jag håller inte med Ola .... eller jag tror att "risken" är försvinnande liten. Lillebror (suck vad jag drar upp honomå hans akvarium jämt) har en VF guldsömnshane på 20cm+ med små metallpansarmalar. Jag hävdar fortfarande att ingen "normal" fisk med instinkter och vett äter pansarmalar. I samma kar går även en trimac på 20cm och 2 påfåglar på 25cm. Trimacen högg pansarmalarn i fenorna i början. Det har slutat nu.
eldbuks bilder
Kollaps
X
-
-
citat:jag håller inte med Ola .... lillebror (suck vad jag drar upp honomå hans akvarium jämt) har en VF guldsömnshane på 20cm+ med små metallpansarmalar. Jag hävdar fortfarande att ingen "normal" fisk med instinkter och vett äter pansarmalar. I samma kar går även en trimac på 20cm och 2 påfåglar på 25cm. Trimacen högg pansarmalarn i fenorna i början. Det har slutatMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Har jag hörts sägas av dig och nån mer. Men inte sett några "bevis" i skrift eller bild på det
Jag misstror dig inte eller så ... men du vet ju precis som jag att vår akvariepopulation av "occelatus" inte är riktig occelatus och att det finns flera arter astronotus.fish r friendKommentar
-
Utan att hänga upp mig på någon fakta så tror jag också pansarmalar går med det mesta, såg något repotage på tv för nått år sedan om elektriska fiskar och där fick man se diverse ålar och knivfiskar försöka få sig i en pansarmal men icke sa nicke!/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.orgKommentar
-
När jag läste limnologi så dissekerade vi abborar i halvmetersstorleken. Ur magen på en av dem kröp det ur tre levande kräftor! Ciklid = abborfisk = äter vad f-n som helst oavsett taggar, klor och skit [xx(]Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
ja kräftor ser ja massa bilder på när de äts av diverse ciklider. tex oscars. men inte pansarmalarfish r friendKommentar
-
De kan dock fortfarande dödas...
Jag miste 3st VF corydoras burgessi(tror dom hette så) då mitt stora sebraciklidpar lekte, en tvingades jag avliva då ögonen var uppätna, citrinellumen tog sedan ihjäl de två som överlevde. Sebrorna lemlestade även mina stora Megalechis thoracata så att de var helt utan fenor... de "ormade sig" framåt genom att slingra kroppen men samtliga fenor var uppätna... Fenorna växte dock ut efter att de fick vila upp sig i jaguarkaret och nu idag så går de i 222-litrarn tillsammans med fengäddorna, några carpinte och en liten påfågel. Fantastiskt tåliga och tuffa malar, faktiskt mina "äldsta" fiskar, jag har haft dem i runt 4 år.
Som vanligt då det pratas om tåliga malar så måste jag slå ett slag för chokladmalen, platydoras costatus. En stridsvagn med hullingar. Enda sättet att någon skulle få död på dem är förmodligen att vända dem upp och ned och bita sönder buken... men de är ruskigt robusta och även aggressiva då det behövs så jag tvivlar på att det skulle kunna hända.
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Jag kanske borde starta en ny tråd men det känns ändå som om den här har spårat ur... Jag har nu gjort slag i saken och slängt ut mina Malawi till förmån för 5 Jack Dempsey. Riktigt fina JD var det dessutom, cirka 15 cm ligger de på och den största hannen är nog nästan 20 cm. Jag har ju mest hängt vid malawiavdelningen på de affärer jag brukar besöka men får nog ändå säga att detta är de finaste JD jag nånsin sett. Jag bestämde mig på en sekund då jag såg dem och tokkörde hem och slet upp mina firrar som affären tog som inbyte. Hur många ytterligare arter tror ni man kan ha och hur många av varje?
Angående tåliga malar måste jag få slänga in min favorit, Agamyxis pectinifrons. Jag har en underbar sådan hemma som jag har haft i snart 17(!) år. Den har varit med om det mesta.Kommentar
-
-
citat:Ursprungligen skickat av henrikrock
Hur många ytterligare arter tror ni man kan ha och hur många av varje?
