Varför inte köpa en tyst pump från början[?]
Sicce shark 5 pumphuvud
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Priset?
Sedan är Aquaclear tystgående (läs bättre vad jag skriver bs). Vibrerar det inte alls med pumparna ämnade för aqua-pamparna?Kommentar
-
Stefan.........
Hur är Eheim 1260? Ngn.erfarenhet?
Vänligen MickeKommentar
-
Det var inte dig "Tricella" som jag "hoppade på".
Har provat det mesta i pumpväg sedan jag som barn började med akvarium (1965).
De enda pumpar som man kan köpa för en rimlig peng och är tysta är Tunze och i viss mån Eheim.
Min starkaste pump Tunze Stream 6100 (12000 l/h)elektroniskt styrd med "pulsning". Är helt tyst och vibrationsfri. Tunzes "undervattenspumpar" har ex.v. ingen axel utan impellern "glider" på ett "vattenlager" mellan impellern och impellerhuset.
En anna sak som är intressant är pumparnas "jetstream effekt" en Aquaclear 402 skapar en mycket starkare stråle än vilken Tunze pump som helst. "Jet effekten kan vara skadlig för fisk och skapar givetvis en "reaktionsrörelse" på pumpen som skapar vibrationer.
Många gånger för att inte säga alltid förenklas "pumpproblematiken" här
på forumet.(Mest "ös" för minst peng).
En fördel med Tunze Electronic(undervattens pumpar) och Tunze 4002,2002 (luftkylda asynkrommotorer) är att man kan styra pulsning och hastighet elektroniskt.I styrningen är avstängning under utfodring inbyggd (tryck på en knapp pumpen startar efter6-8-min).Att genom fotocell kunna sänka hastigheten och stoppa pulsning under natten när belysningen är släckt tycker jag är suveränt (lunt och stilla när fiskarna sover).
Det finns mycket att diskutera när det gäller vattenströmning och filtrering, men som sagt tycker jag att disskutionerna här blir för simpla.(Aquaclear och filtermatta = klart)Kommentar
-
Det är meningslöst att diskutera hur man uppnår målet när parterna i diskussionen inte har samma mål. I det här fallet kan man urskilja målen "Jag vill få ett akvarium som tillfredställer mina praktiska och estetiska krav till en så låg kostnad som möjligt." kontra "Jag vill ha det som jag tror är absolut bäst inom de parametrar jag prioriterar. Kostnaden är oväsentligt.".
Den som ständigt bryter in i diskussioner för att förkunna sin egen uppfattning (och förkasta andras uppfattningar) om metoder för att nå målet och, trots ständiga uppmaningar, inte någonsin fundera på om alla andra verkligen har samma mål som en själv, måste rimligen vara religiös eller sakna empatisk förmåga. Om man däremot förstår att andra kan ha andra mål än en själv men väljer att ignorera det, så har man troligen en lovande framtid inom politiken.
Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen. <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
http://www.stockholmsciklidklubb.com http://akvarium.ramsberg.net <font color="red">Nya bilder!</font id="red">Kommentar
-
citatet var inte dig "Tricella" som jag "hoppade på".
citatet finns mycket att diskutera när det gäller vattenströmning och filtrering, men som sagt tycker jag att disskutionerna här blir för simpla.(Aquaclear och filtermatta = klart)
citat:Hur är Eheim 1260? Ngn.erfarenhet?Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av fredrikr
Det är meningslöst att diskutera hur man uppnår målet när parterna i diskussionen inte har samma mål. I det här fallet kan man urskilja målen "Jag vill få ett akvarium som tillfredställer mina praktiska och estetiska krav till en så låg kostnad som möjligt." kontra "Jag vill ha det som jag tror är absolut bäst inom de parametrar jag prioriterar. Kostnaden är oväsentligt.".
Den som ständigt bryter in i diskussioner för att förkunna sin egen uppfattning (och förkasta andras uppfattningar) om metoder för att nå målet och, trots ständiga uppmaningar, inte någonsin fundera på om alla andra verkligen har samma mål som en själv, måste rimligen vara religiös eller sakna empatisk förmåga. Om man däremot förstår att andra kan ha andra mål än en själv men väljer att ignorera det, så har man troligen en lovande framtid inom politiken.
Allas mål borde rimligtvis vara att skapa så bra förutsättningar som möjligt för fiskar (och ev. växter).
Billigast borde bli att inte ha något akvarium alls. Eller köra 50-talsmodellen en syresten och aldrig några vattenbyten.
Jag tar inte illa vid mig att Du förkaster elektroniska Turbellepumpar
och i rimlighetens namn borde Du respektera att jag förkastar Sicce,Aquacler m.m.
Intressant att Du inte vill ha inlägg med åsikter som inte stämmer med Dina. Det hade varit intressant att få läsa om varför AquaClear är bättre än Turbelle.(Förutom att den ena är lite billigare).Kommentar
-
Du går gärna in mitt i en diskussion om vilka pumpar som ger bra resultat utan att vara alltför dyra och förkunnar att alla ska välja det dyraste märket eftersom du gör det, och avfärdar alla som inte vill eller kan lägga obegränsat med pengar på sina pumpar som snåljåpar. Gång på gång går du in och visar att du inte bryr dig om andra människors mål, utan förkunnar DITT sätt att nå DINA mål.
