If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Så du menar alltså att alla som använder detta forum är förblindade av forumets "maktelit" som endast ger råd som det du angett i ditt inlägg?
Är inte det att se ner på andras förmåga att tänka själva? Det är väl ingen här som styr någons handlande genom att ge råd om det som de frågar om...eller ge råd om det man har erfarenhet av. Att flertalet inte har erfarenhet av dyra lösningar gör ju att det inte diskuteras så ofta här. Är dessa hobbyister av sämre art än det du nu kallar dig, bs?
Du kan själv skapa diskussioner genom att starta ämnen om det du anser vara intressant. Då får du också folk som vill diskutera det som du har i åtanke. Denna tråd handlade inte om det du ville förmedla och när ingen tog till sig ditt råd så blev du istället provokativ...
Att du sedan går ut och attackerar forumet i sig säger väl mer om dig själv än om alla andra här. Forumet är till för diskussioner om allehanda ämnesområden...inte att anvisa folk om vad som är rätt eller fel i denna hobby efter dina egna uppfattningar.
Jag läser gärna dina inlägg när de är relevanta och faktarika då jag vet att du innesitter god kunskap inom akvaristiken. Den bit som du för fram behövs för att bredda forumet...men tyvärr verkar det som om de dyra lösningarna inte är anpassat till de medlemmar som skriver här (enligt dina egna uppgifter).
Kuriosa:
"Aquastar" - inget rör jag varit nöjd med.
"Grolux" - inget rör jag varit nöjd med. Ljuger mycket om fiskarnas verkliga färg och är sunkigt.
"Hemmaodlade fiskar är bra" - Varför inte? Vad är fel med det?
"Det är bäst att köpa sin fisk hos privatodlare" - Det stämmer inte enligt vad man kan läsa på forumet. Där skrivs mycket om VF och inköp hos olika zoohandlare. Ciklidhobby och Aquarium Malawi nämns ofta.
"Fiskar är för billiga" - Ibland är det så...även hos Zoohandlare!
"AquaMedic är för dyrt" - Ja för de flesta hobbyutövare så kanske inte pengar finns till sådana inköp även om det råkar vara det bästa.
"Project är en mycket bra pump" - Jag har sällan sett detta råd. Däremot råd om Eheim syns betydligt oftare.
"Filtermatta är en mycket bra filtreringsmetod" - Jepp. Det tycker jag pga att det är en enkel lösning och den fungerar riktigt bra. Givetvis finns det bättre alternativ...men då sticker också prisnivån iväg...troligtvis på tok för hög nivå för gemene hobbyist.
Nu verkar du slå vilt omkring dig, bs. Först attack på val av pump, sedan tjafs med medlemmar och nu till slut attack mot forumet i sig.
citat:Vilken socialt orealistisk dynga! Var får du allt ifrån?
Är diffen 1500 kr en klass-skillnad?
Jag får det från verkligheten. Jag har varit arbetslös och levt på halva existensminimum under ett halvår. Jag har gjort lumpen och kvitterat ut 31kr/dag. Jag har varit student som missat studiemedel en termin. Jag har varit tonåring och aldrig haft mer än 200:- i månadspeng. Jag har packat hamburgare för 30,50kr/timme. Jag är gift och har barn och vi har inget överflöd av pengar - jag kan inte ensam välja att prioritera upp akvariehobbyn på bekostnad av saker och aktiviteter till resten av familjen. Det är inte synd om mig, och jag har allt som är viktigt för mig i livet, och just nu är det inte särskilt knapert ekonomiskt heller, men jag vet vad jag pratar om när jag säger att 1500:- kan vara en j-a massa pengar.
Några poänger som gått dig förbi:
A: Det handlar inte bara om 1500:- i skillnad - pumpen är bara en detalj man behöver köpa. Ska man genomgående välja det bästa och strunta i priset så kostar akvariehobbyn riktigt mycket pengar. "bs" säger att han lagt ner 100 000:- på sitt akvarium, och jag har inget problem med det, men ska man lyda alla hans råd så blir akvariehobbyn faktiskt otillgänglig för en stor del av befolkningen. Självklart är det både trevligt och välkommet om han kommer med sina rekommendationer, särskilt när han delger oss sina erfarenheter och kunskaper om grejerna. Mitt problem är när han går på som om alla självklart ska köpa det bästa, oberoende av pris, eftersom han själv gjort det.
B: Det går fortfarande inte in att även 1500:- är en stor summa pengar för många människor. Om man inte känner till den andres ekonomi ska man ge tusan i att tala om för dem hur lätt eller svårt det är att hosta upp 1500:-. Det vet de bäst själva. Om du t ex var värnpliktig med 66kr/dag i ersättning, hur skulle du se på att lägga 1500:- mer än du tänkt dig på en pump?
Den här sjuka tråden handlar inte om billig eller dyr utrustning. Den handlar om attityder. Det är två attityder som retar mig till vansinne:
1. "Jag har köpt en dyr pump och jag hade ju råd med den, så det har självklart du också."
2. "Jag rekommenderar en dyr pump. Det finns självklart inga andra pumpar som är nästan lika bra -- allt som är billigare är totalt skräp."
