Kalk i vattnet Osmos??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mickeo
    Användare
    • January 2004
    • 14

    Kalk i vattnet Osmos??

    Hej samtliga.. Ett mycke bra forum att hämta info på..
    Som sagt, jag bor på Gotland där vi i vattnet har en hel del kalk, tyvärr har jag inte mätt vattnet. Återkommer med mätvärden. Det jag vet är att kranvattnet fn ligger på ca 7.2
    Jag kommer under närmaste tiden att skaffa discus igen, har haft det för några års sen med ett mycket lyckat resultat. Förrutom kläckningen av rommen . Har nu funderingar på att använda Osmos- vatten. Men kan tyvärr inte hitta någon förstålig info hur det är, när man har så mycket kalk i vattnet som vi har. Det är ju framförallt PH som diskuteras. Är det någon som vet? Är det så att det sliter på Osmosanläggningen med mycket kalk? Hur gör jag? Kan även testa fosforsyra. Ni som vet Hör av er.
    MVH Micke Olsson
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #2
    Själv har jag nästan kalkfritt vatten, får därför återföra detta till osmosvattnet. Naturligt varierar halten Ca Mg i Amazonas mellan 1-5 mg/liter vatten beroende på om det är svart/vit eller klarvatten.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      mickeo: ja, membranet i en osmosanläggning håller inte lika länge om vattnet är väldigt hårt eller innehåller mycket partiklar. Ofta kör man med ett partikel och/eller avjonings-filter före osmosfiltret för att skona membranet när man har sånt vatten.

      Jag misstänker också att du kan ha alldeles rätt i att det kan ha varit vattnet som gjorde att rommen inte kläcktes.

      Kommentar

      • Sven W
        Användare
        • October 2003
        • 157

        #4
        Hej Micke,

        Jag bor i Uppsala och har också mycket kalk i vattnet. Sedan några månader använder jag osmosvatten i ett av mina akvariet. Det fungerar problemfritt hittills. Den osmosanlägging jag har är sammansatt av tre filter: partikel, kol och till sist osmosfiltret.

        Eftersom i princip all kalk försvinner blandar jag 2/3 osmosvatten med 1/3 kranvatten så att hårdheten blir den jag vill ha.
        /Sven

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Jag bor oxå i Uppsala, och kör på samma (nja har inget partikel filter) princip som Sven. Har fungerat perfekt i ett års tid.
          Anders L

          Kommentar

          • mickeo
            Användare
            • January 2004
            • 14

            #6
            Tackar för svaren.. Har nu kollat vattnet
            Har i kranen och i karet nu PH 7.7 KH 7 Gh 14 o mina mätningar nu stämmer. Vad göra... Funkar osmos anl för det...

            Kommentar

            • mickeo
              Användare
              • January 2004
              • 14

              #7
              PH 7.2 har jag inte 7.7 felskrivet

              Kommentar

              • mickeo
                Användare
                • January 2004
                • 14

                #8
                Hm jonbytare??? Vad får jag tag på sånt? Det jag hittar är bara stora anläggningar.. Nån som kan?

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av mickeo

                  Tackar för svaren.. Har nu kollat vattnet
                  Har i kranen och i karet nu PH 7.7 KH 7 Gh 14 o mina mätningar nu stämmer. Vad göra... Funkar osmos anl för det...
                  Jag har ph ca 8 och Gh 16 (enligt vattenverket) , och det funkar som sagt bra med osmosfilter! Kh i kranvattnet vet jag inte men det är högt, efter 80% utspädning så ligger Kh på ca 3 och ph kan jag lätt sänka till 6,5
                  Anders L

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

                    #10
                    Jonbrytare har säker säkert din närmaste VVS firma. När det gäller hållning av diskus så har en av Tyskland största comersiella odlare följande värde. GH 15 KH 8 pH 7 ms 800. De föder upp all sin diskus i detta vatten, när det sedan kommer till odling är det en annan sak.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...