Resa för att dyka i malawisjön.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gotrek
    Användare
    • September 2003
    • 64

    Resa för att dyka i malawisjön.

    Hej!
    Är det någon som har varit och dykt i malawisjön och är villig att ge en annan lite tips? Ex. på vart man skall åka? och när på året? för att få ut så mycket som möjligt av resan.


    Patrik
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #2
    På Cichlidpress hemsida under safaris hittar du en hel del info http://www.cichlidpress.com/
    Ciklidhälsningar
    kjell

    Kommentar

    • Gotrek
      Användare
      • September 2003
      • 64

      #3
      Tack Kjell.
      Patrik

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • April 2002
        • 1321

        #4
        Gotrek:
        Såg att du bor i Växjö,har du kollat in denna tråd:


        Alla är välkomna!
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • gryni
          Användare
          • February 2004
          • 63

          #5
          Hej!
          Nu ska jag åka ner till afrika under två månader i början av april. Jag kommer bland annat att besöka Malawi och då främst Malawisjön. Nu undrar jag om det finns några som har varit nere i Malawi och har några tips på vad man bör se och göra. Är väldigt sugen på att göra några dyk då jag har dykcert. Finns det möjlighet att att besöka någon exportstation av sjöns ciklider? Hoppas någon kan ge mig något svar eller tips.

          Mvh Pär G

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

            #6
            När jag var i Malawi för 3,5 år sedan besökte jag Stuart Grant som är den största exportören av malawiciklider. Han kan hjälpa till med båtar och dykutrustning men han vill helst att man kommer som grupp.
            Mer information finns på hans hemsida;

            En annan bra sida;

            En artikelserie om min resa kunde du läsa i Ciklidbladet 2001.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1834

              #7
              Varning kraftigt off topic

              citat:Ursprungligen skickat av Hank

              Gotrek:
              Såg att du bor i Växjö,har du kollat in denna tråd:


              Alla är välkomna!
              Hank, en perfekt ambasadör för växjös fikagrupp. Även jag hälsar dig välkommen grotec om du vill.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • gryni
                Användare
                • February 2004
                • 63

                #8
                Ok tack för tipset.
                Vi är bara två stycken som skall åka ner till Malawi så det blir nog lite svårt att samla ihop en hel grupp. Fast man kanske stöter på några, när man väl är nere vid sjön.
                Vilken sida av sjön är bäst tillgänglig för dykning? Jag har skaffat visum till Mozambique också vilket gör att jag även kan åka till den delen av sjön.


                Mvh Pär G

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

                  #9
                  Vilken del av sjön som är bäst tillgänglig för dykning kan jag inte svara på. Själv var jag i Cape Maclear-området där det finns flera intressanta platser innom ett litet begränsat område (Domwe Island, Zimbawe Rock, Thumbi West Island, Otter Point/Island, Mumbo Island samt Maleri- och Nakantenga Islands.).
                  Cape Maclear ligger dessutom bara några timmar iväg med båt från Stuart Grants anläggning.
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

                    #10
                    citat:Jag har skaffat visum till Mozambique också vilket gör att jag även kan åka till den delen av sjön.
                    Jag vet inte hur det fungerar nu - men när jag var där så fanns det bara ett tullkontor på Mozambique-sidan (vid Cobue) där man fick visa upp sitt visum och pass.
                    Sedan fanns det bara ett ställe där man kunde registrera in båten (gör man inte det så blir den beslagtagen) och det var vid Meponda (en halv dag med båt från Cobue).
                    Det är oerhört viktigt att följa reglerna annars är straffen mycket höga och man kan t.o.m. bli satt i fängelse.
                    Skall man dyka själv så är nog enda alternativet att bege sig till nationalparken Cape Maclear (som ligger i Malawi) - tror nog att det även går att fylla på sina dyktuber där, kanske går det till och med att hyra.
                    Det bästa är utan tvekan att anlita Stuart Grant men det lär inte bli billigt om man bara är två som vill använda en båt.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9579

                      #11
                      Jag har diskuterat en resa med Stuart där vi först skulle åka till Mbenji-ön och sedan över till Moçambique, en resa på ca två veckor. Vi kom då fram till att en grupp på 6-8 personer skulle vara lämplig, både ur ekonomisk och praktisk synpunkt.
                      Om ni inte själv kan hitta resesällskap kan ni kontakta Stuart i god tid före resan så kan han ev. planera in er med någon annan grupp.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • gryni
                        Användare
                        • February 2004
                        • 63

                        #12
                        Hej igen!
                        Nu är jag hemkommen efter en upplevelserik resa i afrika. Malawi var ett rätt annorlunda land om man jämför med Sverige...
                        Efter att ha landat i Lilongwe tog vi oss via minibuss och ihopklämda bakpå en pick-up till Senga Bay. Där besökte vi Stuart Grants exportstation. Stuart själv var väldigt trevlig och visade oss runt och berättade många roliga historier om Malawi. Hans anläggning var verkligen intressant att gå runt i. Otroligt många ciklider i både akvarier och dammar. Det var minst sagt många fiskar man ville ta med sig hem.

