eldbuks bilder

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Nu vet jag kanske inte riktigt vad du menar med blått. Fiskarna på bilderna är gråbruna (ok, med drag år iriserande blått), de ser bara blå ut pga. blixten ex http://sev.aaquaria.com/pictures/fis...fourthred8.jpg Däremot har de iriserande blå prickar. Blå prickar kan täcka en stor del av fisken vilket den faktiskt gör på vissa. Sedan har fiskarna på bilderna inte det vackra svarta som eldbukar kan ha. Smaska alla fiskar på bilderna ovanpå varandra, men ta bort det röda i ryggen. Då börjar det likna något!

http://sev.aaquaria.com/pictures/fis...fourthred3.jpg är kanske samma fisk som de andra? Den ser "naturlig" ut i färgerna. Studera den och lägg som sagt till mer blåa prickar och svart. SÅ snygga ska de vara.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

orm . jag vill hemskt gärna ha lekpar eldbuk o guldsöm. sen så bryter jag lite men nicuraugensan är himelsk fin oxå. vilka skulle du reka till mitt kar o hur många? kul med lite ideèr.

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

bryter?
        fish r friend

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

euhm..bryter-byter sjö/vattenhåla, eller yrar jag nu.

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

ja du yrar

guldsömmar = sydamerika, mjukt vatten lägre ph.

nicaragua/meeki = centralare, hårt vatten lite högre ph.

720L stort å trevligt ... jack d, meeki, nicaragua, sajica, funkar med lekpar av alla. då går du på den lite mindre skalan fisk.

eller så kör du lite större fiskar som jaguarer, citrinellum, vieja å carpinte. fast då blire svårt å hålla mer än ett lekpar eller två.
            fish r friend

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

de sist nämna finns nog inte här tyvärr..

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Nu ska vi inte vara hur petiga som helst , men guldsöm (el. silversöm) finns även i hårt vatten med högre pH http://home.online.no/~stalsber/aeq.htm#rivulatus och åtminstone enligt FishBase så finns eldbuk i pH 6.5. Att köra guldsöm, eldbuk, nicaraguense i samma funkar säkerligen finfint om man kör pH > 7 och något hårdare vatten.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

ja, jag tror absolut att de tre arterna funkar perfekt i neutralt vatten.

menade mer att som regel förknippar man SA med mjukare å lågt ph och CA med hårdare högre ph.
                  fish r friend

Kommentar

• henrikrock
                    Användare
                    • November 2003
                    • 97

Har blivit otroligt sugen på centralamerikaner efter att ha suttit och läst allt kul som står här på forumet. Har lagt ner mycket tid på detta... Jag har hållt på med Malawi i mer än femton år men funderar mer och mer på att byta kontinent. Karet jag funderar på att använda är på 540 liter och de arter jag funderar på är exempelvi Jack Dempsey, Zebraciklid och Eldbuk. Skulle detta funka tror ni? Vilka övriga arter kan rekomenderas?

Kommentar

• Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

kanske borde öppna en ny tråd. men om man ska ha någon stimfisk till vilken skulle passa då? kanske kongo tetra?

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

henrikrock: ja det kommer fungera, var beredd på att Zebrorna kommer vara tuffa som attan och föröka sig i hiskelig takt. Då Zebror är så väldigt vanliga och utnötta som akvariefisk skulle jag rekomendera Sajican istället så får du nog ett lugnare kar. Det är svårt att rekomendera centralare då det ofta finns dåligt utbud, men om du lyckas hitta fina Salvini eller Ccarpinte är de otroligt vackra fiskar. De håller sig runt 20cm, enligt fishbase.

johan_l: ja det där med stimfisk till centralare är något som diskuterats här på forumet ett par gånger. jag har pratat med Ola S lite på våra träffar med, han har varit nere i mexiko och dykt bland dessa ciklider och deras samlevande fiskar.

Om man skall vara 100% korrekt är ett rejält stim med stora levandefödare, typ vildform av svärdbärare en bra lösning. Problemet är att levandefödare med sina mjuka fenstrålar slutar som mat illa kvickt speciellt eftersom de växer mycket långsammare än cikliderna. Om man fick tag på ett gäng fullvuxna svärdbärare skulle det nog funka. Annars finns det ett gäng arter tetra i centralamerika, enligt Ola S bär de stora likheter med tex Norsk Flaggtetra.

Jag skulle gärna testa med Kongotetror om de gick att få tag på i lite storlek, stoppar jag ner sånna små som finns i butik blir de uppätna på ett par minuter.

I förrgår hadde jag turen att snubbla över två rejäla Skivtetror, fick dem gratis! (köpte kattprylar för 1500:-). Dessa skivtetror är 9cm i diameter ungefär. Det första som hände varatt en jagga högg en skivtetra rakt över ryggen! hans mun är 1½ cm bred ..... Tyvärr lyckades de gemensamt ha livet av en skivtetra under natten, men den andra som överlevde har blivit accepterad nu. Det ser dock lite dumt/tråkigt ut med bara en skivtetra. Jagar vidare efter åtminstonde 3-4 till.

Listar lite Centralare här nedan som jag ser/sett vid flera tillfällen i butik och som kan gå ett flertal arter i 540/720:

Zebra
                        Sajica
                        Salvini
                        Carpinte
                        Jack D
                        Eldbuk
                        Multispinosa
                        Maculipinnis
                        Nicaraguensis
                        Zonata (en otroligt vacker Vieja som håller sig lite mindre)
                        fish r friend

Kommentar

• Ola Svensson
                          • April 2002
                          • 14633

Ett tips är att gå in på FishBase, klicka i ett väl vant land + freshwater, kolla i den intressanta familjen, och sedan på biotopen + tänka lite själv. Mexicos sötvatten ger http://www.fishbase.se/Country/Count...oup=freshwater
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

skule det vara tok fel med tex bosemani eller andra regnbågsfiskar?

Kommentar

• Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

vad tycks annars om Gymnogeophagus balzani?

Kommentar

• Daniel Odell
                                Användare
                                • January 2003
                                • 2437

Ola S: visst, men av hela den listan finns ett par arter ungfödare och ciklider att få tag på i sverige ... så jag vet inte vad det skall vara bra för. utmaningen är mer att hitta bra ersättningar för biotopriktiga stimfiskar.

johan_l: ja och nej skall mana vara habitat/biotop-riktig på nått sätt ... vilket är omöjligt igentligen .. så är det bara Svärdbärare som går att få tag på i sverige och som faktiskt på riktigt lever med dessa ciklider. Men ur stimfisk-synpunkt och storlek etc .... så kan jag säga att jag själv jagat efter regnbågsfiskar till mina CA-akvarier.
                                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...