foto av akvariefisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    foto av akvariefisk.

    Har nu efter en del lekande med mii nya kamera kört fast en del.

    Jag har verkligen noll koll på alla dessa manuella installningar som går att göra.

    på denna bild:



    Varför blir det så brusigt?? själva fisken blir ju rätt okey men det mörkare bakom blir som myrornas krig, vad är det? slutar tid eller vadå? nån som har några ideer? kolla bara i katalogen temp så finns det lite mer exempel där (och några dåligt editerade)

    PS.
    kanske ska tillägga att jag har en sony dsc-717 om någon har nån erfarenhet av den
    DS.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #2
    Blir det brusigt så prova med:
    Neat Image reduces high ISO noise, grain, artifacts in images from digital cameras, flatbed and slide scanners. It is a tool for professional photographers and digital image processing enthusiasts.

    Kan rädda en del brusiga bilder...

    Vilken tokfisk du har fått tag på, helt ufo-lik på nåt sätt!
    Asiatiska fiskar e helt nytt för mig... men coola
    Vilket kap, grattis!

    ps läs bruksanavisningen även om den är tråkig... ds
    Anders L

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

      #3
      då ska du få höra något kul det är ingen asiat han är sydamerikan =)

      Semaprochilodus insignis


      trodde också det va en asiat ser ju så ut men icke sa nicke =) .. ska kolla på länken

      PS.
      det är den jag har läst och det är efter det jag har tappat koll på vad ja gör
      DS.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • Robbe
        Användare
        • February 2003
        • 527

        #4
        Kan det inte bero på dålig blixt??

        Kommentar

        • GoSatta
          Användare
          • February 2003
          • 1686

          #5
          inte använt någon blixt (ja vanlig iaf digital vet jag inte vad det är?).. bara pulat lite med slutartiden och vit balansen
          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
          http://www.gosatta.org

          Kommentar

          • Bjarne Sætrang
            Användare
            • October 2003
            • 167

            #6
            Heisann
            På norske "Nettakvariet" har jeg skrevet en "artikkel" om hvordan jeg fotograferer mine fisk og akvarier: http://www.diskusjonsforum.no/akvari...&threadid=2679
            Mvh Bjarne
            www.aquadigital.net

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              Va! Sydamerikan? ... känns som jag har tagit en dry martini för mycket... var ju helt säker på att det var nån skum asiatisk fisk?
              Du plocka den i da eller hur!
              Anders L

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av GoSatta

                inte använt någon blixt (ja vanlig iaf digital vet jag inte vad det är?).. bara pulat lite med slutartiden och vit balansen
                Usch nu låter du som en oteknisk humanist
                Anders L

                Kommentar

                • GoSatta
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1686

                  #9
                  jag och orm köpte varsin igår =) ..

                  Bjarne ska kolla på din länk, har iof lite svårt att förstå norska men ska ge den ett försök!
                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

                  Kommentar

                  • GoSatta
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1686

                    #10
                    nu när jag tittade på min kamera så såg jag att ISO va inställt på 800 medans slutar tiden va satt mycket lägre en vad jag brukar ha drog jag ner ISO och ökade slutar tiden så såg en del brus ut att försvinna i displayen, kan det va så?? kan ju inte fota å testa nu efter som ljuset precis slocknade i akvariumet.
                    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                    http://www.gosatta.org

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #11
                      ISO 800 lär vra brusigt... ta nåt autoläge istället så slipper du fundera
                      Anders L

                      Kommentar

                      • GoSatta
                        Användare
                        • February 2003
                        • 1686

                        #12
                        Bjarne :

                        jag tror jag förstog det mesta av det du hade skrivit men hur gör ni med fokusen? visst den automatiska fungerar ibland men ibland inte efter som laser-mät systemet i min kamera blir rätt förvirrat av glaset, kör jag manuell tycker jag det är mäkta svårt att se i den lilla displayen om det är skarpt elllr ej.
                        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                        http://www.gosatta.org

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

                          #13
                          Manuell fokus kan du glömma i den här typena av digitalkamera, välj automatisk spot mätning av focus om det är möjligt. Välj macro. Inte mer 400 asa.
                          Min polare har oxå en sån sony, och den var oxå lite virrig med lasermätningen.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • May 2002
                            • 736

                            #14
                            Gosatta:

                            Mitt tips är att köra på ISO 100 så långt det är möjligt och inte över ISO 200, tillsammans med en bra blixt. Ju högre ISO-tal desto mer brus, och ISO 800 är ofta mer eller mindre värdelöst på digitala icke-systemkameror.

                            Man kan se det som att man vrider upp volymen på en förstärkare när man ökar ISO-talet. Det blir högre volym men mer distorsion (och spräckta högtalare?), och på kameran får man ökad ljuskänslighet men också mycket mera brus.

                            Håller med Anli ang fokuseringen. Kör på spot eller centrumvägd, manuellt är ofta besvärligt/oanvändbart. Om kameran luras av reflexer och annat på glaset kan du prova att släcka ner allt bakom dig samt rengöra rutorna frenetiskt.

                            Jag fotar själv alltid med blixt, men aldrig med inbyggda. Den slår för rakt på och man får reflexer och jobbiga skuggor. En extern blixt kan man antingen slå snett uppåt för att få indirekt ljus, eller också hålla den en bit ifrån kameran (kan tänkas behövas extra tillbehör för det ) för att få blixtljuset från ett annat håll.

                            Bilden http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=631 har jag tagit med F707, föregångaren till din kamera, tillsammans med blixten HVL-F1000. ISO 100 och har slagit blixten snett uppåt bara, sittandes i blixtskon på kameran.

                            Framförallt: Övning ger färdighet, så ge inte upp!

                            Kommentar

                            • Bjarne Sætrang
                              Användare
                              • October 2003
                              • 167

                              #15
                              Jeg bruker automatisk spot mätning og ISO 400 (uten blixt). Med blixt bruker jeg ISO 64. Viktig med rent akvarieglas både utvendig og innvendig. Uten blixt er det viktig med mye ljus over akvariet. Da bruker jeg et ekstra armatur over akvariet. Har i dag en ekstern blixt som jeg holder over akvariet tilkoblet kameraet med en kabel. Mitt bilde av Nanochromis transvestitus i "Medlemmarnas bilder" her på ciklid.se er fotografert med ekstern blixt over akvariet og ISO 64.
                              Mvh Bjarne
                              www.aquadigital.net

                              Kommentar

                              Arbetssätt...