Malawitråden 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #61
    Dom är juh rätt lika i kroppen så visst kan det bli korsningar...Men i färg skiljer dom juh en hel del!..Jag skulle aldrig ha 2malawi ifrån samma släkte i samma kar!,Fattar inte varför man ska ha det heller när det finns flera 100sorter att välja på ;]

    Kommentar

    • medion
      Användare
      • August 2003
      • 243

      #62
      Ibland så är det så HeNkEdeh att "fastnar" för en del fiskar och dom råkar höra till samma släkte.

      Just i detta fallet så skiljer dom sig ganska mycket till utseendet.
      Har du någon erfarenhet av dessa arter och kan hjälpa mig så är jag tacksam för all hjälp jag kan få.

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #63
        Nej jag har ingen erfarenhet av just dom men jag har haft en hel del M'bunas och vet att det är alltid risk att hålla flera arter ur samma släkte i samma akvarium!Det dom skiljer sig i är färgerna..

        Sen beror det juh helt på om du har tänkt att sälja yngel eller inte ska du inte det så är det helt fritt fram!..
        Och fastnar du bara för 2st m'bunas?=)
        Lycka till hur du än gör!

        Kommentar

        • medion
          Användare
          • August 2003
          • 243

          #64
          Hur jag än gör med ev yngel så skulle jag aldrig kunna tänka mig att odla bastarder.

          Nej jag har inte fastnat för endast 2 mbunas men just för dessa tre ur Labidochromis släktet.
          Och nu så snubblade jag över L.flavigulus
          (har ej sett dessa i affär tidigare) Har sedan tidigare golden och perlmutt i var sitt akvarie.

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

            #65
            Ursäkta om jag låter gnällig eller så för det är inte menningen =)
            Men du ska alltså sälja dom och eftersom dom är hyffsat lika i kroppen så kanske du inte ser ifall det är en korsning eller ej ?!
            För dom flesta säljer juh yngelen i 3-5cm sizen!..

            Kommentar

            • malawi_voodoo
              Användare
              • July 2002
              • 790

              #66
              medion: om ditt primära mål är att odla så ska man inte ha arter från samma släkte (eller arter som liknar varrann) för att emliminera alla möjlighetyer för korsning. Fast man kan aldrog varar 100% säker om man har fler än en art i karet.

              /Glenn Wouda

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

              Kommentar

              • medion
                Användare
                • August 2003
                • 243

                #67
                Det var ju därför jag frågade om hurvida stor risken för korsningar är.
                Det blir helt enkelt att stå över flavigulus denna gång alternativt skaffa ett akvarie till.


                Om man nu skulle få en kosning mellan tex perlmutt och flavigulus så bör man väl kunna se att avkomman är en korsning?

                Men då har jag en annan fråga..Obs att jag inte har denna blandning.

                Rostciklid (Iodotropheus sprengerae) och tex Rödzebra...
                Kan inte dom korsa sig?

                Är det inte så att i ett akvarium så möts en del arter som i det fria inte lever i närhetan av varandra. Vad är det som avgör om två arter kan korsa sig eller inte?



                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #68
                  citat:Om man nu skulle få en kosning mellan tex perlmutt och flavigulus så bör man väl kunna se att avkomman är en korsning?
                  Jo men det är lättare att se om det är en korsning efter dom färgat ut ordentligt och är könsmogna och innan dess så har du nog sålt dom ? och sen får köparen en korsning =(

                  Nästan alla Malawi kan korsa sig med varann så därför är det bra att ha rätt så få arter och dom arterna man har ska skilja sig så mycket som möjligt i färg och kroppen!

                  Kommentar

                  • medion
                    Användare
                    • August 2003
                    • 243

                    #69
                    Skulle jag ens tveka på vad avkomman är för något så skulle jag aldrig få för mig att sälja.

                    Kommentar

                    • medion
                      Användare
                      • August 2003
                      • 243

                      #70
                      Förlåt robin. Jag ska givetvis inte fråga fler gånger...

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 1913

                        #71
                        Givetvis får du ställa hur mycket frågor du vill som alla andra!
                        Och de är bara bra att fråga jag brukar också fråga om korsningsriks innan jag köper fiskar!

                        Det jag vill säga är bara att i 2-5cm sizen som dom flesta gillar att sälja sina yngel i,Så är det svårt med säkerhet att säga vilket kön det är och eftersom dom inte har sina rätta färger i den storleken så är det även svårt att säga om det är en korsning eller inte och har man då sorter som liknar varann så kan det vara mycket svårt att se om det är en korsning!..Men har man istället sorter som skiljer sig så mycket som möjligt ifrån varandra i färg & form så kan man direkt se om det mot förmodan skulle bli en korsning!
                        Men om du tänker hålla ynglena tills du ser till 100% att det INTE är nån korsning så ser jag inga problem med att blanda liknade fiskar!

                        Men återigen är det ibland skit svårt att se om det inte är korsning eller ej!Så då anser jag att det är bäst att vara på den säkra sidan!

                        Kommentar

                        • medion
                          Användare
                          • August 2003
                          • 243

                          #72
                          Nu är det ju så att jag har inte köpt L. flavigulius och kommer nu inte att göra det heller.

                          Jag frågade ju för att jag var intresserad av att kolla upp ev. "risker" att blanda 2 labidochromis.

                          Mitt svar till robin var lite ironiskt.

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

                            #73
                            Det finns alltid en liten risk för korsningar!
                            Om man dessutom blandar fiskar från samma släkte eller fiskar med liknade färg & former så är risken mycket större!

                            Men jag har en gång hållt C.Moorii och P.Electra i samma kar i över ett år och fick aldrig en korsning på flera 100 yngel!
                            Det viktigaste när man ska blanda liknade fiskar är att du har hyffsat långt akvarium så bägge hanar kan få revir!..Och att du har minst 3-4 honor på varje hane!,Och se dessutom till att bägge hanarna "tar för sig" så inte den ena leker av alla honor!
                            Men visst testa kan du alltid göra och ser du att nån hane leker med fel honor så ska du absolut göra dig av med den ena arten direkt!

                            Men nu så har jag delat dessa fiskar eftersom jag tycker det är dumt att "chansa"

                            Ha det gôôs

                            Kommentar

                            • medion
                              Användare
                              • August 2003
                              • 243

                              #74
                              Robin! Vem är du att avgöra vad som får disskuteras eller inte?
                              Jag kan lova att det finns dom som tycker att vissa av dina inlägg är "onödigt pladdder" som du väljer att kalla det.


                              Gillar du inte mina frågor eller funderingar så kan du ju alltid ge *** i att svara eller?


                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • January 2003
                                • 4526

                                #75
                                Bättre?
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...