Ställa in filterhast. på Eheim 2226 prof?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • September 2003
    • 788

citat:Ursprungligen skickat av snysop

Lucipher, är du nöjd med pumpen? Väsnas/vibrerar den? Är det något med pumpen som du retar dig på?

Mvh Karin
    Kan ju säga att det är det bästa ytterfiltret jag har provat...

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Henke:

citat:Och då blir cirkulationen mindre?

Vattnet cirkulerar juh fortfarande lika mycket bara att det är mer utspritt!
      Givetvis är det ju så att pumpen suger in lika mycket...men sprutar ut vattnet lugnare med ett strilrör än utan. Jag har en känsla av att det är detta som menas med ämnesrubriken. Jag kan aldrig annars se vad det skulle vara för problem med att en pump gör rent vattnet oftare...

Kommentar

• Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

Men hum?
        Det spelar ingen roll vad du än sätter på slangen som "blåser" ut vatten om du så sätter på ett 50 metersrör i diameter eller ett 1cm rör så pumpar pumpen fortfarande ut 950(?) L/H
        Vattnet blir inte lugnare bara för att det blåser ut vattnet på mer ställen!,
        Så du menar att sätter man på strilrör så renas inte vattnet lika ofta?
        *tss*

Kommentar

• snysop
          Användare
          • October 2002
          • 98

Tricella,

Du har rätt, det var så jag menade, jag ville inte få så strömt vatten. Jag tror också att det kan fungera med strilrör. Hmm... får nog tänka på om jag skall köpa filtret eller ej. Jag har ju ett fullt fungerande idag. Är bara lite osäker på om det är för klent/litet. Jag får spåna vidare.

Tack för era svar!!
          Ha en trevlig helg!
          /Karin

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Jag tycker du skall köpa ett större filter då det ger bättre filtrering. Använd strilrör som följer med så behöver inte fiskarna hålla fast sig i växterna när det blåser till.

Henke: Du vet vad jag menar...j***a retsticka!

Kommentar

• Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

Nu var jag faktiskt inte ute efter att retas även fast jag t.o.m känner själv ibland att jag gör det=)men nu fatta jag faktiskt inte vad du menar?

Tänker mest på denna!
              "Jag kan aldrig annars se vad det skulle vara för problem med att en pump gör rent vattnet oftare..."

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Jag menade förhållandet mellan 2260 och den hon har just nu (Fluval).
                2260 är ju starkare och med bättre cirkulationsförmåga.

Med strilröret så kommer ju givetvis samma mängd vatten ut, men röret gör ju att det kommer ut på ett bredare område och därför blir utblåset inte lika starkt.

Vi menar nog samma Henke...men jag uttryckte mig nog dåligt denna gång.

Kommentar

• Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

hum hum 2226 haha snart kommer du komma och brotta ner mig

Jo och isf menar vi samma men cirkulation blir fortfarande samma så det blir ingen skilldnand!(enligt mig)

Kommentar

• snysop
                    Användare
                    • October 2002
                    • 98

HeNkEdeh,

Se det så här då... Ta munstycket du har på din vattenslang. Ett läge är väldigt hårt och riktat mot en punkt. Den ska du ha om du ska leka vattenkrig, för då får kompisarna ont... Sen finns det ett läge där det snarare känns som att det regnar... Den är fjantig, den gör inte ont. Men, den är bra för att vattna blommorna med.

Ursäkta om jag är flummig... e trött, fnittrig, ensam och utråkad på jobbet nu.

/Karin

Kommentar

• Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • September 2002
                      • 1913

Haha okey jag fattar och jag håller med Tricella och dig!...
                      Men vattnet cirkulera fortfarande lika mycket!

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

citat:Men vattnet cirkulera fortfarande lika mycket!
                        Rätt Henke...andas nu...ok?
                        Utblåseffekten (styrkan) minskas bara även om samma mängd vatten kommer ut per minut.

Eheim 2226 skall det vara givetvis...sorry! och tack för påminnelsen Henke!

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

HeNke Óò ig
                          Tricella vg

/HeNke Óò exprimentera lite o mät så kommer du att slippa chansa angående hur munstycken och storlekar på strilrör och dess hål påverkar genomströmningen i pumphuset.

Storleken har betydelse =)

http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

Men nej,
                            Ok om det är så du tror så visst men du tror inte dom 8 hålen på ett strilrör blir minst lika stort som ett hål på en diffusor!?
                            För övrigt har jag ett 10 tal filter + 4ytterfilter...
                            Så jag har testat och sett det mesta!

du då ?

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Oj har du så många =) inte illa
                              isf har du nog rätt,jag visste ju inte att du hade så många filter =)
                              Varje hål generar ett visst motstånd som är lite olika beroende på storlek och ju mindra hål ju mer motstånd,så det kommer ju krävas en starkare elmotor för att orka pressa ut vatten i samma mängd genom de små vertikala hålen som det friare utflödet på slangens öppning.

Ska nog köpa några fler filter i veckan så jag kommer upp i 12st,kommer du tro mig då ?=)

http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Henrik Dehlin
                                NCS Medlem
                                • September 2002
                                • 1913

Mena inte så men eftersom du tror jag aldrig testat så sa jag hur många jag har!...
                                Så du tror inte att den trycker ut vattnet snabbare i ett mindre håll ?
                                Fan vad dum jag är som köper krafftig pumphuven ska köpa en som trycker ut 1000L/H och sen ska jag sätta på ett mega munstycke så pumpar den helt plötsligt 3000L/H

När du är uppe i 12 så japp då tror jag dig men inte förens då!.

Kommentar

Arbetssätt...