fortsätter mina fråga ang ca-sa här

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    fortsätter mina fråga ang ca-sa här

    eldbuk
    guldsöm
    jack dempsey
    nicuraguensa

    hur skulle ni ranka deras aggrisivitet? vilka av dessa om ni ska välja 3 skulle ni föredra att ha i ett 720.

    hur mycket grottor odyl bör man ha.
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    #2
    Personligen så hade jag valt Jack Dempsey, nicaraguensen och eldbuken men Jack Dempseyn skulle man eventuellt kunna byta ut mot guldsömmaren eftersom de liknar varandra utseendemässigt.

    Grottor o dyl...
    Grottor är inte så superviktigt, möjligtvis för nicaraguensen, men honorna bör ha något de kan gömma sig bakom eller under om hanarna får hjärnsläpp inför leken... Hur som helst så bör man inreda så att varje ciklidpar kan få ett revir där de inte känner sig störda av de andra fiskarna, inred gärna med hjälp av stenar och rötter så att det bildas naturliga avdelningar mellan reviren, skiffersten eller andra platta stenar är sedan utmärkta lekplatser.

    Aggressionsmässigt så skulle jag säga att Jack Dempseyn är värst tätt fölt av nicaraguensen som kan vara en riktig retsticka, de övriga har jag inga egna erfarenheter av men vad jag har förståt så är de inte så farliga även om lekarna kan vara jobbiga.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      att man ska ha så svårt att bestämma sig, jack är ju himla fin blir svårt att välja mellan den och nicuraguensan. tycker du att jack o guld är så lika. på de bilder jag sett så blir jack mer som en falukorv medans guldsömen verkar blir högre.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #4
        Jo jag tänkte mer på det blågröna skimret som både Jack Dempseyn och Guldsömmaren har, i övrigt så har du rätt i att de är rätt olika.
        Nicaraguensen är väldigt säregen, det är svårt att jämföra den med Jack Dempseyn då de skiljer sig på nästan alla tänkbara punkter, nicaraguensen är livlig som få medan Dempseyn är lite mer tillbakadragen, Jack Dempseyn är en rovfisk medan nicaraguensen nästan går åt vegetarian-hållet osv.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

          #5
          jag skulle välja bort guldsömmen av "biotop"-skäl. Kanske fånigt, men det känns lite coolare å ha tre arter CA. Lägga till ett par Sajica istället.

          Sätt upp ett 310L åt ett guldsömspar med lite balla större tetror, l-malar å corys
          fish r friend

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jag skulle också välja bort guldsömmen av geografiskäl. Till inredningen föreslår jag rötter och stenpartier som bildar grottor och hålor där fisk kan dra sig undan. För nicaraguensens skull så skulle jag försöka hålla fronten fri så att den kan sträcka ut sig på alla 2 meterna. Det är maffigt. Om den terroriserar de andra för mycket så blir man tvungen att bryta av det. Till det föreslår jag rötter.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • July 2002
              • 494

              #7
              Jag skulle välja bort Eldbuken av det skälet att den kan komma till korta gentemot Jack Dempsey.
              Nicuraguense har jag ingen erfarenhet av men jag tror både Guldsömmar och Eldbukar får problem om du får ett lekande Jack Dempseypar.
              I.s.f hellre sebraciklider tillsammans med guldsöm och Jack Dempsey.

              Mvh
              Danne

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #8
                ajdå då tycker lite olika. sjävla ursprungs iden med karet är att jag ska ha guldsöm där i .så att inte ha den med är inte ens ett val (för mig) så valet återstår egentligen mellan jack och nic. nu vet jag inte hur eldbuken ser ut ska titta på dem idag. är de i dåligt skick så utgår den. annars står valet mellan nic o jack som nämnt innan.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Öh, om du ska banka ihop alla råd som ges så verkar ju kombon nedan helt OK:

                  Ett par Guldsöm (fast du kan köra flera honor per hane)
                  Ett par Eldbuk
                  Ett par Nicaraguense (jag har sett dessa i grupp! Rejält maffigt!)
                  Ett par Sajica alt. Septemfascatum alt. Myrnae (= septemfasciatum "yellow topaz"). Alla nära släkt dvs. ungefär samma sak.

                  Sedan finns det ett stort gäng andra tänkbara som jag inte har direkt erfarenhet av. Ex "äkta" Archocentrus, Theraps coeruleus (snälla, hitta den åt mig någon), Neetroplus nematopus (ska inte gå med nicaraguense men det tror jag inte på eller snarare en "förlitetakvarium" artefakt och den här firren har jag rejäl erfarenhet av. Påminnner om sebra i beteendet men är snäll mot vanlig fisk. Jag har haft den med neontetror!), + ett par sydamerikaner som tuppkamciklid (rätt vattenvärden) och Geophagus brasiliensis (rätt vattenvärden).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • January 2003
                    • 2437

                    #10
                    Theraps coeruleus va ju skitläcker

                    Jeff har haft dom, han kan säkert grejja igen.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Jorsa
                      Användare
                      • December 2003
                      • 199

                      #11
                      citatätt upp ett 310L åt ett guldsömspar med lite balla större tetror, l-malar å corys
                      Räcker det med ett 300l till ett Guldsömspar?
                      Är våldsamt sugen på att skaffa Guldsöm till mitt kommande hörnakvarium på 300l, men tvekat pga det skulle vara lite för litet åt ett par fullvuxna Guldsömmar?!
                      Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

                        #12
                        hörnakvarium ger ju inte samma möjlighet att "sträcka ut" som ett 125cm långt rektangulärt 310l kar. Och 310L är nog yttersta minimum för ett vuxet par. Fråga på ett amerikansk forum och du får 55g till svar.
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          citat:Theraps coeruleus va ju skitläcker
                          Jovisst är den det. Det är en liten "dvärgtheraps" som skulle passa utmärkt i ett CA-sallskapsakvarium där flera arter skulle kunna hålla revir utan att stöka för mycket (ex Thorichthys + septemb./sajica/myrnae + Theraps coeruleus + poeciliider + något annat från CA-Mexiko).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

                            #14
                            så!

                            blev 4 st eldbukar runt 4cm .tycker det är svårt att könstbestämma dem än får se hur det blir.

                            även 4st nicuraguensa samma sak som ovan. väntar nu bara på att jag ska få flytta in mina malawi till en kompis lokal sen blir det i med de andra i 720 tanken.

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #15
                              nu har de gått ihop några dagar. först blev guldsömmen nyfiken o undrade vilka de andra var som dök upp (ner)


                              nu är det mest eldbukarna som mopsar upp sig mot nicuraguenserna, inge vågar mucka med gulsdömmen som är dubbelt så stor. nu väntar man bara på att det ska bli plats i det stora 720 så ska de i där om ca 2 veckor.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...