Frigolitbakgrund till diskusakvarium.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Durin

citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

citat:Ursprungligen skickat av Durin

Här är en snygg och ovanlig bakgrund till ett diskuskar:

Han använde fogskum om jag fattat rätt, skummade bara igenom artikeln.
    Snyggt, men de rötterna sitter väl utanför akvariet, i "bakgrunnskassen"?

Hursomhelst, intressant om det funkar bra att kombinera byggskum och frigolit.

Här var en lite bättre länk till samma bygge.
    Hasse, som jag fattar det har han använt fogskum för att få till en plan bksida till räterna han har innuti akvariet. Min norska är iofs inte helt hundra men jag tror jag fattat rätt.

Det känns som om norrmännen har lite vildare DIY-trådar än oss. Flera akvarium på över kubiken etc.....
    Ingen som har lust att ta upp kampen?

Kommentar

• Mattias Nilsson
      Användare
      • April 2002
      • 467

Jag håller verkligen med, norrmännen har många häftiga projekt!!!!!!
      På "nettakvariet" finns ju en hel del DIY trådar om maffiga byggen!
      Man blir verkligen inspirerad av att kolla där
      Mvh
      Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• danneb
        Användare
        • December 2003
        • 61

Tommy K:

Har du ingen bild på din bakgrund. Om jag fattat det hela rätt så ska man trycka dit torv medans lacken inte härdat än.

Kommentar

• Tommy K
          Användare
          • May 2002
          • 309

Ingen bild, men ska försöka fixa en under helgen till dig. Jag köpte väldigt finfördelad torv och hällde på ett tjockt lager direkt efter att jag strukit på det sista penseldraget lack. Sen tryckte jag till så att det fastnade ordentligt, skakade av och hällde på ett tjockt lager till. Sedan fick det ligga och torka i ett par dar. Skakade av allt löst och i med hela konkarongen i akvariet. Givetvis blev vattnet brunt och en massa lös torv flöt på ytan. Bara att fiska upp med håven.

Kommentar

• danneb
            Användare
            • December 2003
            • 61

Tack på förhand. Det vore gött med en bild.

Kommentar

• danneb
              Användare
              • December 2003
              • 61

Nu har jag köpt in lite rötter som är tänkt att sitta på bakgrunden.

*Kan det funka att fälla in dem och limma fast dem rejält med silicon?
              *Hur blir roten om man lackar den med epotex?
              *Hur blir roten när den sugit i sig vatten om jag silikonat fast den medans den är torr. Kan den lossna från frigoliten?

Är rädd att rötterna lossnar och skjuts som en raket i framrutan som sedan kan spricka. Jag inväntar era åsikter innan jag vågar göra nåt.

Kommentar

• danneb
                Användare
                • December 2003
                • 61

Hm, till en början så svarar typ alla. Är det ingen som har åsikter på ovanstående frågor?

Kommentar

• Tommy K
                  Användare
                  • May 2002
                  • 309

Jag har provat att limma ihop både frigolitskivor och rötter med fogskum. Sitter som berget, det är inte fogen som släpper utan frigoliten som ger med sig. Alltså lika starkt som en siliconfog. Däremot funkar det inte lika bra att limma frigolit mot glas. Där är siliconet överlägset.
                  Danneb - varför skulle dina rötter skjutas omkring som raketer i akvariet? På sin höjd flyter de väl upp till ytan om de skulle lossna direkt efter du fyllt vatten (jag utgår från att du använder mangroverötter, efter någon vecka så har de tappat sin flytkraft).
                  Och varför ska du lacka dem? Man ser väldigt sällan lackerade rötter i Amazonas...
                  Jag kommer att göra en urgröpning i frigoliten och sedan fästa roten med fogskum. Jag är övertygad om att det kommer att sitta som berg, speciellt om man låter fogskummet "gripa" tag i roten.
                  Det blev förresten inget foto på torvbakgrunden, men har du sett en brun nålfiltsmatta så har du en bra definition. Nålfiltmatta sitter ofta t ex bak på bussäten, golvet och hatthyllan i bilen osv.

Kommentar

• danneb
                    Användare
                    • December 2003
                    • 61

Tack Tommy:

Nu har jag fått svar på allt som jag behöver veta, nästan iaf.
                    Jag är fortfarande inte säker på om jag ska använda torv tack vare ett jag inte sett hur det ska se ut.

Kommentar

• Tommy K
                      Användare
                      • May 2002
                      • 309

Ska försöka fixa ett foto till dig danneb.

Kommentar

• danneb
                        Användare
                        • December 2003
                        • 61

Det vore väldigt bra. Dock är det ingen brådska för glasmästaren som hjälper mig med karet har fått ett litet problem. Kitet härdade inte som det skulle så han ringde generalagenten. De sa att de skulle ta 3 dagar, efter 10 dagar gav han upp när siliconfogarna fortfarande var kletiga. Men jag får ju bättre tid att planera bakgrunden. Det gäller att bara tänka på det positiva.

Kommentar

• danneb
                          Användare
                          • December 2003
                          • 61

Är det ingen annan som har en bakgrund med torv på som man får kolla på?

Har börjat med frigoliten nu så det börjar närma sig. Ingen som vet var jag kan hitta ett foto på en bakgrund med torv på?

Kommentar

• Tommy K
                            Användare
                            • May 2002
                            • 309

Här kommer till slut några bilder. Inga konstigheter alls, det är bara en gammal AquaEl bakgrund av svart plast som fått ett
                            lager lack med torv påströdd. Länk:

Blev lite roligare än den svarta plasten i alla fall.

Kommentar

• danneb
                              Användare
                              • December 2003
                              • 61

Tackar, tackar....trodde att du hade glömt.

Jag har fällt in rötter i bakgrunden med fogskum, sitter som berget.
                              Ska nog testa att trycka på torv men blev lite rädd att man inte kommer att se rötterna då färgen på torven liknade rötternas färg.

Kommentar

• danneb
                                Användare
                                • December 2003
                                • 61

Nu är bakgrunden färdigkarvad och redo för ytbehanding. Var kan man hitta den typ av finfördelad torv ni pratar om. Man vill ju inte ha en massa växtgödning och sånt.

Kommentar

Arbetssätt...