Malawitråden 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holgersson
    Användare
    • September 2003
    • 11

    Tack för svaret. Nu har jag läst lite angående lavasten och nu undrar jag hur vanligt det är med skador? Det här lät ju inte bra men grejen är att jag tycker det är grymt snyggt med lavasten plus att jag har en hel massa sån sten.

    Att jag tänkte ha svart sand är för att jag har fått för mig att fisken uppskattar det samt att jag trodde det skulle bli snyggt med svart bakgrund, sand och lavastenarna + naturligtvis alla färgglada fiskar. Vad tror ni kommer det bara se dumt ut eller? Nån som har en bild på ett kar med svart sand?

    De växter jag hade tänkt mig var vallisineria (olika storlekar) och möjligen javaormbunke just för att bryta av mot det svarta.

    Mvh Andreas
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=101671

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      Tjenixen Holgersson!
      Jag tror att svart sand skulle bli grymmt snyggt om det bara inte är den som ser ut som krossat glas!!!
      Tillsammans med lavasten...läcker som gatan!!! Jag har ingen erfarenhet av att min fiskar tagit skada, men då ska det tilläggas att karet varit igång i enbart 2 månader! *S*

      Efter att ha läst en hel del, kollat vad folk ha skrivt, kolla bilder och jämnfört med egna upplevelser vid dykning, så kan jag med 100% säkerhet iallafall säga att där vår fiskar lever (merparten) är det bra dunkelt i vattnet, och färglöst (grått/blått), OM man av en händelse inte råkar jämnföra med korallrev, som ligger i extremt klara vatten och på grundare ljup!!!

      Om du vill ha svart botten eller ej är ju bara en estetisk pryl....!
      Vet bara att den kritvita fina sanden som ligger i många kar (väldigt vackert) INTE har något med den naturliga miljön fiskarna lever i!!!!! Jag håller på mörkare = bättre!!!

      Gissa om jag kommer bli kölhalad av gubbsen nu!!! *S*

      Vänligen Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

        Jag håller med dig! Det är snyggt med mörk sand men då ska den vara MÖRK.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          Tack Robin!

          Enda problemet ska man väl säga är att hitta ett "snyggt" botenmaterial som är mörkt! Det mesta ser så extremt oäkta ut!!!! Gillar inte riktigt iden med den färgade varianten av dekorsand som finns.....
          Hade tankar på att blanda ihop mörkbrun dekorsand med någon annan typ av sand!!!

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Holgersson
            Användare
            • September 2003
            • 11

            Tack för svaren och tipsen. Jag tror också att det blir snyggt, och nu känner jag att jag inte behöver oroa mig för pengarna (jag har redan beställt sanden ) . Det där att blanda sand har jag också funderat på, det kan nog bli snyggare och mer "naturtroget" än med bara svart sand.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=101671

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

              Jag har rådas specialsand i karet nu men ska komplettera med sand från den lokala badplatsen samt lite grövre också från råda sand.
              Det tror jag kan bli ganska snyggt.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Guitar

                Malawi...

                Jeg har 2 Malawi som jeg gjerne vil vite navnet på...er det noen som kan hjelpe en stakkar fra Norge
                Ta kontakt på epost så sender jeg 2 bilder av min Malawi til den/de som kan hjelpe.


                Hilsen Jan Rasmussen, Narvik, Norge

                Min epost er: janerras@c2i.net

                Kommentar

                • medion
                  Användare
                  • August 2003
                  • 243

                  Nu har här varit "dött" aldeles för länge tycker jag.

                  Efter att ha separerat,sålt av allt och flyttat så är man igång igen.

                  Har bara 3 st akvarier igång men fler lär det ju bli.

                  Kommentar

                  • Tobbe_B
                    Användare
                    • August 2002
                    • 299

                    Dött det verkar här då
                    Kom igen skriv lite om era malawisar vet att det finns väldit många som har det.
                    Ja har själv ett 325 liters kar me malawisar melanochromis dialeptos o freibergi har jag.
                    Msn:t__skate@hotmail.com
                    Zoonen:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75730
                    Skateboard is not a crime.
                    f.d cool men bytt användarnamn

                    Kommentar

                    • Niclas Larsson
                      Användare
                      • January 2004
                      • 546

                      finns det något bra sätt att se skillnad på hane & hona gällande Golden, Jag har 10 st ungdjur som bhar växt till sig ganska snabt har en som börjar närma sig 10 cm där alla fenor är kolsvarta och det är en dominant en, tycker det borde vara en hane men resten kan jag ej könsbestämma
                      Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        Det kan vara svårt på Golden, men av de jag hade så var honorna mindre "över ryggen" och så kunde de ha lite vitare buk. Hanarna däremot hade betydligt starkare gul färg och även mer mättnad i de svarta linjerna...

                        Vill man vara helt (ganska) säker så får man nog vända upp och ned på dom och kolla genitalerna.

                        Kommentar

                        • Niclas Larsson
                          Användare
                          • January 2004
                          • 546

                          Jag har några som är lite vitare runt buken kan det var honor eller bara individuell färgskillnad ?
                          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                          Kommentar

                          • Niclas Larsson
                            Användare
                            • January 2004
                            • 546

                            jag svarar själv på ämnet nu står nämligen den med lite vitare buk och tuggar jag har 10 st Golden och det skjiler säkert 6 cm på den största och den minsta men nu är det den minsta individen i hela gruppen som står och tuggar ???
                            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                            Kommentar

                            • roccster
                              Användare
                              • August 2004
                              • 583

                              Han lurade väl henne med lite godis

                              Har själv en Hongihona som är bland de minsta i karet och ändå var hon en av de första att tugga. Nu kämpar hon med att komma igång med maten (efter att hon spottat) så jag får lura runt de andra invånarna så hon får en chans på räkmixbitarna.

                              "Misstaget" jag gjorde med henne var att jag lät henne gå kvar i karet tills hon spottade. Eftersom det är ganska mycket fisk drog hon ut på tuggandet därför tror jag hon har lite svårt att komma igång nu.
                              MVH

                              / Richard
                              http://www.ornemark.com

                              Kommentar

                              • Niclas Larsson
                                Användare
                                • January 2004
                                • 546

                                Jag tänkte nog oxå låta henne gå kvar får väl se hur det går det är första tugget i karet.
                                Får se om delfinerna låter ev. yngel vara ifred
                                har du dina yngel ihop med zebrorna ?
                                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...