Det värsta som kan tänkas har hänt!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

Det låter otroligt att ett alukar med 10mm glas (själv har jag en 375:a med 6 mm) som vilar på själva ramen mot en plan yta och med frigolit innuti kan spricka helt plötsligt. Kan björksåpet varit ojämnt och skapat spänningar?

mvh,
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

Ja, det handlar ju i 9 fall av 10 om spänningar i bottenglaset. Att få akvariet i helt våg är viktigt.

Kommentar

• Per K
        Användare
        • July 2002
        • 19

Svar på lite undringar kommer här:

-Slängde karet för att jag dels var f-bannad men framförallt för att jag hade monterat in en egenhändigt gjord bakgrund som var silikonad med alla konstens regler...såg framför mig ett gigantiskt arbete med att ta loss bakgrunden och få bakrutan i normalt skick samt att nytt bottenglas skall monteras osv, inte värt besväret idagsläget då det antagligen dröjer tills jag flyttar och vågar ta upp hobbyn igen...

-Akvariet är av måttet 125*60(djup)*50(höjd), inget standardmått alltså. Skåpet var måttbeställt av snickare och är i oerhört bra skick vad gäller mått, rakhet osv.

Jag tror på teorin att tidigare placeringar har gjort spänningar i glaset och att denna tredje placering gjorde att det blev för mycket alternativt att det var någon defekt i glaset från tillverkningen...?

Första placeringen akvariet hade var på ett golv som inte var rakt och därför fick skåpet korrigeras med tassar så att det kom i lod. Kan kanske ha betydelse?

Kommentar

• Uffeman
          Användare
          • February 2004
          • 234

Beror det inte rätt mycket på HUR man fördelar vikten av stenarna i karet också. Om alla stenarna ligger i mitten på glasskivan i karet eller om de ligger utspridda i hörnorna måste spela stor roll för olika spänningar som kan uppstå.

Förresten vilken soptipp ligger karet på ?
          ...skojar bara...

Kommentar

• Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

Jo det kan nog ha en del med flyttningarna att göra. Jag kan tänka mig att ett kar liksom sjunker till rätta med sina elastiska fogar på en plats och står säkert där. Om man sedan flyttar det och denna gången tvingar det lite i en annan riktning så måste fogarnas elasticitet lyckas följa med annars blir det spänningar i glaset. Det är möjligt att ett kar kan ha svårt att flyttas många gånger just på grund av sådana små belastningsvariationer. Nåja, det var min fundering i alla fall.

Direkt belatsning av stenar tror jag inte är så farligt förutsatt att det inte ligger ett gruskorn under. Glaset är faktiskt ordentligt starkt. Det var inte länge sedan jag tappade en sten över 30 cm från botten i ett tomt 250-liters utan att något hände.

mvh,
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

....men jag fick lite rull på en sten i mitt 576L som slog i framrutan i sakta mak och nu har jag en liten kross-skada ca 0,5mm diameter i framrutan....
              fish r friend

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Bör väl kanske sägas att det är väldigt ovanligt med vattenskador pga akvarier - procentuellt sett i förhållande till antalet så står diskmaskiner för betydligt fler vattenskador än akvarier.
                Har lite svårt att tro att ett akvarium skulle gå sönder pga att det flyttats några gånger (förutsatt att det inte finns några transportskador förstås).
                Sannolikare är sådant som ojämnt underlag etc.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

Kommentar

• Per K
                  Användare
                  • July 2002
                  • 19

Om det är sant det som Kjell säger att det inte är troligt att skadan uppkommit pga att karet har flyttats några gånger har jag i alla fall svårt att förklara vad som hände. Akvariet ställdes i våg med hjälp av vattenpass och som tidigare sagts stående på ett björkskåp. Jag tror nog mer på "flyttteorin" även om jag inte kan förklara det ur fysisk aspekt mer än att det skapats spänningar i glaset vid tidigare placeringar och att det nu sprack pga ny placering...???

