Sicce shark 5 pumphuvud

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

citatjälvklart får man ha sin synpunkt om saker och ting. Du förkastade Aquaclear som skräp...
    Då ska jag säga hur min Aquaclear 802 var så får du själv bedömma vad du vill kalla den för...

Den lät otroligt mycket utan syreslangen på och när man satte på den så lät den ännu värre (omöjligt att sova i)
    Pumpen kunde ibland bara stanna på natten och inte gå igång igen förens man ger den en "knuff"

Jag kallar det skräp!

citat:Tunze Turbelle Stream-serien är inte heller anpassat för filtrering, utan cirkulation. Som jag ser det så verkar även Tunze mer inriktade på saltvatten än sötvatten...
    Helt riktigt!
    Den är egentligen till för saltvatten och inte anpassad för filtrering!
    Varför valde jag då denna pump ?
    Jo för att om 2veckor så står det ett 1690 liters akvarium på mitt rum

Sen kanske man ska säga att det bara är Stream serien som är mer inriktad på saltvatten...Och kanske Classic serien som är luftkylda för att slippa värmen som brukar bli över sommarn i saltvattenskar men även i sötvattenskar,många här på forumet brukar snacka om att deras akvarium har temp på över 28 på sommarn...(icke diskuskar)

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Jag kan hålla med om att de större Aquaclear lämnar övrigt att önska, men de mindre är faktiskt väldigt bra. Syreslangens funktion är däremot inte alltid så bra.
      Du hänvisar däremot till EN Aquaclear som du använt...jag vet inte om det är så rättvist att betygsätta hela serien efter den erfarenheten...vad tycker du?

Men återigen...ämnet handlar inte om TUNZE mot resten av världen. Det handlade om SICCE SHARK 5...

citat:Jo för att om 2veckor så står det ett 1690 liters akvarium på mitt rum
      Det är bara att gratulera. Trevligt för dig Henke.

Kommentar

• spec_mats

" Jag tror en massa människor har råd med Audi A8 också. Om man säljer villan och flyttar till en etta på någon liten ort, säljer barnen till illegal adoption alternativt slavarbete, sätter dit frugan för något grovt brott så att hon inte kan hindra försäljningen av barnen, drar ut eventuella besparingar i form av guldplomber, börjar leva på rotfruktssoppa sju dagar i veckan osv, så har man snart sparat ihop till sin Audi A8. Jag hoppas du blir glad när du går in på ett forum om bilköp och envist får rådet att du ska absolut köpa en Audi A8 -- att du inte tycker dig ha råd är irrelevant, eftersom du säkert kan ta dig råd, och eftersom alla bilar i 200 000kr-klassen som du överväger är total skit i jämförelse. Du ska inte välja vad din bil får kosta, det ska någon snubbe på ett bilforum.

Jämför gärna med cigaretter också. Rökare är så inne i sin skit att de inte kan välja bort det. Rökare kan säga till sina barn att de tyvärr inte har råd att betala ut barnens veckopengar den närmsta månaden, men att det tack och lov finns pengar till den vanliga tobakskonsumtionen. Det har jag lärt mig den hårda vägen.

Du väljer att bo i en billig villa. Jag "väljer" att bo i en hyreslägenhet för 8500:-/månad, eftersom man inte kan välja ett billigt boende i Stockholm, i alla fall inte om man vill hinna träffa sina barn innan de somnar på vardagarna. En del "väljer" att göra lumpen och tjäna 66kr om dagen. Andra "väljer" att vara tonåringar och ha ganska lite makt över sina inkomster, och kanske väljer de t o m att inte jobba extra efter skoldagen utan istället umgås med vänner för att ha en chans att växa upp till helt vanliga, fungerande människor istället för sociofober.

Under vissa förutsättningar kan man styra sitt liv så att man kan köpa det bästa av allt till sitt akvarium. Alla har inte de förutsättningarna. Av de som har de förutsättningarna är det inte alla som vill försaka det de skulle behöva försaka för att köpa det bästa till sitt akvarium. En del skulle kanske kunna köpa antingen VF ciklider och en nästan knäpptyst pump eller några fina odlade Guppy och en knäpptyst pump, och vissa av dem kommer då välja en nästan knäpptyst pump.

