If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Såg att de hade torvblock också på sin hemsida. Jag har provat även dem till akvariebruk och det fungerar utmärkt. Grövre struktur som man kan hitta pinnar och annat spännande i. Fungerar säkert också, om inte bättre än ovanstående, att klibba fast i lacken.
Tröck på ett fett lager på flera centimeter i rikligt med lack och låt det lösa ramla av efter några dar när lacken torkat. Resten, som inte sitter fast, lossnar i akvariet och flyter upp till ytan resp lägger sig på bottnen. Det tog över en vecka innan vattnet blev klart för mig.
Kan ni rekommendera någon typ av sand eller grus som kan tänkas passa in med torvbakgrunden. Har två säckar blästersand men tror att det blir för ljust.
Jag blev inspirerad av norrmannen ovan så jag försökte göra något liknande i ett vanligt 720 som stod o skräpade, ett sjuhelsickes jobb... Den är inte målad än men går att
beskådas på www.animationaudio.l.se/akvarie
Danneb - jag skulle använda blästersanden och blanda upp den med mörkt brunt grus i olika kornstorlekar. Efter ett tag kommer det att skikta sig efter höjden på sanden med olika kornstorlek. Ser rätt äkta ut. Samtidigt så hindrar blästersanden mat o skit att försvinna. Det lägger sig ovanpå och är lätt att suga bort. Viktigt när man ska köra diskus i karet. Se till att få kalkfritt grus bara!
Hej Ola!
Hur går det med blåcikliderna du fick av mig? Hela karet fullt av yngel? Jo - jag kommer inte att behålla karet. Jag vill ha Syd-Amerikabiotoper. Det här karet passar bäst till tanganyika och det har jag redan haft så det räcker. Malawi passar bäst som kattmat så det är jag inte heller intresserad av. Jag byggde det för att ha Troffar i det men har ångrat mig igen. Men det hade varit skitsnyggt!
Det går super bra, för bra till och med för jag får inte stopp på lekarna!
Dom har lekt oavbrutet sedan jag fick dom. Efter prick en vecka efter jag hade fått hem dom lekte dom.
Har dragit upp ca 50st nu, dom är väl runt 5cm nu.
Hanen har växt ett par cm men honan har stått rätt mkt still. (inte så¨konstigt eftersom dom leker hela tiden ju)
Dom går i 360l nu men ska sälja det och skaffa en 375 istället.
Kanske inte är så bra att låta henne leka hela tiden. Men å andra sidan kanske det blir problem om du skiljer dem åt och sedan sammanför dem efter ett tag...
Jo, har hört mig omkring, dom brukar visst leka vid en viss ålder. Så det går väl över hoppas jag.
Vad är det värsta som kan hända honan då? -Stanar i växten?
Igår lackades bakgrunden, andra lagret idag och torven trycktes på plats. Imorron så ska jag skaka bort allt överflöd och förbättra eventuella brister. Bilder kommer när det sitter i akvariet.
Kommentar