tråkigaste fisken

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #16
    Diskusars tråkighet är kraftigt överdriven har jag konstaterat sedan jag skaffade mina. Själv är jag malawitok i övrigt, men diskusarna kan köra på rätt ordentligt också.

    Tråkig fisk nummer ett för tillfället är våra frontosor. Där snackar vi sega firrar.

    Tony Englund

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #17
      Piraya är etta för den var bådde ful och tråkig...Sen 2a så kommer nog tropheus som inte var så jätte häftiga men dom var även ruskigt snygga...

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #18
        Usch vad hemska ni är, skalarer(inavlade eller ej) är ju skitballa! De är grymt coola då de jagar, de vinklar sig typ 30 grader åt sidan, spänner bröstfenorna framåt och siktar och attackerar, väldigt imponerande. Att se två hanar spänna sig och på avstånd avgöra vem som är störst är också klart ballt. Ingen "tant-fisk" i mina ögon, grymt coola om man har en grupp på minst 4st stora individer.

        Men nu var det ju tråkigaste fisken vi skulle prata om...

        Jag får nog säga Royal Plecon(L-027, Panaque nigrolineatus), vacker men fantastiskt tråkig... och dyr... gjorde dessutom att det flöt runt en massa små träflisor i karet hela tiden...

        Annars så är väl inte paroonhajar någon favorit heller, det var lite småkul att mata dem i början... i en månad eller så... men då deras övriga beteende bestod av att bara simma runt, runt, runt, runt, runt, runt, runt, runt, runt, runt, ................Så lessnade man rätt snabbt.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #19
          Det kanske är så här, att fiskar i fel sällskap, fel antal och i fel kar/miljö blir tråkiga. Neontetror kanske är kul om man har några hundra individer i ett stort kar.
          Detta kanske kan tillämpas på det flesta sk tråkiga fiskar...

          Eller så kanske det är akvaristen som är tråkig?
          Anders L

          Kommentar

          • Friberg

            #20
            Platy är riktigt underhållande fiskar, de ynglar hela tiden. Händer nästan alltid något i akvariet.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

              #21
              Mike_Noren: är du släkt med Jim Carey?
              fish r friend

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

                #22
                Jag har haft rätt så många olika fiskar, från guldfisk till piraya. Men den tråkigaste är nog guppy. Det va roligt som nybörjare o se när dom ynglade av sig, men det blev så hiiiiimla tråkigt när dom inte höll på med något annat.
                Diskus är den mest intressanta fisk enligt mig, diskus är tillochmed mer glupska än mina pirayor en gång i tiden. Sen är diskus den mest tama fisk JAG har haft. Jag har inga problem o mata dom med händerna eller klappa dom lätt på pannan, en ibland kan det bli för mycket....
                Mvh Alex

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #23
                  Jamen är det inte sant?
                  Piraya må vara en slaktarfisk, men det är också den fegaste fisk jag nånsin hållit, de hade inte ett uns mod eller attityd, och inte antydan till personlighet. Jag kan acceptera sånt hos neontetra, men det är svårare att förlåta hos en fisk som i praktiken är en simmande köttsåg.

                  Vad gäller större ciklider så höll jag på en del med sånt när jag var yngre, och än idag får jag ångest bara jag tänker på skyttegravskrigen i de förödda ingenmansland som då var mina akvarier.
                  OK, de fiskarna hade tonvis med attityd och personlighet, så i ärlighetens namn var de väl inte _tråkiga_, men beskrivningar som "aggressiv vid lek" och "gräver en del" får mig fortfarande att omedelbart stryka en art från shoppinglistan.

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

                    #24
                    lätt fixat, håll bara hanar
                    kör barebottom-tank med sten
                    man måste se möjligheterna!

                    jag lägger nog piraya överst jag med, diskus e lite söta och jag har faktiskt en mbuna som e rätt rolig när han slåss med lekande sajicor
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

                      #25
                      Tråkigaste fisken jag haft är nog Silverhaj!

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • Robbe
                        Användare
                        • February 2003
                        • 527

                        #26
                        Sk sällskapsfisk över huvud taget tycker jag är tråkiga,har inte lyckats hitta något beteende när dom.Malar som inte syns håller man nog fel,jag ser i alla fall våra åtminstone varje gång vi matar.

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

                          #27
                          Om man får slänga in en "brandfackla"- Riftciklider.
                          Oftast en salig fisksoppa i ett naket kar dessutom.
                          Ha det.

                          Kommentar

                          • Micke_A
                            NCS Medlem
                            • January 2003
                            • 638

                            #28
                            Hej

                            Alla fiskar har sin charm, och jag kan nog inte påstå att jag haft nå´n fisk som varit direkt tråkig. Det finns ju en myt om discus att det är en slö fisk som bara står och glor. Men discusar som trivs är det fart i, och de visar upp ett antal olika betéenden. Och många säger att man inte ska ha discus med scalarer, och de enda gångerna jag sett tecken på att det inte ska funka, i mina akvarier, så har det varit en discus som gett sig på en scalare.

                            Silverhajen påstås vara skygg, men igen, trivs de, är de mycket rörliga och aktiva fiskar, som ibland under matningarna börjar slåss om maten. Jag måste säga att den av mina fiskar som jag har nu, som jag gillar mest, är nog min största silverhaj, som väl är ca 15 cm.

                            Malar har också sin charm. Just att man vet att de är där, men inte syns, gör dem bara mer spännande. Och man blir lika glad och förvånad varje gång man ser att de fortfarande lever. Som min Agamyxis pectinifrons, som jag haft i säkert 10 år nu. Vad äter den? Ser den nämligen aldrig ute vid matningarna, utom nå´n enstaka gång. Samma med mina banjomalar.

                            När man håller fiskar under fel förhållanden, då blir de "tråkiga", skygga och slöa. Men har jag då aldrig haft en fisk som jag tyckt varit tråkig? Hmm... Visst, jag har tröttnat på fiskar, och sålt dem, för att jag har velat skaffa nå´t annat, eller märkt att jag inte kunde ge dem så bra förhållanden. Men särskilt tråkig vet jag inte om jag tyckt att nå´n har varit. Jag återkommer när jag fått tänka på saken

                            MVH Micke
                            MVH Micke

                            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #29
                              Till att börja med så är det här en rätt tråkig tråd...

                              Sedan det där med pirajor. En bekant till mig höll tre eller om det var fyra fullt utvuxna i ett en 2000 litersburk i åratal. Dessa var inte fega utan betedde sig snarare som stora amerikanska ciklider. Hanen höll revir och skaffade en lekgrop ditt han lockade på honorna. Sedan vaktade han äggen tills de kläcktes. Alla dessa pirajor hade sin egen personlighet på samma sätt som stora amerikanska ciklider. Pirajor i den här storleken är extremt vackra dessutom.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • March 2003
                                • 3740

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                                En bekant till mig höll tre eller om det var fyra fullt utvuxna i ett en 2000 litersburk i åratal. Dessa var inte fega utan betedde sig snarare som stora amerikanska ciklider. Hanen höll revir och skaffade en lekgrop ditt han lockade på honorna. Sedan vaktade han äggen tills de kläcktes. Alla dessa pirajor hade sin egen personlighet på samma sätt som stora amerikanska ciklider. Pirajor i den här storleken är extremt vackra dessutom.
                                Va hör jag! Ljudet av en myt somm krossas eller?
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...