Respektera alla dessa människor. Respektera deras förutsättningar. Respektera deras val."

Vilken socialt orealistisk dynga! Var får du allt ifrån?
        Är diffen 1500 kr en klass-skillnad?

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • October 2002
          • 405

[quote]citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

Jo för att om 2veckor så står det ett 1690 liters akvarium på mitt rum

Ett 1690 liter!!! Att skriva så visar på Din taskiga attityd och totala brist på empati tänk på alla oss som inte har råd. Du tillhör överklassen och kan strö pengar omkring Dig. Du kanske t.o.m. rekommenderar 1690 liter???? (Du kanske t.o.m. rekommenderar att köra Audi A8???? Usch och fy!!!

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Det där irriterar mig oerhört, bs. Fruktansvärt drygt och löjligt provokativt inlägg...det visar vilken typ av människa du är.

citatu tillhör överklassen och kan strö pengar omkring Dig.
            Var lite ärliga nu va...annars skrattar jag snart ihjäl mig.

Kommentar

• THOMAS.H
              Användare
              • May 2004
              • 48

Lägg ner!!!
              Har detta blivit ett pajkastar forum eller!!?
              All denna skit för en pump,om ni vill fortsätta så mejla till varandra,ni kommer inte nå närmre än så här.[V]
              TH

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • October 2002
                • 405

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Det där irriterar mig oerhört, bs. Fruktansvärt drygt och löjligt provokativt inlägg...det visar vilken typ av människa du är.

citatu tillhör överklassen och kan strö pengar omkring Dig.
                Var lite ärliga nu va...annars skrattar jag snart ihjäl mig.
                Detta är exakt vad "fredrikr" skriver(men han är en fin människa för han säljer inte sina barn till illegal adoption.[:0]

Kommentar

• Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

citat:Jag kan hålla med om att de större Aquaclear lämnar övrigt att önska, men de mindre är faktiskt väldigt bra. Syreslangens funktion är däremot inte alltid så bra.
                  Du hänvisar däremot till EN Aquaclear som du använt...jag vet inte om det är så rättvist att betygsätta hela serien efter den erfarenheten...vad tycker du?
                  Det visste inte jag nått om utan jag har bara prövat 802 som pumpar ca 1500 L/H har jag för mig,den tyckte jag var riktigt dålig därför sa jag att Aquaclear var skräp och det kanske var lite hårt för dom mindre modelerna kan mycker väl var godkända men oftast(alltid?) får man det man betalar för och det låter otroligt för mig att en pump för ett par hundringar ska vara helt felfri...

citatet är bara att gratulera. Trevligt för dig Henke.
                  Det tackar jag för ska bli otroligt roligt med ett större akvarium!

citat:Ett 1690 liter!!! Att skriva så visar på Din taskiga attityd och totala brist på empati tänk på alla oss som inte har råd. Du tillhör överklassen och kan strö pengar omkring Dig. Du kanske t.o.m. rekommenderar 1690 liter???? (Du kanske t.o.m. rekommenderar att köra Audi A8???? Usch och fy!!!
                  citatet där irriterar mig oerhört, bs. Fruktansvärt drygt och löjligt provokativt inlägg...det visar vilken typ av människa du är.
                  Hans 3 stora smile efter borde nästan betyda att det var mer på skämt så tog jag det iaf =D

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Henkedeh: Det var inget skämt tyvärr. Det är uppenbart att bs ville ge mig och andra en gliring för att vi inte håller samma syn som honom... Du har betydligt bättre attityd än vad bs har i detta fall och du går att diskutera med...bs vill absolut inget annat än att jävlas. Det är ju inte första gången som medlemmar på detta forum haft dessa heta diskussioner med just bs...

Denna diskussion kunde ha avslutats mycket tidigare om det inte var så att bs ideligen återkom med sina inlägg utan att läsa de svar han fått från tidigare på rätt sätt.

Och vad är detta för påhopp egentligen?

citatetta är exakt vad "fredrikr" skriver(men han är en fin människa för han säljer inte sina barn till illegal adoption.[:0]
                    Jag förstår sannerligen inte vad bs håller på med och detta är skrämmande exempel på bristande respekt för andra människors åsikter och val i livet.

