johan_l: ball SA jordätare ... men den har inget med centralamerika att göra och är nog aldeles för timid för att fungera bra i ett kar med jack d's etc.
eldbuks bilder
Kollaps
X
-
-
ok.de jag har tänkte att ha är främst guldsömmen,eldbuk o nicuraguensan. o sen ev nån stimfisk som tex regnbågsfisk. såg en bild på den på google o den verkarde cool. men som sagt lite "fegis" kanske. kom att tänka på den andra tråden om opopulära ca-sa det problem som jag tycker är lite surt nu är att det är svårt att passa in några fiskar förutom de som jag nämnt här.
skulle vara mycket lättare om det gick att ha tetror/rasboror eller platys. de som ni känner . har de inget mer i sina burkar förutom lekparen av cikliderna?Kommentar
-
Jag snorklade i en flod i Australien (vid Cape Tribulation) med en massa regnbågsfiskar. Stenar på botten osv. Såg likadan ut som en mexikansk flod jag snorklade i. Fiskarna i mexikanska floden (Agua Azul) var Vieja intermedia (tror jag), Heterandia bimaculata samt någon pytte tetra av amazonastyp (dvs. inte den klassiska Astyanax sp.). H. bimaculata höll till i stranden vid vegetation som hängde ner. Cikliderna mer ute i strömmen. Ciklider med yngel mer i bakvatten. Tetrorna nästan inne i nedhängande vegatation närmre huvudfåran. Alla i samma biotop mn ingen i samma habitat! I Laguna Bacalar fanns Eldbuk, salvini, motaguense (alt. den inplanterade managuense), Petenia spelendida, urophthalmus, Astyanax sp. (kommer inte ihåg namnet) samt en gigantisk molly sida vid sida. Samma biotop, samma habitat. I samma biotop men annat habitat (ex näckrosor på 0,3m djup) fanns fler fiskar.
Det jag menade med fishbase var att det gick få fram listor över länder och att man kan använda dessa som inspiration. Den bästa inspirationen får jag av att snorkla i det vilda men det behöver inte vara rätt land och fauna, bara en likartad biotop. Sverige duger.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren
det problem som jag tycker är lite surt nu är att det är svårt att passa in några fiskar förutom de som jag nämnt här.
de som ni känner . har de inget mer i sina burkar förutom lekparen av cikliderna?
Mvh Fredrik IsakssonFredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
lite rätt med tomhets känslan har du. men jag kommer nog max köpa två par av eldbuk o nicuraguensan för sen blir det svårt att göra sig av med resten när de parat ut. kommer kanske till omed bara köpa fördiga par.
va tror ni om ett stort stim med pansar malar? mina guldsöm nu bryr sig inte så mycket om dem förutom när de närmat sig deras ägg.Kommentar
-
Hoplosternum/Megalechis funkar bra med mina Ae patricki och Crenecichla. Personligen så avråfer jag från kombinationen eldbuk - zebra. De är för lika i vad de gör vilket gör att eldbuken får det svårt. Archocentrus/Cryptoheros septembfasciatum/myrnae är mycket snäll. Nicaraguense + Thorichthys (eldbuk t ex) + snällare Archocentrus/Cryptoheros (dvs. inte zebra) funkar nog bra och du skulle säkert kunna ha ett gäng regnbågsfiskar (fast det senare är en gissning). Du kan nog knöka i guldsöm också men akvariet kommer att se fullt ut. Fullare än ett fullknökat med malawi.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
ett par guldsöm
ett par eldbuk
ett par nicuraugensa
regnbåg
pansar mal
blir det för mycket? känns inte såKommentar
-
Vad är det för pansarmalar? Jag tror att guldsömmarna sätter i sig dem till slut eller åtminstone försöker. När det gäller ickesugmal så skulle jag ta Hoplosternum/Megalechis eller möjligen Brochis.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
euhmm..julli nåt. har inte exakt kolla på latinska namnet är ju malawi snubbe de namnen kan jag.
har du nån shysst länk till de du rekar?Kommentar
-
Hoplosternum är störtsköna malar! Kan verkligen rekomendera dom. Klarar nog av de mediumagressiva centralerna. Är inte kinkiga på vattnet heller.
Här är en av mina fem: http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Tax3.jpgAnders LKommentar
-
Megalechis är nytt namn på vissa Hoplosternum. Kolla www.FishBase.se också.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
precis tillbaka från Akvarieleasing.
där fanns massa kul ja vill stoppa ner som stimfisk till mina centraler.
Stort stim skivtetror, flera arter regnbågsfiskar bla den där knallröda häftiga. Åker nog tillbaks imorrn å plockar upp lite kulfish r friendKommentar
-
vill oxå ha
denna finns hos mig. den är rätt fin. o blir lagom stor
Kommentar
-
Jag har aldrig sett C. paleatus på 8 cm. Brochis är större och högre i kroppen (och dyrare), det är därför jag föreslår dem. Bortsett från de gigantiska Corydorasarterna (be mig inte namnge) så är jag övertygad om att alla Corydoras riskerar att åka ner i magen på en vuxen guldsöm.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar