Tips på digitalkamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    Oj nu bara smällde det till. Jag har suktat efter D70-reviwen länge på dpreview och nu får man t om se fiskbilder! Helt underbart! Tack Micke!
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

      Jag har en vanlig systemkamera Minolta Dynax 505si. Men det blir kanonbra bilder bara man använder sig av film med ett lågt ISO-tal!
      100 eller lägre.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

      Kommentar

      • Bjarne Sætrang
        Användare
        • October 2003
        • 167

        citat:Ursprungligen skickat av Micke

        Det går säkert att förbättra mycket än, inte minst fototekniskt. Jag har inte hunnit ta mer än ett 30-tal fiskbilder med kameran.

        Kolla jämförelsen mellan D70 och D100 här;


        Priset i Sverige ligger strax under 10 000:- för huset och på omkring 12 500:- med det nya 18-80 objektivet.
        Takk for den linken Den hadde jeg ikke sett.

        Prisen er ca. den samme her i Norge for D70-huset. Hmmm... Ja, større akvarium og dig. speilreflekskamera kommer til å tømme bankkontoen for resten av året
        Mvh Bjarne
        www.aquadigital.net

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          Härliga bilder och skärpa du fått till med kameran, Micke...gör du något med bilderna innan du lägger upp dom eller är det "The Real Deal"?

          Färgerna verkar lite mattare gentemot de tagna av Nikon 601..??

          Riktigt fina "snapshots" upplagda på "Medlemmarnas bilder".

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            Skoj att du gillar bilderna Stefan. Bilderna är bara förminskade och beskurna. Att bilderna skiljer sig i fägmättnad beror nog mer på film och färginställningar än på själva kamerorna. Med den gamla kameran hade jag hittat en film som jag tyckte gav bra färgåtergivning. Nikon D70 har 3087 kombinationer av inställningar för färgläge, färgmättnad, vitbalans, skärpning, ton och nyans, än så länge har jag bara kört på auto-läge.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

              Har du lagt märke till Moiré-effekterna? Det kanske inte är något stort problem vid fiskfotografering. Hur mycket kostade din macro-lins (antar att Micro Nikkor 60mm klarar macro med tanke på bilden)?

              Spontant verkar bara D70:n spöa 300D om man kör i RAW/NEF-läge, och då försvinner ju dess snabbhet. Märkligt att den inte har ISO100.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

                "Moiré-effekterna"
                Nej inte vad jag har märkt. Jag tycker att det verkar som om problemet är uppförstorat för att hålla igång Nikon vs Canon debatten.
                Både D70 och 300D är så pass kompetenta kameror så att resultatet beror mer på fotografen än själva kameran .

                "Hur mycket kostade din macro-lins (antar att Micro Nikkor 60mm klarar macro med tanke på bilden)?"
                Jag köpte det för ett par år sedan för ca 5000:-, ett kanonskarpt objektiv som är värt sitt relativt höga pris.

                "Spontant verkar bara D70:n spöa 300D om man kör i RAW/NEF-läge, och då försvinner ju dess snabbhet."
                Den ska klara 3 bilder/sekunden både med JPG och NEF, i NEF-läge dock max 4 bilder i följd.
                I fiskfotosammanhang är slutarfördröjningen mycket viktigare och där spelar inte formatet någon roll.

                "Märkligt att den inte har ISO100."
                Visst hade det varit trevligt med ISO100 men jag har inte saknat det än.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  Micke: Grattis! Har mina sikten satta på en D70'a själv. Har kört en del med D100 och just den lins du har, och var mäkta imponerad. Det verkar som om de värsta kantigheterna i handhavandet av D100'n är borta, så D70'an låter som en dröm.

                  Vad gäller objektivet... Många verkar rekommendera macroobjektiv med längre brännvidd, vad anser du?

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                    Vad gäller objektivet... Många verkar rekommendera macroobjektiv med längre brännvidd, vad anser du?
                    Jag har även ett Tamron 90mm/2,8 som är ett erkännt bra macro. Eftersom jag vill vara så nära glaset som möjligt när jag fotograferar fiskar föredrar jag 60mm macro't eftersom det annars blir svårt att få med hela fisken. Till småfisk och närbilder är 90mm ok, annars föredrar jag 60mm.
                    Eftersom digitala spegelreflexkameror oftast har en bildsensor som ger ett mindre bildformat jämfört med vanlig 135-film får man dessutom ett mindre bildutsnitt med dessa kameror. I D70's fall får man multplicera brännvidden med 1,5 (300D 1,6) för att få samma bildutsnitt som med 135-film.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      citat:Ursprungligen skickat av Micke

                      Jag återkommer med fler synpunkter när jag använt kameran ett tag och när jag testat den tillsammans med den nya blixten.
                      Ja, jag lovade ju att återkomma när jag testat kameran ett tag och fått den nya blixten. Eftersom jag fick blixten i fredags och nu har hunnit ta ca 3500 bilder med kameran så är det väl dax med några ytterligare kommentarer.

                      Om jag tar det negativa först så får man en aning underexponerade foton med relativt svaga färger med kamerans standardinställningar. Nu är detta inte mycket att hänga upp sig på eftersom det är lätt åtgärdat med kamerans många inställningsmöjligheter. Dessutom finns det många bra "custom curves" att hämta hem, här finns ett par bra exempel;


                      Till det negativa hör också att programet Nikon Capture inte medföljer utan får köpas till för omkring 1500:-. Det ger bättre redigeringsmöjligheter av RAW-filer än det medföljande Nikon View, det behövs också för att överföra "custom curves" från datorn till kameran.

                      De positiva synpunkterna är desto flera:

                      Den är mycket snabb i alla avseenden, att starta, ingen märkbar slutarfördröjning och snabb filhantering. Autofokusen är också imponerande snabb med DX-optik.

                      Kortaste sluartid för blixtsynk är 1/500 s. (som jömförelse har Nikon D100 1/180 s. och Canon 300D 1/200 s.) vilket är en stor fördel vid akvariefotografering.

                      Jag avänder nästan uteslutande D70's RAW-format som ger filer på ca 5,5 mb och som ger stora möjligheter till efterredigering utan kvalitetsförluster.

                      Trots att det finns så många inställnings- och anpassningmöjligheter så är menyerna förvånansvärt lätta att lära sig.

                      Kameran känns rejäl att hålla i och alla reglage är (som alltid på Nikon-kameror) bra placerade.

                      Att lägsta ISO är 200 ser jag inte som något problem då ISO200 ger i princip brusfria bilder.

                      Blixten har jag inte hunnit testa så mycket än men hittills är jag mycket nöjd med den.

                      Optiken 18-70 DX som säljs i paket med D70 är jag mycket nöjd med, den är mycket prisvärd. Till akvariefoto är mitt favoritobjektiv Micro-Nikkor 60/2,8D som ger en knivskap skärpa.





                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        Bilderna du tagit med kameran visar klart på kvalitet. Rejält snygga foton har du lyckats ta också...speciellt så gillar bilderna på Labeotropheus Trewasvasae Thumbi West och Aulonocara Orange Blot.

                        Tänk om jag hade en sådan kamera istället för min urgamla Kodak webbkamera...

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          För att citera Fredrik Hagblom -"it is not cameras that take pictures, it is photographers" .
                          Visst är det skillnad på en webbkamera och en systemkamera.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            Hehe...givetvis så vill ju alla fotografer ta till sig äran...för det kan ju aaaaaldrig vara så att det är en kamera som gör fotografen...någonsin.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...