Till THOMAS.H: Självklart har du rätt i det du skrev. Det är bedrövligt att denna tråd tagit den här svängningen och till viss del är jag skyldig. Jag kan däremot inte ta emot provokativa inlägg som bs skrivit utan att försöka besvara dessa.
                    Det är bara att titta på vart det hela startade...och hur det hela uppkom.

Kommentar

• imported_n/a
                      Användare
                      • October 2002
                      • 405

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

Henkedeh:

Och vad är detta för påhopp egentligen?

citatetta är exakt vad "fredrikr" skriver(men han är en fin människa för han säljer inte sina barn till illegal adoption.[:0]
                      Jag förstår sannerligen inte vad bs håller på med och detta är skrämmande exempel på bristande respekt för andra människors åsikter och val i livet.

Nu Tricella får Du ha lite självkritik. Det enda jag från början skrev var "Köp en tyst pump från början" jag rekommenderade Turbelle !!!!!
                      Därefter börjar peronangrepp,missionärer i afrika,Audi A8,sälja sina barn till illegal adoption m.m. m.m. Det mest konstiga är att Tricelle och Fredrikr anser att detta är relevant på tråden men inte Turbelle pumpar. Jag har i det längsta varit för god för personabgrepp men det är tydligen tillåtet från vissa om åsikter inte passar.
                      Det är INTE JAG som hoppat på person, (när jag skrev precis som "Fredrikr" tog det tydligen hus i helsike).
                      Vore intressant om moderatorn kunde lägga sin syn på debatten. Själv anser jag att angrepp på person inte hör hemma här däremot Turbellepumpar,men åsikterna är ju olika........

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

citat:citat:
                        --------------------------------------------------------------------------------
                        Ursprungligen skickat av TroffeMicke

Jag har 4 st Shark i gång och måste säga att dessa fungerar ypperligt.
                        Det är 3 st Shark 5r och 1 st 4:a.

En "besvärande" nackdel är att dom kan tjuvdra luft och då börjar dom tjuta ngt.så in i vassen (värre än brandlarm).Men det är sällan det har hänt och det är bara att trycka ner dom lite djupare i karet så försvinner det.

--------------------------------------------------------------------------------

Vad är det som är bra med det?
                        Köp Tunze.
                        Sedan kom detta inlägg fyllt med information till övriga om varför man skall köpa en Tunze:

citat:Varför inte köpa en tyst pump från början[?]
                        Detta var dina två första inlägg i detta ämne...ett ämne där det för övrigt handlade om att technofish ville ha info om Sicce Shark 5 och dess kvalitet. Han frågade om en pump som kostade runt 3-400kr och inte om en pump som kostar tusenlappar...
                        Om du sedan önskar ge information om Tunze-pumparna så kan du ju ge lite mer fakta än de gliringar du startade med.

Det är dock inte riktigt första gången du skapar debatt eller hur bs?

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

Det mest skrämmande med den här "debatten" = pajkastningen är att den förstärker en känsla av obehag som jag får när jag studerar forumet i sin helhet.
                          Detta forum har blivit/håller på att bli ett ställe för inbördes beundran. Ett ganska litet antal medlemmar diskuterar sina egna åsikter som alltid är dom samma och inte skiljer sig allt för mycket från "den åsikt som gäller". Ex:
                          - Aquastar är ett bra lysrör
                          - Grolux är ett dåligt lysrör (sämst för växter??)
                          - "Hemma odlade" fiskar är bra.
                          - Det är bäst att köpa sin fisk från privat odlare.
                          - Fiskar är för billiga(läs:privatodlarna får för lite betalt)
                          - AquaMedic är för dyrt.(används bara av några få = disskuteras inte)
                          - Project är en mycket bra pump
                          - Filtermatta är en mycket bra filtreringsmetod.
                          Detta uppräknande av "gällande" åsikter kunde pågått länge.
                          Om någon mot förmodan dryftar en annan åsikt avfärdas den mycket snabbt genom att hänvisa till forumets "maktelit" och deras åsikter. Skulle den dryftande åsikten uppfattas som provokativ eller avvika för mycket från gängse uppfattning kommer personangrepp krav på avstägning m.m.
                          På ett forum eller i en förening måste man hålla "högt i tak och långt till dörren" annars blir det ett gäng för inbördes beundran som sitter och vältrar sig i sin egen förträfflighet.
                          I begreppet "högt i tak och långt till dörren" ingår att man får skratta åt trädgårdslang runt elementet eller förklara Sicce som skit,det som absolut INTE hör hemma är personangrepp.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Självdistans och självrannsakan är också bra egenskaper...

