Sjuk sebra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bamse

    Sjuk sebra

    Hej jag köpte två sebror för ett år sedan och båda har fått trasiga simblåsor. Dvs de bara ligge på bottnen och kan inte simma ordentligt utan de sjunker. Jag har tänkt att ta livet av dem men jag klarar inte av det. Vilket sätt är bäst.

    De har fått yngel och ett av ynglen har växt upp och är nu 5 cm lång. kan det hända att hon (tror att det är en hona) får svag simblåsa med eller beror det på dåligt vatten värde att de andra har fått det.

    Jag har haft 4 st elfenbenare som går i samma kar det är ju samma fisk men en annan färg och de mår jätte bra och ett av paren leker ofta.

    Björn

  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Det bästa sättet är att avliva dem genom att skära huvudet av dem. Alla andra sätt (som inte är på samma tema dvs. avliva dem med snabbt fysiskt våld) är tyvärr dåliga och inte godkända för försöksdjur (bortsett från gift).

    Snabba förändringar i vattenvärden brukar framföras som orsaker till simblåseförlamning bortsett från ålder (men då pratar vi om fiskar i 10-årsåldern). Kombinationen dålig kondition (t ex ålder, dåliga förhållanden, stress från andra fiskar mm) och förändrade förhållanden är nog en viktig orsak.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Bamse

      #3
      Tack.

      jag ska leta fram en kniv.

      Men aj vad tråkigt.

      Björn

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Jag utgår från att de varit simmblåseförlamade åtminstone en vecka.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Bamse

          #5
          Ja det har varit ganska länge nu och jag tycker synd om dem.

          Björn

          Kommentar

          Arbetssätt...