Fjärilsciklid tråd!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • April 2003
    • 429

Fjärilsciklid tråd!!!

Denna otroligt vackra fisk har fångat mitt intresse.
    Jag har aldrig haft dem.
    Så jag behöver hjälp med mer info från Er![:p]

Namn: Mikrogeophagus ramirezi, fjärilsciklid

Hur många ska man ha av Fjärilscikliden??
    (jag har ett 500 liters kar 160*50*60, med 4-5 Heros Notatus, endast 2-3 cm idag men de växer snart till sej och blir som vuxen ca 25 cm, jag planerar oxå att ha ett stim med nån passande tetra.)

Vatten värden och temraturer skulle passa perfekt ihop med mina Heros. De vill oxå ha relativt varmt vaten, mjukt och högt ph.
    Täta vattenbyten är en självklarhet, en gång i veckan!

;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Man brukar ju köpa en liten grupp så dom får para ut på ett naturligt sätt 5-6st.

Dina tetror är jag lite orolig för eftersom en hantel på 25cm drar i sig en del små tetror. så välj lite större tetror. Synd att Kongotetran inte är från sydamerika annars hade den varit ett hett alternativ, tycker nog att det är den snyggaste tetran.

Mvh Ola
    ola lindeberg

Kommentar

• Lejonmarie
      Användare
      • April 2003
      • 429

Ok 5-6 stycken!
      Låter trevligt att ha en liten grupp med dem.
      Ja har oxå hört två par, men en liten grupp kanske är bättre?

Betyder det att det kommer att bli några par ur den gruppen och sen så får man ta bort resten!?

Nån tetra, helt riktigt, det måste vara en variant som är lite större jag håller på att kolla på det.
      Vill ha en stimfisk i en röd stark färg!
      Har kollat på Rosentetra, Dolkstistetra, Kilfläcksrasbora. Men har inte bestämt mej för vilken som är lämpligast.
      ;-) LejonMarie
      540L Vieja synspila
      500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

röd stark färg, röd fantontetra. gillar iof lite kallare vatten men endå
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Köper du 6st fjärilar så har du rätt mkt tur om du får 3+3 alltså 3par. Man köper en liten grupp så man är säker på att få ut ett eller flera harmonsika par. Dom som blir över kan du sälja vidare om du vill. Du kan också ha dom kvar om det funkar bra.

Har aldrig haft Hantlar men att kombinerar bjässar på runt 25cm med tetror på ca 5cm kan väl inte sluta med ett lyckligt slut? Det hjälper ju lite om fiskarna får växa upp tillsammans. Där får någon med egna erfarenheter komma in...

Vuxna Diamanttetror är snygga dock inte röda...

Mvh Ola

Mvh Ola
          ola lindeberg

Kommentar

• Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • January 2003
            • 513

i vilken längd blir dom könsmogna?????

Kommentar

• Lejonmarie
              Användare
              • April 2003
              • 429

Ok en grupp på 6 st med Fjärilar blir det!!
              Sen får vi se hur de artar sej!

Ja det är svråt at hitta nån stimfisk med lite storlek som kommer att klara ett vuxan hantalar.
              Dolksticktetran är lite större 8 cm och hög rygg (går inte in i munnen på hanteln såå lätt)

Nån som har erfarnhet att hitta en passande stimfisk till bjässarna [:p]

Ps, just nu så har jag en liten grupp med korall Platy samman med Hantlarna, de är fina i färgen och det blri lite mer rörelse i karet.
              Kanske kan vara nått att jobba vidare ¨på? de blir ju 6 cm så lite större de oxå!!
              ;-) LejonMarie
              540L Vieja synspila
              500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Lejonmarie
                Användare
                • April 2003
                • 429

Gosatta:
                citat:röd stark färg, röd fantontetra. gillar iof lite kallare vatten men endå
                Tror du att det skulle funka med Rödfantontera, fast vattentempen är så passa mycket högre, färgar de ut som de ska ändå?
                Nog stora?
                Den har ju en djup härlig färg och är fredlig! [)]
                ;-) LejonMarie
                540L Vieja synspila
                500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Lejonmarie
                  Användare
                  • April 2003
                  • 429

Hej

Nu har jag köpt sällkspasfiskar till mina Heros Notatus!

3 par (6 stycken) Fjärilsciklider!

Fjäliscikliden tycker jag har en härlig mix av regnbågsfärger och verkar vara trevlig. Det ska bli intressant at se vad som händer med den lilla gruppen!

Jag köpte Glycops (eller nått liknande) för att få fram de rätt färgen på både Rio och mina Hantlar.

Jag valde Rio Tetran för att den är vackert två färgad och även rel lätt att få tag i så man kan kompletera med flera.
                  Men ändå så har jag uppfattat den som långt ifrån vanlig ändå!
                  ;-) LejonMarie
                  540L Vieja synspila
                  500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• morphide
                    Användare
                    • January 2004
                    • 49

Har dragit igång ett 180l kar (biotop sydamerika) för att hålla fjärilar i. Idag går där 2+2 men jag skulle gärna utöka dessa två par om det är praktiskt möjligt.

För övrigt så skall det gå en grupp corydoras och eventuellt några bilbukar/tetror om utrymme finns.

Någon rekomenderade att jag hellre skulle köra med någon apisto som komplement till fjärilarna, men det har jag bara som en "nödlösning". (mest intressanta verkar vara hongsloi 2).

Är det rekomenderbart att gå upp och köra 5 par i karet ??
                    Hur stora "revir" tar de i anspråk ?!
                    Karet är inrett med massor av gömmen/skrymslen och uppdelningar.

Har ni tips på andra invånare till karet så mottages detta tacksamt.
                    /// morphide

Kommentar

• matt.is
                      Användare
                      • September 2003
                      • 386

Har man flera fjärilar än tex bara ett par, är det som redan sagts, lättare att få ut par som harmoniserar. Dessutom blir det mera fart på fjärilarna, då de kommer att konkurrera om honorna, reviren etc - än om de sattes tillsammans med tex en apistogramma. Att de småkivas är mycket underhållande...

Kommentar

• Linda A
                        Användare
                        • July 2002
                        • 404

citat:Lejonmarie:Vatten värden och temraturer skulle passa perfekt ihop med mina Heros. De vill oxå ha relativt varmt vaten, mjukt och högt ph.
                        Täta vattenbyten är en självklarhet, en gång i veckan!
                        Måste bara ändra lite där.. Fjärliar vill inte ha högt ph.. Snarare lågt.. Men det kanske var det du menade..

Gärna under 6,5 alltså..
                        Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

Kommentar

Arbetssätt...