Jack Dempsey + salvini skulle också vara en tuff kombination men jag vet inte hur enkelt det är att husera dem i ett 150cm långt kar, inreder man klokt med många tydligt indelade "rum" så kanske det kan fungera men båda arterna har rätt intensiv uppvaktning och lek så det är nog ett gränsfall.
Jack Dempsey + någon Vieja kanske kan fungera? ...eller vad säger Vieja-experterna? *lockar på jinnarparen och jarinen*
Nöjer man sig med ett lekpar i karet(Jack Dempsey) och sedan kör med ensamma individer så är det lättare att blanda, jag har aldrig provat med fullvuxna individer men är arterna ungefär lika aggressiva så gissar jag att det går att köra med ett Jack Dempsey-par + två ensamma individer av andra arter. Men det kan nog bli trångt då Dempseyna leker...
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
om fokus är JD skulle jag behålla ett lekpar av dem, sen en hane av eldbuk och nigaraguense. Då har man 540:it lite underbefolkat men troligen harmoniskt.fish r friendKommentar
-
Vi fortsätter själva uppsättandet av amerikaburk på http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5463
Ang. Corydoras. I Ciklidboken står det att Oscars föda i naturen bl a består av Corydoras. Samtidigt så vet jag att det finns en artikel (det har blivit publicerat nu) att Otocinclus harmar utseendet av den lokala Corydorasarten. Detta troligen för att fisk undviker att äta Corydoras. En liten gissning är att Corydoras blir över och att Oscars äter Corydoras under de perioder då det inte finns annat att äta. Jag är helt övertygad om påfåglar skulle äta Corydoras efter ett halvårs födobrist. Sedan måste det här vara inlärt, åtminstone hos mellanamerikanerna, dvs. de försöker men upptäcker att det är obehagligt. Fiskar som växer upp med eller går med fiskar under lång tid kan vara tröga på att komma på att de mindre fiskarna går äta. Sedan säger det pang efter ett tag. Jag har rekomenderat brillianttetra till Aequidens i åratal men plötsligt satte mina patricki (som är bra mycket mindre än fullvuxna guldsöm) i sig allihop. Mina små yngliga blåciklider runt decimetern (VF) satte i sig mina alfaro (ungfödare) som jag skaffade. Dessa var kanske 4 cm långa och 1,5 cm höga. Båda dessa är mjukfenstråliga. Men men. Säger alla att det funkar så får jag ge mig eller jag gör en annan vinkling: Risken är att de försöker, sätter i halsen, och dör.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Tack för alla råd och för inspiration att börja med centraler! Nu blev det 5 eldbukar och jag känner mig därmed nöjd för tillfället. Tänkte låta firrarna para ut och så får jag se vad jag gör sen. Är det lämpligt att göra sig av med alla fiskar utom paren? Eller kan man låta "överblivna" fiskar gå kvar? Det skulle vara SVÅRT att plocka bort tre av de gudomligt fina Jack Dempseyna... Om man nu bestämmer sig för att ha ett JD par och ett Eldbukspar, kan man då ha ett par av ytterligare nån fisk? Det hade ju varit kul men jag har fått känslan av att ni tycker det räcker i ett 540. Om inte ytterligare par är att rekomendera, kan man i så fall ha någon solitärfisk? Är tacksam för svar från nån av "centralexperterna" som huserar här på forumet.
Fan, jag känner mig som en nybörjare igen... men det är ganska kul!
HenrikKommentar
-
Ola S: tror vi kan enas om att pansarmalar står långt ner på listan över favorit-mat för de flesta fiskar
men undantag förekommer självklart.fish r friendKommentar
-
Jag erkänner ju att jag troligtvis har fel och att de går relativt säkra även bland större fiskar. Fast jag skulle inte hålla dem med abborrarMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar