eldbuks bilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

johan_l: ball SA jordätare ... men den har inget med centralamerika att göra och är nog aldeles för timid för att fungera bra i ett kar med jack d's etc.
    fish r friend

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

ok.de jag har tänkte att ha är främst guldsömmen,eldbuk o nicuraguensan. o sen ev nån stimfisk som tex regnbågsfisk. såg en bild på den på google o den verkarde cool. men som sagt lite "fegis" kanske. kom att tänka på den andra tråden om opopulära ca-sa det problem som jag tycker är lite surt nu är att det är svårt att passa in några fiskar förutom de som jag nämnt här.

skulle vara mycket lättare om det gick att ha tetror/rasboror eller platys. de som ni känner . har de inget mer i sina burkar förutom lekparen av cikliderna?

Kommentar

• Ola Svensson
        • April 2002
        • 14633

Jag snorklade i en flod i Australien (vid Cape Tribulation) med en massa regnbågsfiskar. Stenar på botten osv. Såg likadan ut som en mexikansk flod jag snorklade i. Fiskarna i mexikanska floden (Agua Azul) var Vieja intermedia (tror jag), Heterandia bimaculata samt någon pytte tetra av amazonastyp (dvs. inte den klassiska Astyanax sp.). H. bimaculata höll till i stranden vid vegetation som hängde ner. Cikliderna mer ute i strömmen. Ciklider med yngel mer i bakvatten. Tetrorna nästan inne i nedhängande vegatation närmre huvudfåran. Alla i samma biotop mn ingen i samma habitat! I Laguna Bacalar fanns Eldbuk, salvini, motaguense (alt. den inplanterade managuense), Petenia spelendida, urophthalmus, Astyanax sp. (kommer inte ihåg namnet) samt en gigantisk molly sida vid sida. Samma biotop, samma habitat. I samma biotop men annat habitat (ex näckrosor på 0,3m djup) fanns fler fiskar.

Det jag menade med fishbase var att det gick få fram listor över länder och att man kan använda dessa som inspiration. Den bästa inspirationen får jag av att snorkla i det vilda men det behöver inte vara rätt land och fauna, bara en likartad biotop. Sverige duger.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

det problem som jag tycker är lite surt nu är att det är svårt att passa in några fiskar förutom de som jag nämnt här.

de som ni känner . har de inget mer i sina burkar förutom lekparen av cikliderna?
          Det låter som att du tror att karet kommer att se tomt ut, har jag rätt? Då firrarna leker och börjar flytta runt ynglena så kommer karet absolut inte att se tomt ut. Tro mig. Därför så nöjer man sig ofta med cikliderna och några trevliga bottenfiskar, slänger man i fler fiskar så blir det ofta bara bråk då lekparen fortfarande vill ha rejäla revir, oavsett hur många fiskar man har så kommer det att bli kala "rum" där endast lekparet håller till. Lyckas man skapa flera olika rum som delas av med stora rötter och växter så skulle man eventuellt kunna ha en fjärde ciklidart i karet men då samtliga fiskar du vill ha blir rätt stora så skulle jag nöja mig med de tre du har räknat upp. Börjar du med ungefär 6st ungfiskar av varje art så kommer du aldrig att känna av att karet känns tomt, allt eftersom fiskarna växer och parar ut så kommer du att tvingas flytta överblivande fiskar och då slutligen ett lekpar av varje art finns kvar i karet så kommer de att börja leka och valla runt hundratals yngel i karet, eftersom du dessutom har flera olika lekpar så kommer det förmodligen hela tiden att simma runt yngel någonstans i karet. Inred karet med växter, rötter och stenar så att det bildas "rum" där lekparen kan hålla till så kommer det att gå bra. Det kommer att bli ett kanonfint kar.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

lite rätt med tomhets känslan har du. men jag kommer nog max köpa två par av eldbuk o nicuraguensan för sen blir det svårt att göra sig av med resten när de parat ut. kommer kanske till omed bara köpa fördiga par.

va tror ni om ett stort stim med pansar malar? mina guldsöm nu bryr sig inte så mycket om dem förutom när de närmat sig deras ägg.

Kommentar

• Ola Svensson
              • April 2002
              • 14633

Hoplosternum/Megalechis funkar bra med mina Ae patricki och Crenecichla. Personligen så avråfer jag från kombinationen eldbuk - zebra. De är för lika i vad de gör vilket gör att eldbuken får det svårt. Archocentrus/Cryptoheros septembfasciatum/myrnae är mycket snäll. Nicaraguense + Thorichthys (eldbuk t ex) + snällare Archocentrus/Cryptoheros (dvs. inte zebra) funkar nog bra och du skulle säkert kunna ha ett gäng regnbågsfiskar (fast det senare är en gissning). Du kan nog knöka i guldsöm också men akvariet kommer att se fullt ut. Fullare än ett fullknökat med malawi.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

ett par guldsöm
                ett par eldbuk
                ett par nicuraugensa
                regnbåg
                pansar mal
                blir det för mycket? känns inte så

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

Vad är det för pansarmalar? Jag tror att guldsömmarna sätter i sig dem till slut eller åtminstone försöker. När det gäller ickesugmal så skulle jag ta Hoplosternum/Megalechis eller möjligen Brochis.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

euhmm..julli nåt. har inte exakt kolla på latinska namnet är ju malawi snubbe de namnen kan jag.
                    har du nån shysst länk till de du rekar?

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Hoplosternum är störtsköna malar! Kan verkligen rekomendera dom. Klarar nog av de mediumagressiva centralerna. Är inte kinkiga på vattnet heller.
                      Här är en av mina fem: http://www.lindersson.se/images/Akvarium/Tax3.jpg
                      Anders L

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

Megalechis är nytt namn på vissa Hoplosternum. Kolla www.FishBase.se också.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

i så fall den sista länken. det verkar lite lika de som jag har nu fast mina är lite ljusare.

Kommentar

• Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

precis tillbaka från Akvarieleasing.

där fanns massa kul ja vill stoppa ner som stimfisk till mina centraler.

Stort stim skivtetror, flera arter regnbågsfiskar bla den där knallröda häftiga. Åker nog tillbaks imorrn å plockar upp lite kul
                            fish r friend

Kommentar

• Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

vill oxå ha

denna finns hos mig. den är rätt fin. o blir lagom stor

Kommentar

• Ola Svensson
                                • April 2002
                                • 14633

Jag har aldrig sett C. paleatus på 8 cm. Brochis är större och högre i kroppen (och dyrare), det är därför jag föreslår dem. Bortsett från de gigantiska Corydorasarterna (be mig inte namnge) så är jag övertygad om att alla Corydoras riskerar att åka ner i magen på en vuxen guldsöm.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...