Arbetssätt...