foto av akvariefisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Nilsson
    Användare
    • January 2003
    • 50

    #31
    Enligt mig så ger Neatimage det bästa resulatet. Nu var det inte det mitt inlägg handlade om utan det att om man inte hade tillgång till "antibrusprogram" så kan man ta bort allt för störande brus på annat sätt! Att vissa program finns som demoprogram innebär inte att de fritt kan användas, utan förr eller senare skall de betalas (hoppas jag att ni gör). Brusmässigt är alltså neatimage att föredra! Men om man nu inte har det programmet?

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

      #32
      ska bli! ska försöka uppdatera min sida i morgon eller på måndag så då lär det komma med bilder på den =)
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • Ralph
        Användare
        • May 2002
        • 736

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av Kjell Nilsson

        Bruset brukar dock vara värst i en av färgkanalerna, oftast den blå.
        Håller inte med. Oftast får man mest brus i rödkanalen, och det är också den kanal där kameran måste "gissa" mest.

        Titta t ex på sidan http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page14.asp ungefär halvvägs ner, där F828 blir förnedrad totalt av Canon EOS 300D. Sonyn ger mer brus i rödkanalen vid ISO 100 än vad 300D ger på ISO 800.

        Att sedan Sonyn har 8 Mpixel mot 6 Mpixel har ingen som helst betydelse för bildkvaliteten...

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

          #34
          kändes skönt då iaf att 828:an inte slog min 717:a med hästlängder som jag trodde den skulle göra =) den är visst bara snygg =)
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • May 2002
            • 736

            #35
            828:an är tyvärr lite av en besvikelse, och snart kommer Nikon med Coolpix 8700 med samma sensor (Nikon har köpt sensorer av Sony i flera år). Den lär inte vara ett dyft bättre... Kanske!

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

              Varför blir det så brusigt??
              Min gissning är att du hade kameran satt på att välja ISO automatiskt, samt dåligt ljus. Jag kan inte se vad du hade för ISO, men om du kollar EXIF info för din bild i t.ex. IrFanView kommer du säkert att se att det är ISO 1600 eller så. En blixt, samt att du låser ISO på 50 - 200, borde isf hjälpa.

              Kommentar

              • Kjell Nilsson
                Användare
                • January 2003
                • 50

                #37
                OK Ralph, vilken kanal som innehåller mest brus borde ju du veta! Jag har, på de bilder jag kollat (i.o.f. inte så många) Upplevt bruset i blå kanal som mest förstörande bildmässigt, mitt subjektiva synintryck alltså.
                Tyvärr så försöker kamerafabrikanter trycka in fler och fler pixlar på samma lilla yta vilket har till resultat att det brusar mer och mer! Därför är väl förmodligen den nya nikon 8700 brusigare än den gamla modellen!! Rätta mig gärna om jag har fel

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • May 2002
                  • 736

                  #38
                  En polare var sugen på 5700 men såg sen att 8700 var på gång. Jag avrådde direkt 8700:an just pga bruset. 5700:an är riktigt nice faktiskt.

                  På "akvariebilder" är det ofta väldigt mycket blått men inte så mycket rött, så därför bör man se mer brus i blåkanalen av den anledningen.

                  Titta t ex på en testbild tagen med Coolpix 885, http://www.cyberphoto.se/bildexempel...a/DSCN1559.JPG . På den ljusblåa himlen syns bruset tydligt som små röda prickar, och ännu tydligare syns det på den röda Renaulten till vänster (där taket går ner mot rutan).

                  Vad gäller EXIF-information så kan man få fram den direkt i XP utan något extra program. Högerklicka på bilden i Utforskaren, välj egenskaper. Sedan finns det en flik som heter Sammanfattning. Klicka där på Avancerat-knappen så får man fram rubbet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...