Tips på dagsutflykt (akvarium, fiskar etc)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snysop
    Användare
    • October 2002
    • 98

    Tips på dagsutflykt (akvarium, fiskar etc)

    Hej!

    Vi har precis köpt ny bil och vill ta ut den på en liten åktur...

    Skulle vilja åka till något större "akvarie" liknande: Havets Hus i Lysekil, Sjöfartsmuséet & Universeum i Göteborg... Är det någon som har tips? Det får ligga med ca 20 mils omkrets kring Göteborg...

    Mvh Karin
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #2
    Vätternakvariet i Hjo? Fast de öppnar tydligen inte förrän 1:a maj...

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      citat:Havets Hus i Lysekil
      Jag vill inte föra dålig reklam, men jag blev besviken när jag var där...inte alls vad jag hade trott. Allt var mindre än vad man får uppfattning om i reklamblad.

      De gör ett gott arbete, men de borde se över marknadsföringsbiten(eller så kanske jag borde ha läst bättre).

      Kommentar

      • snysop
        Användare
        • October 2002
        • 98

        #4
        Jag är mer ute efter akvarier med tropiska fiskar etc. Eller en akvarieaffär med MÅNGA akvarier... (Inte bara Malavi och Tang...). Lite som Universeum, Sjöfartsmuseét etc...

        Tycker inte heller att Havets hus är något vidare... :-/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Danmarks akvarium, Köpenhamn. Lite längre bort, men går det inte färja?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • snysop
            Användare
            • October 2002
            • 98

            #6
            Jo, men jag kan bara vara borta en dag... :-/ Blir lite för bråttom. Kan dock boka in det under en helgutflykt.

            Är det lätt att gå/hitta till Akvariet? Köpenhamn är ju hopplöst att köra + hitta i, så vi rukar bo i Malmö och ta tåget till centralen i Köpenhamn.

            Kommentar

            • snysop
              Användare
              • October 2002
              • 98

              #7
              Men hjälp! Har de stängt den tropiska delen i Sjöfartsmuséet???? Bara nordiska delen kvar? :-/

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

                #8
                citat:Men hjälp! Har de stängt den tropiska delen i Sjöfartsmuséet???? Bara nordiska delen kvar? :-/
                Det var länge sen som den tropiska delen slog igen och den var väl inte direkt heller saknad av någon så som den såg ut på slutet.
                Ställer mig också frågande om ens kallvattenavdelningen finns kvar. Nej i Göteborg finns bara Universeum kvar + en massa fina akvarieaffärer förstås (se Första sidan).
                Har också för mig att det finns en del akvarier på Tropikhuset i Halmstad - tror det dyker upp en artikel om denna anläggning i nr 2 av Ciklidbladet.
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag tycker att det är lätt att hitta till Danmarks Akvarium men det var ett tag sedan jag var där www.danmarksakvarium.dk
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Danny_C
                    Användare
                    • April 2003
                    • 334

                    #10
                    Ta tåg eller tunnelbana mot charlottenlund, sen gå av o gå igenom en park, så är det skyltar till danmarks Akvarium
                    /danne

                    Kommentar

                    • muppins
                      Användare
                      • September 2002
                      • 96

                      #11
                      Jag har faktiskt ingen aning om om det finns något av intresse på Tropikcenter här i Halmstad.
                      Har inte själv varit där...
                      Tänkte gå bort i somras och kolla lite, men eftersom min sambo är totalt ointresserad så blev det tyvärr inte av.
                      Men jag får väl gå dit själv någon dag...
                      Här är deras hemsida i alla fall:

                      Är men ofta ute och reser eller liknande så kan det vara svårt att få tag på rätt information. Denna sidan är just för dig som upplever dessa problem.


                      Står väl inte så hemskt mycket där kanske, men några fiskar verkar de ha i alla fall.
                      /muppins

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

                        #12
                        Som det sagts, hoppa över sjöfartsmuséet. Vi var där i höstas och det är inte ens värt besväret att öppna dörrn. Endast några kallvattentankar med "trista" invånare kvar.

                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Kenneth
                          Användare
                          • April 2002
                          • 277

                          #13
                          Om du någongång åker genom Östergötland ta då vägen förbi Skänninge och Vattenverksta'n. Där kan du se alla fiskarter i Östergötlands sjöar och åar. Mycket trevligt. Ring Micke Mosslund på 0142-854 98 och boka tid. Kolmården är naturligtvis ett måste.
                          MVH
                          /Kenneth Johansson,

                          ordförande
                          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                          Kommentar

                          Arbetssätt...