Brummande Juwel-filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • October 2002
    • 98

    Brummande Juwel-filter

    Hej!

    Har köpt ett nytt akvarium - Juwel 70 liters med "inbyggt" filter. Men, det DÅNAR något fruktansvärt! Kan inte ha igång filtret då jag får huvudvärk av det brummande ljudet. (Nej, det bor inga fiskar där ännu...)

    Är det någon annan som har problem med brummande innerfilter? Från Juwel? Eller kan det vara mitt som är kasst? Jag funderar på att "skära" loss filtret och sätta i ytterfiltret som vi har till vårat 240 liters. Och köpa ett Eheim 2226 och ha där uppe... Vad tycker ni?

    /snysop
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #2
    Är du säker på att utblåsröret inte tar i hålet? Mickla lite grann så försvinner ljudet säkert. De är annars ganska tysta de här juwefiltren.
    Anders L

    Kommentar

    • Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

      #3
      Har också ett Juwel 70 liters med "inbyggt" filter...det är helt "ljudlöst"... prata med din butik, det verkar vara ett garantiärende.

      /Hasse

      Kommentar

      • Mattias Olsson
        Användare
        • September 2003
        • 328

        #4
        Jag har ett juwel 300l och min juwel-jumbopump brummade också i början... jag ringde och pratade med dem där jag hade köpt akvariet och förklarade. Sedan skickade dem en ny pump till mig och den "dåliga" skickades tillbaka till leverantören. De ska definitivt inte brumma som du beskriver! Min går nu tyst och fint =)

        Kommentar

        • imported_n/a

          #5
          Nu brummar det hos mig också! Igår kväll när jag gjort ett vanligt regelbundet vattenbyte och återstartade pumpen började det brumma´i pumphuvet, hmm tänkte jag det har nog blivit en luftficka i pumphuvudet. Jag plockade logg det (enl bruksanvisningen) och tänkte att det är lika bra att göra rent det nu när det ändå är loss. Sagt och gjort så sköljde jag av det under rinnande vatten och skrubbade med en topz. Pumpen sattes tillbaka i akvariet och jag var noga med att få ut all luft. När stömmen kopplades in så lät det mer än någonsin... Hur jag än försökte så minskade inte ljudet.

          Stackars fiskar, tänk er att grannen hela natten står och borrar i din sovrumsvägg hela natten (och dagen) med en slagborr...

          Det verkar som jag får köpa en ny pump, frågan är bara var finns en zoohandlare som för Juwel i gbg eller borås, stället jag köpte akvariet har lagt ner pga tidsbrist. Det kanske är idé att uppgradera till en pump med något högre kapacitet. Den nuvarande är på ca 400 l/h och akvariet är på 125L (Rio 125).
          /mikael

          Kommentar

          • snysop
            Användare
            • October 2002
            • 98

            #6
            Johmi, Herkules Zoo på Hisingen! Eller Kungsmässans Zoo i Kungsbacka.

            Nu har vi fått bytt pump, fick en lite större pump och den är aningen tystare - det vibrerar/dånar inte riktigt lika mycket, men det är fortfarande alldeles för högt för att ha igång det. Jag förstår inte varför det låter så mycket. Alla säger att Juwel är tysta, men våra pumpar låter lika mycket som en liten extern luftpump. :-/ Ett vanligt Eheim-innerfilter med sugproppar hade säkert låtit mindre.

            Eller, hur mycket låter era Juwel? Är det ett dovt brummande? Eller är det något sånär tyst med lite ljud från själva rotorn?

            /Karin - som känner för att slänga akvariehobbyn i sjön... :-/

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Mitt jumbojuwel hör jag inte, det enda som hörs e lite skval från utsuget. Om den inte ligger mot filterhuset eller så. Ett ytterfilter låter mera i så fall.
              Anders L

              Kommentar

              • Staffan
                Användare
                • April 2002
                • 14

                #8
                mitt juwel låter inte heller mycket. endast när utblåset ligger emot filterboxen börjar det dåna.
                mvh
                Staffan

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

                  #9
                  Mitt Juwel-filter är helt tyst. Inget brummande, inga vibrationer.

                  Kommentar

                  • Trandem

                    #10
                    Samma här, mitt Juwelfilter är tyst (Rio 300).
                    MVH
                    Magnus Trandem

                    Kommentar

                    • snysop
                      Användare
                      • October 2002
                      • 98

                      #11
                      Ni hör alltså inget dovt dån/muller när ni står ca 4 meter bort? Det gör nämligen jag... :-/

                      Kommentar

                      • Micke_A
                        NCS Medlem
                        • January 2003
                        • 638

                        #12
                        Hej

                        Jag kör numera med en Fluval 4 i mitt Juwel Rio 240, för pumphuvudet började vibrera i "huset", så det lät och hade sig. Var nog minst lika jobbigt att lyssna på för fiskarna som för mig, så jag hade pumphuvudet löst i ett tag, men bytte se´n till en Fluval 4.

                        MVH Micke
                        MVH Micke

                        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                        Kommentar

                        • snysop
                          Användare
                          • October 2002
                          • 98

                          #13
                          Micke A, Hur fick du loss filtret? Rakblad, slita och dra? Vet inte hur hårt det sitter, har inte vågat rycka.

                          Hur är fastsättningen på FLuvalen? Sugproppar?

                          /Karin

                          Kommentar

                          • Micke_A
                            NCS Medlem
                            • January 2003
                            • 638

                            #14
                            Hej

                            Snysop: Minns inte riktigt, men jag har för mig att det lossnade av sig själv efter ett tag, behövde nog aldrig slita loss det. För när jag väl skulle ta bort det satt det redan löst, om jag minns rätt.

                            Ja, de nya Fluvalpumparna har bara sugproppar, medan de gamla hade sugproppar, och en grej man kunde hänga pumpen över kanten. På de gamla behövdes det, för de sugpropparna var inte särskilt bra, har jag tyckt mig märka. De nya är däremot mycket bättre verkar det som, mer kupformade. Eftersom kanterna på Juwelakvarierna är rätt höga, så tror jag det där hänget inte funkar, jag tror inte pumpen kommer ner tillräckligt långt, utan man måste nog använda sugpropparna. En kul grej är att om man tar ur originalpumphuvudet ur "huset", så har det spår där Fluvalens hållare till sugpropparna passar. Åtminstone till Rio 240.

                            MVH Micke
                            MVH Micke

                            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                            Kommentar

                            Arbetssätt...