Det påminner om en missionär som åker till Afrika och prackar på människor sin gud när det de egentligen behöver är att lära sig borra brunnar och bruka jorden effektivare. Han behöver ingen annan anledning än "Gud sade åt mig att göra det". Under förutsättning att du inte genomför ditt korståg för de dyraste prylarna av religiösa skäl så får jag anta att du lider brist på empati.Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen. <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
http://www.stockholmsciklidklubb.com http://akvarium.ramsberg.net <font color="red">Nya bilder!</font id="red">Kommentar
-
Jag bevakar denna tråd så den inte spårar ur. Avviker ni från ämnet starta gärna en ny tråd i det ämnet.Kommentar
-
Du går gärna in mitt i en diskussion om vilka pumpar som ger bra resultat utan att vara alltför dyra och förkunnar att alla ska välja det dyraste märket eftersom du gör det, och avfärdar alla som inte vill eller kan lägga obegränsat med pengar på sina pumpar som snåljåpar. Gång på gång går du in och visar att du inte bryr dig om andra människors mål, utan förkunnar DITT sätt att nå DINA mål.
Det påminner om en missionär som åker till Afrika och prackar på människor sin gud när det de egentligen behöver är att lära sig borra brunnar och bruka jorden effektivare. Han behöver ingen annan anledning än "Gud sade åt mig att göra det". Under förutsättning att du inte genomför ditt korståg för de dyraste prylarna av religiösa skäl så får jag anta att du lider brist på empati.
Vad Gud och Afrika har med detta att göra har jag svårt att inse.
Du förordar ju Aquaclear,varför inte disskutera varför dessa skulle vara bättre än Tunze.
Istället för grova person angrepp (brist på empati etc.)kunde Du föra en konstruktiv disskution.
Jag förstår att allt utom Aquaclear motsv. och "blå filtermatta" är det som gäller,de med andra åsikter skall hålla käft.
Vad vill Du höra??? - Köp inte skit som Turbelle, Aquaclear och Sicce är bäst,tystast och mest vibrationsfria, blå filtermatta är överlägsen alla andra filtreringsmetoder.Vidare är pulsstyrning och fotocellstyrning bara för människor utan empati eller för missionärer i Afrika.
Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av bs
Det påminner om en missionär som åker till Afrika och prackar på människor sin gud när det de egentligen behöver är att lära sig borra brunnar och bruka jorden effektivare. Han behöver ingen annan anledning än "Gud sade åt mig att göra det". Under förutsättning att du inte genomför ditt korståg för de dyraste prylarna av religiösa skäl så får jag anta att du lider brist på empati.
Vad Gud och Afrika har med detta att göra har jag svårt att inse.
Du förordar ju Aquaclear,varför inte disskutera varför dessa skulle vara bättre än Tunze.
Istället för grova person angrepp (brist på empati etc.)kunde Du föra en konstruktiv disskution.
Jag förstår att allt utom Aquaclear motsv. och "blå filtermatta" är det som gäller,de med andra åsikter skall hålla käft.
Vad vill Du höra??? - Köp inte skit som Turbelle, Aquaclear och Sicce är bäst,tystast och mest vibrationsfria, blå filtermatta är överlägsen alla andra filtreringsmetoder.Vidare är pulsstyrning och fotocellstyrning bara för människor utan empati eller för missionärer i Afrika.
Tunze kanske är bättre( har ingen erfarenhet av dessa pumpar), men av dom märken som inte kostar skjortan så är nog Aquaclear det bästa.
Fredrikr har aldrig sagt att Aquaclear skulle vara bättre än Tunze, men mer prisvärd.
Sen att det här med filtermatta och powerhead rekkomenderas av så många är för att det är ett billigt och bra filtersystem. Visst, det kanske finns bättre, men då är det tal om helt andra pengar.
För den vanlige hobbyakvaristen/hobbyodlaren skulle det ganska snart bli ekonomisk kris om man skulle ha det dyraste, men dom som har råd kan ju skatta sig lyckliga över sina t.ex Tunze pumpar...
Men detta är ju bara min åsiktKommentar
-
Du går gärna in mitt i en diskussion om vilka pumpar som ger bra resultat utan att vara alltför dyraKommentar
-
Du går gärna in mitt i en diskussion om vilka pumpar som ger bra resultat utan att vara alltför dyracitatriset är lågt trots att den pumpar kraftigt...det kan vara en indikation på att den håller sig i nedre kvalitetsregionen och/eller att den är ny på marknadenKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Mattias Andersson
Fredrikr har aldrig sagt att Aquaclear skulle vara bättre än Tunze, men mer prisvärd.
Det hade varit en intressant disskution.[:0]Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Mattias Andersson
Du går gärna in mitt i en diskussion om vilka pumpar som ger bra resultat utan att vara alltför dyracitatriset är lågt trots att den pumpar kraftigt...det kan vara en indikation på att den håller sig i nedre kvalitetsregionen och/eller att den är ny på marknadenKommentar
Kommentar