Det har förresten tillkommit en attityd till på min lista:
3: "Det är synd om mig. Alla mobbar mig för att jag inte tycker likadant som de. Det de retar sig på är självklart märkena och lösningarna jag rekommenderar - det kan ju absolut inte vara min attityd som är problemet."
citat:Vilken socialt orealistisk dynga! Var får du allt ifrån?
Är diffen 1500 kr en klass-skillnad?
Den här sjuka tråden handlar inte om billig eller dyr utrustning. Den handlar om attityder. Det är två attityder som retar mig till vansinne:
Det har förresten tillkommit en attityd till på min lista:
3: "Det är synd om mig. Alla mobbar mig för att jag inte tycker likadant som de. Det de retar sig på är självklart märkena och lösningarna jag rekommenderar - det kan ju absolut inte vara min attityd som är problemet."
Det är defenitivt inte synd om mig, jag har enligt många provokativa åsikter i de flesta ämnen,jag lider inte på något sätt.
Det jag tycker är märkligt är att inte kunna bli bemött med sakliga argument istället för personangrepp.
Jag frågar mig fortfarande varför en Aquaclear är mer prisvärd än en Turbelle. En Discus kan kosta 1000 SEK ändå tycker vissa (i andra trådar att fiskar är för BILLIGA!!!). En ATK pump kan kosta 8000 SEK ändå är en Turbelle helt oöverkommlig för de flesta!! Köper man en Turbelle 600/ på nätet från Tyskland kostar den 600-700 SEK + frakt.
Slutligen vidhåller jag att debatten om SAKÄMNEN inte PERSONANGREPP är för förutsägbar och förenklad.
Att de som har avvikande åsikter eller andra infallsvinklar på saker
skulle bli tvugna att "dagtinga" med sin egen övertygelse för att slippa personangrepp vore förödande för en fri debatt.
(Är detta ett forum där man debatterar och framför åsikter eller en "frågesite" där vissa svarar på frågor från oss okunniga?. [?]
Du räknar, läser och förstår som f*n läser bibeln, bs...
"Prisvärt" för mig menas, den bästa produkten alla kategorier i den prisnivå jag kan köpa...inte den bästa produkten oavsett pris.
Att bs och Henkedeh har råd med dyra akvarieprylar beror troligtvis endast på prioritering. Vi lever alltså liknande liv allihop, men väljer (eller är tvungna) att prioritera olika.
Jag skulle kunna köpa Tunze pumpar utan problem, men då skulle jag vara tvungen att dra in på annat. Jag har valt att hålla min hobby på lagom nivå och känner att det fungerar fint för mig.
Rättvis jämförelse på pumpar som varit i diskussion:
Om man skall jämföra pumpar så bör man jämföra liknande kapacitet och även pumpar av samma funktion. I ett tidigare inlägg jämförde Henkedeh Aquaclear 802 med en Tunze Turbelle Stream 6100 vilket är helt felaktigt. Denne Tunze är inte en powerhead i samma kategori som Aquaclear då den ej är ämnad för att ha filter med. Denne Tunze pumpar 4000-12000L/h medan Aquaclear till synes pumpar 1514L/h. Med andra ord så var den jämförelsen helt fel och direkt missvisande.
Givetvis förstår jag att både bs och Henkedeh troligtvis har bättre akvarium, bättre teknik och snyggare fiskar...men hör och häpna...jag bryr mig inte ett skit om detta då jag är fullkomligt nöjd med det jag har. bs kan skryta runt på detta forum bäst han vill, men någon eloge för sin attityd gentemot andra personer på detta forum kommer jag aldrig att tilldela denne medlem.
citat:Att de som har avvikande åsikter eller andra infallsvinklar på saker
skulle bli tvugna att "dagtinga" med sin egen övertygelse för att slippa personangrepp vore förödande för en fri debatt.
Hur beter du dig emot de medlemmar som har avvikande åsikt från din syn att se på saker och ting? Du är duktig på att snacka men värdelös på att hålla en ödmjuk respektfull dialog.
Jag avslutar nu min diskussion i detta ämne då det tydligt inte går att få t ex bs att förstå vad som menas med tråden. Detta är det mest makalösa jag varit med om på detta forum.
bs: Du undrar varför folk inte bemöter dina fakta istället för din person. Kan det bero på att dina inlägg ofta består av 10% fakta och 90% attityd, och dessutom en riktigt dryg sådan? Provokativa åsikter blir du inte sågad för här, men en dryg attityd lär alltid få dig sågad. Istället för att skriva "Köp en Turbelle. Den är dyrare, men mycket bättre. De alternativ ni diskuterar är bara skit." och dra på dig en massa eld skulle du kunna göra som alla de som kan diskutera utan att få en massa skit: "Jag tycker du ska överväga att köpa en Turbelle XP3 istället - du kan få den för ca 700:- på aquaristic.net och den har följande fördelar: bla bla bla...". Jag vet att du har gott om kunskaper och erfarenheter, men vi får inte se särskilt mycket av dem - mest ser vi kortfattade inlägg med lite fakta och mycket attityd.
Jag gissar att det här inlägget kommer följas av ett från dig, där du återigen klargör att alla försök att förklara för dig att du har en knepig attityd går dig helt förbi. Jag får i så fall erkänna att min förmåga att förklara är otillräcklig, och låta det hela bero. Jag låter därmed dig eller någon annan få sista ordet. Jag hoppas vi möts i sakliga diskussioner om fakta och erfarenheter i framtiden.
Kommentar