Kommentar

• Micke H
                    NCS Medlem
                    • October 2003
                    • 144

Hej Per
                    Det låter som att du har haft akvariet stående med glaset direkt mot björkskåpet och inte haft någon frigolit i mellan. Det behövs inte mycket för att du skall få spänningar i glaset då.
                    Det räcker med ett litet gruskorn, så blir trycket väldigt stort på just den punkten. Har du frigolit mellan glas och skåpet så sjunker gruskornet in i frigoliten och belastar därför inte glaset på en koncentrerad punkt.

Micke
                    540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Per K
                      Användare
                      • July 2002
                      • 19

Svar till Micke

Karet är ett aluram-kar ståendes på ramen mot skåpet. Kraften skall tas upp av ramen och genom ställningen eller skåpet i detta fallet. Ett sådant kar skall vila på just ramen utan en frigoliskiva, däremot fanns det frigolitskiva på insidan för att just fördela vikten av sten och grus

Kommentar

• Gotrek
                        Användare
                        • September 2003
                        • 64

Hej Per!
                        Jag är till 99% säker på att du fått spänningar i skåpet.
                        Det räcker med att du spilt lite vatten på skåpet för att trät skall ändra sig. Kollade du så att karet ståg i våg efter att du fyllt på med vatten? (golvet kan ha rört sig)
                        Patrik

Kommentar

• NEMO

Tja!!
                          Jag har fått lära mig att det inte är så noga att akvariet just står exakt i våg.Dessutom är det väldigt svårt att mäta sig till det med v-pass.Det viktiga är att det inte är sneda belastningar i bottenglaset.Så här ställer jag MINA burkar.Jag mäter ungefärlig våg med v-pass,sedan drar jag fram karet några cent utanför ställningen.Sedan tar jag tag i framkantens ena sida och lyfter,försöker känna ungefärlig tyngd,tar tag i andra ändans sida och lyfter är det då viktskillnad mellan sidorna får man höja i den lättare sidan.Jag har burkar som lutar flera cent från ena till andra sidan,är inte det minsta orolig.(Jag har dem visserligen i lokal men ändå)

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Hemskt tråkigt Per K, och jag förstår frustrationen över händelsen.

Jag tror dock på teorin om byrån/skåpet. Du har nog fått spänningar där som sedan satt spänning i aluramen och vidare på glaset.

Det behövs ett ganska rejält skåp för att den inte skall ge vika på skivan ovanpå byrån. En fråga som jag undrar över är hur skåpet är byggt...vad stöder skivan på skåpet som akvariet stod på?

Ett skåp är starkt på kortsidorna, men betydligt svagare på långsidorna där t ex dörrar eller lådor finns. Detta gör att stabiliteten kan ha rubbats och att skåpet kanske har "säckat" lite.

Jag har själv haft ett 100L akvarium ståendes på både en byrå och inuti en bokhylla och bägge gångerna har jag hört låga "knäppningar" från träet på dessa. Jag oroades av det och valde att bygga en ställning istället. Nu väger ju ett 375L väldigt mycket mer och därför krävs ju en ganska kraftig möbel för att hålla vikten. Ett skåp ämnat för annat än att ha en sådan tyngd ovanpå skulle jag vilja kalla för en stor riskfaktor. Nu kanske skåpet var gjort för denna tyngd...det vet jag ju inget om.

Kommentar

• Per K
                              Användare
                              • July 2002
                              • 19

Hej Tricella!

Skåpet är gjort utav en snickare som själv har stor erfarenhet av akvarier. Han har själv varit medlem i Göteborgs ciklidgrupp berättade han. Skåpet är gjort som en ställning och saknar skiva. Fungerar alltså som en vanlig ställning till akvarier, fast här gjord i trä. Jag kan inte se att det skett någon förändring av skåpet, en gedigen konstruktiuon helt enkelt. Jag tror mer på "flyttteorin", se tidigare inlägg. Frustrationen har ännu inte lagt sig...

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Ok.

Jag har själv tappat en stor stenbumling rakt ned på bottenglaset så det durrade i hela akvariet och jag började svettas av bara tanken på att nu ryker akvariet...

Kanske har ni tänjt på silikonet genom att vinkla akvariet när ni flyttat det...hur som helst så är det oerhört tråkigt. Men ge inte upp hobbyn även om det känns fruktansvärt tungt nu.

Kommentar

Arbetssätt...