                        Det gick att organisera dykresor via Stuart men hans båtar var ganska stora så det var lite väl dyrt att ge sig ut, om man som vi var endast var två personer. Dykning fick det istället bli i nationalparken vid Cape Maclear. Det gick att både hyra utrustning och åka på organiserade dykutflykter därifrån. Som ciklidintresserad var det verkligen en dröm att äntligen få se alla dessa ciklider i sin naturliga miljö.

                        Att resa i Malawi kräver ett visst tålamod om du inte har mycket pengar. Vill du inte hyra egen bil, vilket kostar kring 40$ /dagen, är alternativen att åka med de lokala transportmedlen vilket oftast är minibussar eller ännu vanligare överfulla pick-ups. När vi åkte ifrån Cape Maclear lyckades vi med att klämma ihop oss 24 person + packning på en toyota pick-up. Tyvärr orkade den inte ta oss upp för backarna så då fick alla snällt gå av och knata upp istället. Har man tur kan man ju även få lift av någon vänlig själ.

                        Det man kan säga om Malawi är att folk där är fattiga men att alla är snälla och väldigt öppna. MÅnga vill komma fram och prata och hälsa och många tycker det är väldigt kul att det kommer turister till landet. Att Malawi är en gammal engelsk koloni gör att många Malawier pratar engelska vilket underlättar en del. ( I Mozambique där vi reste senare var det enda alternativet till stamspråken, portugisiska, vilket i alla fall jag inte behärskar. Då blev det istället det universella kroppsspråket som gällde, detta bör dock inte underskattas...)

                        Några tips till andra som åker ner är som sagt att ha tålamod med att allt tar tid nere i afrika. Var beredda på att det finns väldigt lite saker att köpa i Malawi. Batterier, hygienartikler, kamerafilm mm är bäst att ta med hemifrån. Glöm för guds skull inte att ta med en ficklampa! El är inte särskilt vanligt och där det finns el är det en rätt opålitig tillgång. Därför är en schysst ficklampa ovärdelig på kvällen då mörkret sätter in.

                        Ja det finns säkert hur mycket som helst att berätta om Malawi och Malawisjön. Att resa där är något jag rekommenderar och det kommer garanterat bli en upplevelse. Hoppas denna text kan vara till någon hjälp för andra som går i Malawi-tankar. Kom gärna med frågor!

                        MVH Pär G

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #13
                          Inte utan att jag längtar tillbaka när jag läser ditt inlägg. Jag var själv hos Stuart och Cape Maclear i November 2000.

                          citat:Ursprungligen skickat av gryni

                          Ja det finns säkert hur mycket som helst att berätta om Malawi och Malawisjön.
                          Det hoppas jag du berättar i en artikel i Ciklidbladet!
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Lars Andersson
                            NCS Medlem
                            • October 2002
                            • 601

                            #14
                            För den som vill åka till Tanganyika så finns ju möjligheten att följa med Carl och mig till Zambia i oktober. Vi är totalt åtta deltagare nu och kan ta några till. Årets Malawiresor med Ad Konings hade inte fått mer än någon enstaka deltagare när sista anmälningdag gick ut siste maj. Ad har därför sänkt priset till US$1,000.00 och förlängt anmälningtiden till siste juli. Är man inte helt frälst vid Tanganyikaciklider, som Carl och jag är, så rekommenderar jag verkligen att följa med på Ads resor till Malawi. Kostnaden är knappt SEK550:- per dag och det vet jag inte om man kan komma undan på någon liknande semesterverksamhet i tropikerna. Biljett bör kosta ytterligare knappt SEK10.000:- Jag har varit med på Ads resor ett par ggr och de är verkligen bra. I år arrangerar jag min egen resa tillsammans med Carl Westholm. Detta p. g. a. att Ad inte arrangerade någon resa till Tanganyika. Hade han gjort det hade jag hakat på den då kostnaden inte är högre och Ad är en trevlig prick som vet nära nog allt man behöver på en sån här resa.
                            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #15
                              Du Lasse - jag bläddrar förgäves i Ciklidbladet i efter dina artiklar om dina resor
                              Ciklidhälsningar
                              Kjell

                              Kommentar

                              Arbetssätt...