Varför inte starta trådar där du kan diskutera det du önskar skall finnas med här?

Kommentar

• Mattias Andersson
                              Användare
                              • September 2003
                              • 788

citat:Ursprungligen skickat av bs

Det mest skrämmande med den här "debatten" = pajkastningen är att den förstärker en känsla av obehag som jag får när jag studerar forumet i sin helhet.
                              Detta forum har blivit/håller på att bli ett ställe för inbördes beundran. Ett ganska litet antal medlemmar diskuterar sina egna åsikter som alltid är dom samma och inte skiljer sig allt för mycket från "den åsikt som gäller". Ex:
                              - Aquastar är ett bra lysrör
                              - Grolux är ett dåligt lysrör (sämst för växter??)
                              - "Hemma odlade" fiskar är bra.
                              - Det är bäst att köpa sin fisk från privat odlare.
                              - Fiskar är för billiga(läs:privatodlarna får för lite betalt)
                              - AquaMedic är för dyrt.(används bara av några få = disskuteras inte)
                              - Project är en mycket bra pump
                              - Filtermatta är en mycket bra filtreringsmetod.
                              Detta uppräknande av "gällande" åsikter kunde pågått länge.
                              Om någon mot förmodan dryftar en annan åsikt avfärdas den mycket snabbt genom att hänvisa till forumets "maktelit" och deras åsikter. Skulle den dryftande åsikten uppfattas som provokativ eller avvika för mycket från gängse uppfattning kommer personangrepp krav på avstägning m.m.
                              På ett forum eller i en förening måste man hålla "högt i tak och långt till dörren" annars blir det ett gäng för inbördes beundran som sitter och vältrar sig i sin egen förträfflighet.
                              I begreppet "högt i tak och långt till dörren" ingår att man får skratta åt trädgårdslang runt elementet eller förklara Sicce som skit,det som absolut INTE hör hemma är personangrepp.

Får väll ta och lägga in ett inlägg i denna "debatt" nu när det verka ha kopmmit ett "vettigt" inlägg igen.

citat:- Aquastar är ett bra lysrör
                              Använder helst detta då jag får det billigt och det ger fin färg på fiskarna

citat:- Grolux är ett dåligt lysrör (sämst för växter??)
                              Anväder ej detta då jag ej har så mycket växter i karet och har man bara fisk så tycker jag att t.ex Aquastar e bättre

citat:- "Hemma odlade" fiskar är bra.
                              VF eller F1 är det som gäller för mig

citat:- Det är bäst att köpa sin fisk från privat odlare.
                              Ska det vara odlat så är det bäst o köpa där man kan då se avelsdjuren

citat:- Fiskar är för billiga(läs:privatodlarna får för lite betalt)
                              Kom inte o säg att det är bra betalt man får

citat:- AquaMedic är för dyrt.(används bara av några få = disskuteras inte)
                              Inte en aning om vad detta är

citat:- Project är en mycket bra pump
                              Har haft 2 project pumpar och det har verkligen varit skiftande kvalité

citat:- Filtermatta är en mycket bra filtreringsmetod.
                              Filtermatta är en bra filtreringsmetod, finns säkert bättre men då är det helt andra pengar det rör sig om.

Det som mest störde mig i denna "debatt" var att när frågan berörde Sicce`s pumphuvuden, så drog du upp att Tunze var o föredra för att dom var tysta. Det du glömde/missade/ignorerade (välj själv det som passar), var att Sicce kostar 300-400 kr och Tunze kostar 2500-3000.
                              Inget snack om saken, självklart är Tunze bättre men är den mer PRISVÄRD???????

Kommentar

• imported_n/a
                                Användare
                                • October 2002
                                • 405

När det gäller åsikterna var det inte vad jag själv anser eller inte anser (använder själv Aquastar) utan exempel på "gällande åsikter".

Kommentar

Arbetssätt...